Telefoon in houder bedienen in de auto nu ook verboden

Telefoon in houder bedienen in de auto nu ook verboden

Op weg naar een algeheel smartphone verbod?

Vorig artikel Volgend artikel

Wie dacht dat je niet bekeurd kan worden wanneer je, tijdens het rijden, een mobiele telefoon bedient die in een houder of carkit zit komt vanaf nu bedrogen uit. Een rechter heeft namelijk een zaak van een automobilist verworpen die beroep aangetekend had tegen een bekeuring die hij kreeg omdat hij tijdens het rijden zijn smartphone bediende terwijl die in een houder zat. De automobilist beweerde dat door het gebruik van een houder geen sprake kon zijn van het vasthouden van een telefoon tijdens het rijden. De Officier van Justitie dacht daar duidelijk anders over. Hij verklaarde dat de automobilist ook door het met de hand bedienen van zijn telefoon strafbaar handelde. Met andere woorden, het aanraken van de telefoon in een houder is gelijk aan het vasthouden van de telefoon. De rechter stelde de Officier in het gelijk en dus moest de automobilist zijn boete van 239 euro gewoon betalen.


Handsfree petjes en elastiekjes waren al verboden

Formeel is het zo dat er geen fysiek contact mag zijn tussen de bestuurder en de telefoon. Enkele jaren geleden zag je nog wel eens semi slimme oplossingen als het met een elastiek, of onder een petje of hoofdoek, aan het oor vastklemmen van de telefoon zodat de bestuurder beide handen vrij had en in de letterlijke zin van het woord dus ook handsfree aan het bellen was. Dat bleek dus al even strafbaar te zijn als het daadwerkelijk hands-on bellen. En nu kun je dus ook bekeurd worden voor het aanraken en bedienen van je telefoon die netjes in een houder zit. Met andere woorden: je mag je smartphone, tijdens het besturen van een auto, dus helemaal niet meer aanraken. Spraakbesturing lijkt de enige legale optie die bellende chauffeurs nog rest.

PhoneCarholder
Dit mag nu dus ook niet meer!

Ook handsfree bellen is gevaarlijk

Er is natuurlijk al jaren heel veel te doen over hands-on bellen en aan die discussie zijn het appen en andere smartphone handelingen toegevoegd. Steeds meer mensen gebruiken de smartphone inmiddels ook als navigatiesysteem, bijvoorbeeld. Mobiel bellen tijdens het rijden is gevaarlijk, dat is al heel vaak onderzocht en bewezen. Zelfs wanneer je gebruik maakt van een handsfree oplossing zoals een oortje of carkit blijkt dat de afleiding en het gebrek aan oplettendheid en reactievermogen die een bellende ervaart gelijk staat aan het rijden met een iets te hoog alcoholpromillage. Er gaan dan ook al jaren stemmen op om het mobiel bellen, ook handsfree, door bestuurders van voertuigen helemaal te verbieden. Tot een dergelijk verbod is het nog niet gekomen maar met de uitspraak in bovengenoemde rechtszaak lijkt dat wel weer eens stapje dichterbij te komen.


Apps bedienen veel gevaarlijker dan hands-on bellen

De verschillende verkeersveiligheidsorganisaties hebben al aangegeven blij te zijn met deze jurisprudentie. En de uitspraak is ook wel te begrijpen. Wees nu eerlijk, bellen doen de meesten van ons veel minder, en in sommige gevallen al helemaal niet meer. We sturen nu vooral berichten via WhatsApp, Messenger en vergelijkbare apps. Om nog maar te zwijgen van de tijd die we doorbrengen met het scrollen door facebook tijdlijnen. Tot nu kon je dat nog redelijk ‘legaal’ doen wanneer je smartphone netjes in een houder zat en je het toestel dus niet vasthield. Je hoeft echter geen bolleboos te zijn om te begrijpen dat die handelingen, het typen van berichten of het scrollen op een scherm, zo mogelijk voor nog meer afleiding zorgen dan het intikken van een telefoonnummer of het selecteren van een contactpersoon om een telefoongesprek te gaan voeren.


Is stembesturing dé oplossing?

Nu je dus ook bekeurd kunt worden voor het aanraken of bedienen van een smartphone die in een houder zit rijst de vraag wat dan wel nog een legaal alternatief is. Stembesturing wellicht? Steeds meer smartphones zijn tegenwoordig met spraak te bedienen. Denk aan ‘Ok Google’ of ‘Hello Siri’, gevolgd door een opdracht om een contactpersoon te bellen, een bericht te dicteren, navigatie naar een adres te starten, agenda item aan te maken of een taak op te slaan. In WhatsApp en andere chat-apps kun je ook al spraak gestuurd tekst invoeren en inkomende berichten kunnen ook voorgelezen worden. Dat laatste was overigens ook al mogelijk in het goede oude SMS tijdperk. Nadeel blijft in al deze gevallen dat je nog steeds bezig bent met een taak die je afleidt van hetgeen je eigenlijk al je aandacht voor nodig hebt; op het verkeer letten en de auto besturen. En dat zal altijd het grootste probleem blijven. Het verstandigste en meest veilige alternatief is het gebruik van een mobiele telefoon of smartphone helemaal te vermijden wanneer je achter het stuur zit.


De markt denkt ook mee

Samsung heeft samen met Veilig Verkeer Nederland al een app ontwikkeld die ervoor zorgt dat je telefoon tijdens het rijden automatisch reageert op inkomende berichten en telefoongesprekken. Ook worden alle geluiden notificaties op stil of uitgezet zodat je niet door een piepje of oplichtend scherm alsnog in de verleiding gebracht wordt het toestel te bekijken of gebruiken. De persoon die jou appt of belt krijgt dan een bericht dat jij op dit moment aan het rijden bent en dus even niet zelf kan reageren. Wanneer je de app geïnstalleerd en ingesteld hebt en je gaat rijden dan zal de In Traffic Reply service automatisch ingeschakeld worden op het moment dat je sneller rijdt dan 10km/h. Zit je in een auto maar ben je niet de bestuurder, dan kun je hem alsnog zelf weer uitzetten. Een handige en veilige oplossing, maar uiteindelijk zal ook dit niet voldoende blijken te zijn als je het mij vraagt. Ook als bestuurder van een auto kun je de app namelijk uitzetten.


Op weg naar een volledig smartphone verbod?

De uitspraak van de rechter in deze zaak is mijns inziens de volgende stap naar een algeheel verbod van het gebruik van een smartphone in het verkeer. Dat gaat er uiteindelijk toch echt komen, denk ik. Minister Schultz van Verkeer zei eind vorig jaar al een totaal verbod op het bedienen van smartphones in de auto te overwegen. Maar ik snap ook dat een dergelijk verbod door velen, ook mij, als een kromme oplossing gezien wordt. Je mag je smartphone nu al letterlijk met geen vinger meer aanraken, maar moet het achterover slaan van de laatste slok van een blikje cola, waardoor je je ogen ook een halve tot hele seconde van de weg afwendt en maar met één hand het stuur kan vasthouden, dan ook verboden worden? Klinkt vergezocht, maar ik wil alleen maar aangeven dat er nog genoeg afleidende en hands-on handelingen zijn die niet bestraft worden. Natuurlijk, er is altijd artikel 5, het zogenaamde kapstok artikel, van de wegenverkeerswet. Wanneer een agent ziet dat je jezelf of andere weggebruikers op welke manier dan ook in gevaar brengt, of kan brengen, dan kun je daarvoor ook bekeurd worden. Het niet op de weg letten, even opzij op een kaart kijken, haren kammen, broodjes eten en dergelijke kunnen daar onder vallen. En het bedienen van een smartphone in een houder kon daar dus ook voor deze uitspraak al onder geschaard worden.


Net zo gewoon als de veiligheidsgordel en alcoholvrij rijden

Het niet bellen, appen en uitvoeren van andere smartphone handelingen tijdens het rijden moet uiteindelijk door de maatschappij net zo normaal gevonden worden als het dragen van de veiligheidsgordel en het niet rijden met alcohol. Een verbod in combinatie met goede handhaving, zo leert de geschiedenis ons, is daarvoor onontbeerlijk. 40 jaar geleden reden veel bestuurders na vijf tot tien pilsjes nog gewoon van de verjaardag naar huis, met de kids op de achterbank, zonder gordel om. Nu zijn er nog steeds wel mensen die met alcohol op of zonder gordel achter het stuur kruipen, maar de algehele tendens is toch wel dat het ‘not done’ is. Dat heeft de overgrote meerderheid van de samenleving niet alleen geaccepteerd maar ze vindt het ook heel normaal. ‘Glaasje op, laat je rijden!’ en ‘Gordel om, ook achterin’ zijn cliché slogans, maar ze hebben wel gewerkt. Nu ‘Bellen, facebooken en appen doe je op een P’ nog. Maar dat moet zeker geen 40 jaar meer duren… alhoewel, tegen die tijd hebben we zelfrijdende auto’s en ingebouwde, door hersengolven gestuurde, smartphones. Probleem opgelost! ;)

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies