Vaarwel KPN! Hallo Tele2!

Vaarwel KPN! Hallo Tele2!

Na meer dan 14 jaar ben ik de groene provider beu

Vorig artikel Volgend artikel

Vanaf morgen ben ik zowel privé als ook zakelijk verlost van KPN. Het is de tweede keer dat ik van provider wissel. De eerste keer was in 1996 toen ook PTT Telecom verliet voor Libertel. In 2004 keerde ik terug bij KPN en sinds 2008 had ik een zakelijk abonnement. Begrijp me niet verkeerd, ik ben altijd met veel plezier klant geweest van onze groene nationale telecom trots en de dienstverlening was, en is, prima in orde, evenals het netwerk, bereik en 4G snelheden. Toch hebben diverse kleine en minder kleine irritaties die de afgelopen jaren ontstonden mij uiteindelijk doen besluiten weer eens een andere provider te kiezen. Zeker, daarbij speelde ook de abonnementskosten een rol, maar ik denk dat KPN, als ze dat echt gewild hadden, mij als klant hadden kunnen behouden. En ik denk ook dat dit voor meerdere (ex) klanten geldt.

Eerst PTT Telecom, toen Libertel en daarna KPN Telecom
Allereerst even over de geschiedenis. Toen ik in 1992 kennis maakte met de wondere nieuwe wereld van het mobiele bellen was er nog maar één provider; PTT Telecom. Wilde je mobiel bellen, dan moest je daar dus wel voor kiezen. Landelijk bereik was nog geen issue en een mobiel telefoongesprek via het toen nog analoge netwerk kwam in drie van de tien gevallen gewoon niet tot stand. En dan heb ik het nog niet over de krakende verbindingen en wegvallende gesprekken tijdens het rijden. In 1995 kreeg PTT Telecom heuse concurrentie van een tweede mobiele provider; Libertel (het huidige Vodafone). Een overstap was snel gemaakt. Libertel had betere tarieven en een zeer goede dekking in Zuid-Limburg. Daar waar ik toen ook al woonde en werkte. Op mijn werk was ik onder andere verantwoordelijk voor de inkoop en technische support van mobiele telefoons. Ons kantoor lag op een plek waar PTT Telecom nauwelijks bereik had, Kasteel Limbricht. Libertel was, zo bleek tijdens een gesprek met de nieuwe provider, bereid een geplande zendmast in de buurt versneld te plaatsen. Bij PTT Telecom, toen nog een echte monopolist die om moest leren gaan met concurrentie, was dat niet bespreekbaar. Enfin, die instelling leverde Libertel niet alleen 100 nieuwe zakelijke abonnementen op, maar ik stapte zelf ook over. Vervolgens bleef ik ook nadat ik een aantal keren van job veranderde, nog tot eind 2003 klant van Libertel en Vodafone. Het klinkt misschien wat bekrompen, maar met de definitieve overname van Libertel door Vodafone (die vanaf dag 1 al aandeelhouder waren), en het verdwijnen van de naam Libertel was de regionale binding tussen mij en de provider verwaterd. Geen reden natuurlijk om meteen over te stappen naar een andere provider. Die reden kwam, zoals gezegd, eind 2003 met de introductie van I-Mode en de eerste 3G verbindingen. KPN koos voor een beproefde Japanse 3G technologie en daar moest ik als telecom freak natuurlijk meteen in duiken. Vodafone kwam iets later met Vodafone Live maar toen was ik alweer klant van KPN.

Bijna 14 jaar KPN
Dat duurde dus, zoals ik nu kan zeggen, bijna 14 jaar. Daarbij moet ik wel aantekenen dat ik in mijn tijd als Mobile Cowboy (van eind 2004 tot heden) van alle netwerken gebruik gemaakt heb. Aanvankelijk kocht ik prepaid kaartjes om netwerken te kunnen vergelijken, maar sinds de uitrol van 4G startte (2013) ontving ik regelmatig test-simkaarten van de verschillende providers. Dat betekent dus ook dat ik de afgelopen vier jaar een goed beeld heb kunnen vormen van welk netwerk nu, gemiddeld, het best presteert. Dat heeft zeker ook een rol gespeeld in mijn beslissing om na 14 jaar KPN wederom te verlaten, al had dat met name te maken met de keuze voor welke van de drie andere providers ik nu zou nemen. De reden dat ik KPN de rug toe keer is een optelsom van kleine en minder kleine irritaties. De druppel was de ontdekking dat de provider niet heel erg netjes omgesprongen is met de aanpassing van de voorwaarden voor klanten die al jaren, maandelijks, apart betaalden voor een bel- en databundel die buiten Nederland gebruikt kon worden. Dat bedrag is ruim voor de wettelijke afschaffing van de EU roaming kosten min of meer in de normale abonnementskosten opgegaan. Wie dus dacht dat hij of zij na 17 juni 2017 die kosten in mindering gebracht zou krijgen op de maandelijkse abonnementskosten kwam bedrogen uit. In mijn geval ging het om 10 euro op een totaalbedrag van bijna 80 euro per maand (tsja, een zakelijk abonnement is nu eenmaal duurder) en een periode van enkele maanden, of zo lang als ik mijn abonnement zonder te verlengen zou laten doorlopen. Het bedrag vond ik niet zo’n ramp, maar wel het feit dat de enige oplossing die KPN bood was het verlengen van mijn abonnement in ruil voor die 10 euro ‘korting’. Sterker nog, een echte korting was dat niet omdat mijn zakelijke abonnement nu gewoon 10 euro goedkoper geworden is. Dat was dus de druppel. Maar ook het feit dat KPN er in al die jaren dat ik zakelijk klant was nooit in is geslaagd om een probleem met Mijn KPN op te lossen, waar ik dus geen gebruik van kon maken. Of het gedoe dat het tweede abonnement dat onder hetzelfde zakelijke contract viel het sinds ruim een jaar niet meer mogelijk bleek een (tijdelijke) roaming bundel af te sluiten. Natuurlijk, ik kon, als zakelijke klant, voor elk wissewasje de klantenservice bellen die mij ook prima hielpen, maar toch. Voor die twee abonnementen legde ik dan ook meer dan 105 euro per maand op tafel. Ow ja, en tot 2016 lag ook nog een Business Centre in de buurt waar ik af en toe aan kon kloppen als ik weer niet online mijn zaken kon regelen. Helaas is dat Business Centre, in Nuth, inmiddels gesloten. Ik hoop niet dat mijn tenenkrommende ervaring van enkele jaren geleden daar mede aan heeft bijgedragen, maar dit ter zijde. Kortom, ik had het na 14 jaar ineens wel gehad met KPN.

En nu? Tele2
En zo gebeurt het nu dus dat ik vanaf morgen klant ben bij Tele2. Niet in de laatste plaats omdat die provider, samen met T-Mobile, beschikt over een van de twee beste 4G netwerken die Nederland momenteel rijk is. Vodafone blijft in mijn en andere onafhankelijke tests achter bij die twee en ook KPN redt het qua bereik en snelheid net niet. Een andere goede reden die bijgedragen heeft aan de keuze voor Tele2 is het feit dat ik nu geen 80 euro per maand meer betaal, maar slechts 25. Ok, het is niet helemaal eerlijk om een zakelijk KPN abonnement te vergelijken met een ‘consumenten abbo’ van Tele2, maar 55 euro is gewoon veel geld. Dat weegt echt niet meer op tegen de voordelen van een zakelijk abonnement. Dat gezegd hebbende. Het eerste spannende moment is morgen, 16 oktober. De overname van mijn mobiele nummer staat namelijk gepland voor 10u00 in de ochtend. Op dat moment loop of rij ik door München, op weg naar de Huawei Mate 10 presentatie. Ik ben benieuwd of ik dan toch bereikbaar zal zijn. In principe moet dat natuurlijk geen probleem zijn. Ik ga het meemaken ;) Voor nu is het in ieder geval ‘Vaarwel KPN! Hallo Tele2!’

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies