UPDATE: Samsung heeft de Galaxy Note 7 begraven

UPDATE: Samsung heeft de Galaxy Note 7 begraven

De productie is definitief gestopt en het toestel komt nooit meer in de winkels

Vorig artikel Volgend artikel

UPDATE (11u52):
Uit Korea duiken de eerste berichten op dat Samsung vandaag besloten heeft de Galaxy Note 7 helemaal van de markt te halen. We gaan het toestel dus nooit in de winkels zien. De Galaxy Note 7 is begraven. Een woordvoerder van Samsung Nederland bevestigde dat de productie van het toestel definitief stopgezet is.

Dat is misschien triest, maar ik denk toch echt ook de beste oplossing. Samsung neemt haar verlies en richt zich nu weer op de toekomst. De Galaxy S7 (edge), die de afgelopen weken al weer flink gepushed werd, en de Galaxy S8 die over ruim vier maanden alweer voor de deur staat.

Geen energie meer steken in het proberen te reanimeren van de animo en verkoopcijfers van een toestel dat nu voor de tweede keer wegens brandgevaar teruggeroepen wordt is volgens mij de beste beslissing!

Oorspronkelijke artikel:
De kogel is door de kerk. Of toch zeker de kerk binnengedrongen. Samsung heeft vannacht besloten om de verkoop van de Galaxy Note 7 wereldwijd stil te leggen. En aan iedereen die er nu nog een heeft adviseert de fabrikant om het toestel direct uit te zetten en terug te brengen. Zij kunnen hun geld terugkrijgen of een andere smartphone van Samsung kiezen.

Formeel betekent dit besluit nog niet het definitieve einde van de phablet. Er wordt nu nog altijd gezocht naar de oorzaak van, en een oplossing voor, het probleem dat de Note 7 spontaan in brand kan vliegen en zelfs exploderen.

Samsung zegt de beslissing om wederom alle toestellen terug te roepen ook genomen is om de veiligheid van consumenten niet in gevaar te brengen. Hoewel de kans op zich uiterst klein is dat een Note 7 zomaar ontploft - enkele tientallen incidenten op meer dan 2 miljoen toestellen - is de wetenschap dát het kan gebeuren, en het feit dat er nog geen oplossing gevonden is, meer dan voldoende om het toestel uit de markt te halen. Dat schreef ik eerder ook al in een oproep aan Samsung om het toestel toch vooral ook uit de Nederlandse en Belgische markt te houden, waar hij aanvankelijk deze week beschikbaar zou komen.

Zoals gezegd zou het nog kunnen gebeuren dat de Note 7 over enkele weken alsnog in de verkoop gaat. Maar dan moet Samsung de problemen natuurlijk wel eerst écht verhelpen. Zelf acht ik de kans dat we het toestel nog in de winkels gaan zien erg klein. Twee terugroep-acties binnen evenzoveel maanden zal het toestel zoveel schade, qua vertrouwen van de gemiddelde consument, berokkend hebben dat het schier onmogelijk lijkt om hier nu nog een succesnummer van te maken.

Maar het is ook wel een beetje hinken op twee gedachten. De échte fans, die het toestel tot op het bot zullen blijven verdedigen en steunen, zullen zich ook door deze hernieuwde problemen niet laten afschrikken. Mits ze opgelost worden en het toestel weer beschikbaar komt natuurlijk. Zelf heb ik de Note 7 in augustus al een paar weken kunnen gebruiken en ik vond het, ondanks deze explosieve grap, ongetwijfeld een van de beste smartphones die op dit moment in de winkels had kunnen liggen... Tja, had kunnen... daar koop je niks voor.

De komende tijd zal moeten blijken hoe Samsung het Galaxy Note 7 debacle verder gaat verwerken. Het gaat de Koreanen hoe dan ook heel veel geld kosten, nog los van de miljoenen toestellen die gerepareerd, of vernietigd, moeten worden en eventuele schadeclaims en rechtszaken van gedupeerden. Het aandeel Samsung daalde de afgelopen dagen met zo'n 7.5%. Daarbij moet overigens wel aangetekend worden dat de koers medio dit jaar, onder andere door het succes van de Galaxy S7, nog naar record hoogte gestegen was. Wellicht een reden te meer voor de Koreanen om definitief afscheid te nemen van de Note 7 en zich volledig te richten op de Galaxy S8!

SGN7-705

Samsung's Galaxy Note 7 statement:

We are working with relevant regulatory bodies to investigate the recently reported cases involving the Galaxy Note7. Because consumers’ safety remains our top priority, Samsung will ask all carrier and retail partners globally to stop sales and exchanges of the Galaxy Note7 while the investigation is taking place.

We remain committed to working diligently with appropriate regulatory authorities to take all necessary steps to resolve the situation. Consumers with either an original Galaxy Note7 or replacement Galaxy Note7 device should power down and stop using the device and take advantage of the remedies available.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies