Samsung doet het weer: iPhone dissen in commercial

Samsung doet het weer: iPhone dissen in commercial

Met als thema: ‘Upgrade to Galaxy’

Vorig artikel Volgend artikel

Bijna elk jaar, wanneer Apple haar nieuwe iPhones in de winkels legt, maakt Samsung een commercial waarin de Koreaanse fabrikant de spot drijft met de Apple smartphones en vooral haar gebruikers. In het jaar van de iPhone X, het 10-jarige jubileum van de Apple smartphone, heeft Samsung een video gemaakt met als rode draad het ‘opgroeien’ van de Galaxy smartphones (en phablets). Je ziet een Apple fan door de jaren heen, vanaf 2007, telkens blij zijn met zijn nieuwe iPhone totdat, ergens in 2013, langzaam het besef begint door te dringen dat die Samsung’s van zijn vriendin zo slecht nog niet zijn. Daarna gaat het snel en laat Samsung subtiel zien dat de mogelijkheden met- en de specs van een Galaxy al jaren veel uitgebreider zijn dan die van de iPhones. Uiteindelijk stapt de Apple fan dit jaar dan toch maar over van een iPhone naar de Galaxy Note8. Enfin, kijk zelf maar.

Traditie en belachelijke prijskaartjes
Het is zoals gezegd bijna een traditie, maar ik vind het persoonlijk wel een beetje vervelend worden. OK, ik kan nog wel begrijpen dat het 10-jarig bestaan van de iPhone een goede aanleiding is om weer wat vergelijkende steken onder water te geven. Maar daar waar de eerste video’s van Samsung, met wachtende iPhone fans, al dan niet in de regen, die door Samsung gebruikers subtiel uitgelachen en voor gek verklaard werden nog origineel waren lijkt dit toch vooral een krampachtige poging om lollig te zijn. Ik ben geen exclusieve Samsung of Apple (lees: Android of iOS) gebruiker en al helemaal geen fan van welk merk dan ook, maar ik zie wel dat beide fabrikanten, zowel Samsung als Apple dus, de lat qua prijs van de nieuwe toestellen steeds hoger leggen en daarin schuilt volgens mij een groot gevaar. Je zag het al bij de rijen voor de iPhone 8 en iPhone X. Met name die laatste is met prijskaartjes van 1159 en 1329 euro gewoonweg belachelijk duur. En ook 999 euro voor de Galaxy Note8 is mijns inziens een prijs die nergens meer over gaat. Nee, dan ben je qua prijs-kwaliteit echt wel beter uit met een high-end smartphone van Huawei, LG, Motorola, Nokia of Xiaomi. Om mij heen zie ik steeds meer smartphone gebruikers die tot dat besef komen. En zeg niet dat Samsung en Apple hun marktleidende positie niet meer kunnen verliezen. Dat dachten Nokia en Motorola ooit ook, en we weten allemaal hoe dat afgelopen is.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies