Sony Mobile moet weer winstgevend worden, desnoods met een partner

Sony Mobile moet weer winstgevend worden, desnoods met een partner

Verkoop is ook nog altijd een optie maar de weg terug naar winstgevendheid wordt leidend

Vorig artikel Volgend artikel

Sony heeft deze week haar middellange termijnplanning (2015 - 2017) ontvouwt. Daarin sprak de fabrikant natuurlijk ook weer over de toekomst van de niet al te best presterende Sony Mobile Communications. Het moge duidelijk zijn dat men er alles aan wil doen om ook die divisie weer winstgevend te maken. Dat staat buiten kijf. Hoe ze dat gaan bewerkstelligen is natuurlijk de hamvraag.

Sony realiseert zich, zo staat in een statement, dat de vluchtige mobiele markt gekenmerkt wordt door keiharde concurrentie. De fabrikant wil zich de komende periode nog meer toeleggen op het beperken van risico's en het waardevoller maken van haar producten. Mooi, wollige taal dus. Feitelijk komt het er op neer dat Sony niet meer stuurt op marktaandeel; het verkopen van heel veel toestellen met net niet genoeg marge om winst te kunnen maken. Nee, ze willen de Xperia producten nog unieker en beter maken zodat ze met voldoende marge verkocht kunnen worden. En dat betekent ook dat Sony ook meer gaat nadenken over waar, in welke landen, men de Xperia producten op de markt gaat zetten. Dan maar wat minder marktaandeel, maar wel een winstgevend bedrijfsonderdeel dus. De technologie en componenten die daarvoor nodig zijn moeten nog meer uit eigen keuken komen.

Maar er is nog een optie die enkele weken geleden ook al eens aan bod kwam en nu herhaald wordt. Sony is voor haar mobiele tak nog steeds actief op zoek naar mogelijke partners en samenwerkingsverbanden. Over eventuele verkoop wordt letterlijk niets gezegd, maar het zou dus zomaar kunnen dat we over een tijdje weer Sony-??? toestellen gaan zien. Welke partner de vraagtekens gaat invullen? Ik gok dat het in ieder geval NIET Ericsson zal zijn ;)

sony-mobile

Het volledige statement van Sony met betrekking tot de mobiele tak:
"The TV and Mobile Communications businesses operate in markets characterized by high volatility and challenging competitive landscapes. In view of this business environment, Sony will place the highest priority on curtailing risk and securing profits in its operation of these businesses. Since both markets are experiencing intense cost competition and commoditization, Sony will strive to further increase the added value of its products by leveraging its in-house technologies and component devices. By carefully selecting the territories and product areas it targets, Sony will seek to limit its capital investment and establish a business structure capable of securing stable profits. The Company will also continue to explore potential alliances with other companies in these areas, in response to changes in the business landscape."

Via

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies