Selfie kiekende piloot veroorzaakte hoogstwaarschijnlijk fatale crash

Selfie kiekende piloot veroorzaakte hoogstwaarschijnlijk fatale crash

Piloot speelde vaker met zijn smartphone tijdens het vliegen

Vorig artikel Volgend artikel

Iedereen weet dat het gebruik van een smartphone tijdens het rijden tot gevaarlijke situaties en zelfs (dodelijke) ongelukken kan leiden. Helaas geldt dat ook voor piloten, zo blijkt uit de deze week gepubliceerde resultaten van een NTSB onderzoek naar de oorzaak van het neerstorten van een Cesna propellervliegtuigje in Colorado, ruim anderhalf jaar geleden.

Volgens de onderzoekers is het erg waarschijnlijk dat de oorzaak van het fatale ongeluk gezocht moet worden in het feit dat de 29-jarige piloot tijdens het besturen van het toestel met zijn smartphone selfies aan het maken was. Die onoplettendheid zorgde er waarschijnlijk voor dat het toestel stilviel en neerstortte in een korenveld. Zowel de piloot als zijn passagier overleefden die crash niet.

Cesna-Selfie-Crash
Selfie's maken doe je dus ook NIET tijdens het besturen van een vliegtuig!

In het wrak van het toestel werd ook een werkende GoPro camera gevonden. Die was op de cockpit bevestigd zodat de piloot zichzelf en zijn passagiers ook kon filmen tijdens vluchten. De camera stond niet aan tijdens de fatale crash maar op de geheugenkaart werden wel video's gevonden van andere vluchten. Daarop was te zien dat de piloot op sommige momenten meer met zijn smartphone 'speelde' dan dat hij aandacht had voor het besturen van zijn vliegtuig.

Dat bewijs, aangevuld met het feit dat de onderzoekers van de NTSB verder geen technische mankementen aan het toestel konden ontdekken leidde tot de conclusie dat de piloot hoogstwaarschijnlijk de controle over het toestel verloor omdat hij afgeleid werd door zijn smartphone. Helaas is het niet de eerste keer dat een luchtvaartongeluk veroorzaakt wordt door mobiel telefoongebruik. Triest!

Beschrijving van enkele GoPro video's zoals die in het NTSB Rapport vermeld worden:
Video starts at takeoff roll. The passenger is still Passenger #1 from the previous video files. The airplane took off and it appeared that the pilot flew a large right pattern for the active runway. The pilot took a few self-photographs using the cell phone, on base near final and possibly also on final. The pilot's cell phone screen is seen in camera mode. Passenger #1 was also taking self-photographs and forward facing photographs with his own cell phone for about the last two minutes of video. The pilot made an uneventful landing. Passenger #1 appeared to begin recording a short video. The pilot cleared the runway and received taxi instructions from ATC and the video ends.

The video began near the hangar area. A new passenger (Passenger #2) is seen in the cockpit with the pilot. The pilot did not appear to do a pre-takeoff check in the time captured by the video recording. The pilot taxied to the runway and is cleared for takeoff. The pilot made an uneventful takeoff. Passenger #2 follows the pilot's flight control manipulations on the control yoke for the duration of the flight but it appeared that Passenger #2 was not actively manipulating the controls. The pilot made some slight negative-G control movements and Passenger #2 was entertained. The pilot took some self-photographs on what appears to be the downwind leg. The pilot made an uneventful landing, taxied back to the hangar area and picks up a new passenger (Passenger #3) without shutting down the engine. Passenger #3 fastened their seatbelt and put on a headset. Passenger #3 used his cell phone to take multiple self-photographs during taxi. The pilot listened to the tail end of the airport's automatic weather recording "Information Lima" and then made an input to a device near the instrument panel. The pilot appeared to make some keyboard entries on his cell phone during taxi. The use of a checklist or pre-flight check was not seen in the recording. The airplane took off while Passenger #3 appeared to be recording a video using his cell phone. The pilot moved Passenger #3's cell phone out of his line of sight at one point. Later, the pilot can be seen taking self-photographs during the climb out portion of the flight. Passenger #3 is using his cell phone to take more self-photographs during the flight. The video segmented to new chapter recording (next file, GP010019.MP4) as the airplane turned to crosswind leg.

Passenger #3 continued to use his cell phone to take self-photographs and what appeared to be a video recording. The pilot can be seen making keyboard entries to his cell phone during portions of the flight. The pilot conducts some mild and slight negative-G manipulations of the control yoke. The airplane landed uneventfully and the pilot taxied back to the hangar area, Passenger #3 continued to use his cell phone to take self-photographs. The pilot's associates and previous passengers walked to the airplane to greet Passenger #3. The group used their cell phones to take photos. Passenger #4 entered the cockpit and the video recording ended.

NTSB Rapport, via

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies