Verbod op bellen of app'en op de fiets niet te handhaven? Onzin!

Verbod op bellen of app'en op de fiets niet te handhaven? Onzin!

In diverse Europese landen is het al verboden en wordt het ook gehandhaafd

Vorig artikel Volgend artikel

Vandaag werd, voor de zoveelste keer, bekend dat het hands-on bellen, app'en, internetten en muziek luisteren op de fiets in Nederland niet verboden wordt. De reden is wederom het feit dat de overheid denkt dat zo'n verbod niet te handhaven is. Onzin! In diverse landen, waaronder Duitsland, is het al verboden om je smartphone (of een ander gadget) al fietsend hands-on te gebruiken en daar worden die regels ook gewoon gehandhaafd. Sterker nog, wanneer je in Duitsland als fietser een koptelefoon, of 'oortjes', draagt, dan ben je al strafbaar.

Aan de discussie rondom het gevaar van bellen, app'en en andere afleidende activiteiten op een fiets wil ik hier niet al te veel toevoegen. Feit is dat het niet op de weg kijken en/of het verkeer letten de kans op ongelukken groter maakt. Dat geldt voor zowel automobilisten als fietsers. Toch worden alleen de automobilisten (en bromfietsers) al jaren fors gestraft als ze gepakt worden met een smartphone in de hand tijdens het deelnemen aan het verkeer.

Waar je natuurlijk veel meer over moet nadeken is het feit dat een automobilist meestal iemand anders 'pijn' doet wanneer hij of zij door het gebruik van een smartphone tijdens het rijden een ongeluk veroorzaakt. Uiteraard speelt dat ook mee in de zogenaamde gevaar-setting van het hands on bellen (app'en etc) door automobilisten. De zwakkere medeweggebruikers moeten beschermd worden. Helemaal mee eens.

Wanneer fietsers zich door hun smartphone laten afleiden zijn de gevolgen, vergeleken met automobilisten, meestal iets anders. Fietsers vooral zichzelf pijn als ze vallen of, erger nog, tegen een auto rijden. Alleen daarom al zou het heel verstandig zijn om geen smartphones te gebruiken tijdens het fietsen. Maar... zij kunnen ook zwakkere medeweggebruikers verwonden, bij een zebrapad overstekende voetgangers bijvoorbeeld. Volgens mij meer dan voldoende redenen om fietsers met een smartphone in de hand net zo hard aan te pakken als automobilisten. Of op z'n minst een verbod in te stellen.

bellen-fiets

Het argument dat zo'n regel niet te handhaven is slaat daadwerkelijk nergens op. Bromfietsers die bellen of app'en worden ook bekeurd als ze gepakt worden en volgens mij is het herkennen van een smartphone in de hand van een bromfietser even moeilijk of makkelijk als bij een fietser, toch? Bovendien worden regelmatig (brom)fietscontroles gehouden waarbij de politie en het verkeers handhavings team fietspaden 'afsluit' om honderden brommers en snorscooters te controleren. Een prima moment om ook bellende en app'ende fietsers te spotten, en het verbod te handhaven.

Ja, het is lastig om iemand op heterdaad te betrappen tijdens het bellen of app'en, maar als dezelfde regel gaat gelden als voor automobilisten dan moet het makkelijk te doen zijn. 'Telefoon in je hand? Dan ben je strafbaar!'

Natuurlijk kun je met een verbod het hands-on gebruik van smartphones door fietsers nooit helemaal uitbannen. Dat zie je ook bij automobilisten. En daar is de boete voor dat verdrijf al opgelopen tot meer dan 230 euro! Maar niks doen en dan de drogreden aanvoeren dat het niet te handhaven is? Kom op zeg!

Onderzoek heeft inmiddels uitgewezen dat bij een op de vijf ongevallen waarbij jonge fietsers (12 tot 25 jaar) betrokken zijn het gebruik van een smartphone mede de oorzaak was. Bovendien is de kans op een ongeval het gebruik van een smartphone tijdens het fietsen maar liefst 25 keer zo groot.

Foto: ANWB

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies