Samsung zou 7.5 miljard dollar willen dokken voor BlackBerry

Samsung zou 7.5 miljard dollar willen dokken voor BlackBerry

Koreanen azen mogelijk op de patent portfolio van de Canadezen

Vorig artikel Volgend artikel

Het gerucht gaat dat Samsung interesse zou hebben in BlackBerry. Om precies te zijn willen de Koreanen 7.5 miljard dollar dokken voor de Canadese fabrikant waarbij de grootste interesse uit gaat naar de patent portfolio. Dat melden bronnen aan Reuters. Samsung zou al in gesprek zijn met BlackBerry om de overname te bespreken. Heel erg onwaarschijnlijk is dit niet. Ik bedoel, Samsung is al geruime tijd bezig om ook de zakelijke wereld te veroveren. Security is daarbij natuurlijk een belangrijke factor. Samsung heeft Knox, en nog enkele veilige data diensten, maar BlackBerry ligt op dat gebied natuurlijk nog ver voor op haar (Koreaanse) concurrenten. En als dan de mogelijkheid zich aandient om die voorloper over te nemen, dan kan ik mij voorstellen dat Samsung daar wel oren naar heeft. De Canadese fabrikant reageerde echter vrij snel op de berichtgeving van Reuters met een verklaring dat de overname geruchten volledig uit de lucht gegrepen zijn. Inmiddels heeft ook Samsung al laten weten dat het bedrijf geen interesse heeft in een overname van BlackBerry. Op zich zegt dat natuurlijk nog niet al te veel want dergelijke gesprekken en onderhandelingen worden doorgaans steevast ontkend om de prijs niet op te drijven of andere kapers wakker te schudden.

Het is niet voor het eerst dat gespeculeerd wordt over een verkoop van BlackBerry. In 2009 was er al sprake van, vlak voordat de toestellen van de Canadese fabrikant ineens heel erg populair werden door PING (nu BBM). Destijds zat BlackBerry in zwaar weer doordat de touchscreen hype de smartphone wereld, en gebruikers, veroverde. Door het onverwachte succes voor BlackBerry verstomden de overnamegeruchten tussen 2010 en 2012. Daarna, toen de winst en marktaandelen van de Canadese wederom als sneeuw voor de zon gesmolten waren, doken diezelfde, en nieuwe, berichten weer op.

Ondanks al deze geruchten en speculaties is BlackBerry nog altijd een zelfstandig opererende fabrikant. Dat heeft men met name de danken aan de zakelijke producten en dienstverlening (zoals BB Enterprise Server). Onder het bewind van de vorige CEO, Thorsten Heins, heeft de poging om weer een serieuze smartphone speler te worden, met de touchscreen toestellen zoals de Z10, niet echt goed uitgepakt. Daarna leken de Canadezen zich weer volledig te willen gaan richten op de zakelijke producten en diensten.

SamBerry

Toch zie je dat in de afgelopen maanden, aangevoerd door een nieuwe CEO, ook weer meer energie gestoken in de ontwikkeling van toestellen. De Passport en Classic zijn daar de eerste tastbare voorbeelden van. Er wordt zelfs gedacht aan de ontwikkeling van de eerste wearable. De vraag is echter of het succes van weleer ooit nog terugkeert. Bovendien stralen de koerswijzigingen van de afgelopen twee jaar nu niet bepaald uit dat BlackBerry weet wat ze willen en waar de oplossing voor de problemen liggen. Ze zwalken en hinken voortdurend op twee gedachten is mijn observatie.

Zelf is BlackBerry dus altijd blijven ontkennen dat de toestel tak van het bedrijf in de etalage zou staan, maar er komt een moment dat ze zullen erkennen dat een serieuze, winstgevende, comeback geen optie meer is. En dan is het nog maar de vraag of er een gegadigde is die 7.5 miljard dollar op tafel wil leggen.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies