Verkoopcijfers Huawei en Honor smartphones flink in de lift

Verkoopcijfers Huawei en Honor smartphones flink in de lift

Chinese fabrikant verscheepte dit jaar al meer dan 60 miljoen slimme mobieltjes

Vorig artikel Volgend artikel

Waar Apple kampt met dalende iPhone verkoopcijfers slaat de weegschaal bij Huawei compleet de andere kant op. De Chinese fabrikant zag de verkopen van smartphones in de eerste helft van 2016 met een kwart toenemen ten opzichte van een jaar eerder. In totaal gingen er ruim 60 miljoen slimme mobieltjes met het Huawei en Honor logo over de toonbanken.

Op zich wel bijzonder want nog geen maand geleden meldden 'bronnen uit de industrie' nog dat Huawei, en ook Samsung, hun verkoopdoelstellingen voor de eerste helft van dit jaar naar beneden bijgesteld zouden hebben. Tsja, 'anonieme bronnen' hè ;)

De omzetstijging die gepaard gaat met de gegroeide toestel verkopen was zowaar nog groter. Vergeleken met de eerste helft van vorig jaar boekte Huawei in 2016 maar liefst 41% meer omzet, ruim 10.5 miljard Euro (77.4 miljard Yuan).

De fabrikant gaf overigens geen details over de verkoopcijfers van de verschillende toestellen. Hoe goed de Huawei P9 het doet, of het aandeel van de goedkopere Honor's groeit en of het leeuwendeel van de verkochte toestellen met name in eigen land over de toonbanken vliegen zijn allemaal vragen die vooralsnog onbeantwoord blijven.

P9-705
De Huawei P9 is de meest recente, en behoorlijk succesvolle, smartphones van de Chinese fabrikant

Eind vorig jaar stelde Richard Yu, CEO van Huawei, dat ze dit jaar 140 miljoen smartphones wilden gaan verkopen. Omdat de tweede helft van een jaar, met de 'feestmaanden' traditioneel veel betere verkoopcijfers kent lijkt dat best nog haalbaar.

Wat natuurlijk wel nog het vermelden waard is, is het feit dat Huawei, vorig jaar al, besloten heeft om de verkoopcijfers van Honor en Huawei bij elkaar te tellen. Aanvankelijk, toen Honor geintroduceerd werd als een onafhankelijk nieuw merk, was dat niet het geval.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies