Samenwerking Ziggo en Vodafone, gaat dat wel goed?

Samenwerking Ziggo en Vodafone, gaat dat wel goed?

Vorig artikel Volgend artikel

De Consumentenbond is bezorgd over de samenwerking tussen Ziggo en Vodafone. De bond vreest dat er op de lange termijn te weinig concurrentie op de telecommarkt overblijft.

De Consumentenbond maakt zich sowieso zorgen over de toenemende concentraties in de telecommarkt in Nederland. De samenwerking van Liberty Global (moederbedrijf van Ziggo) en Vodafone vanaf februari dit jaar betekent dat de mobiele en vaste telecommarkt een duopolie wordt van Ziggo, Vodafone en KPN. Op de lange termijn blijft er zo weinig concurrentie over en dat is slecht voor de consument die zo goed en goedkoop mogelijk wil internetten, televisiekijken en bellen.

Samenwerkingen op de telecommarkt

De Europese Commissie buigt zich momenteel over de gevolgen van de samenwerking op de telecommarkt. Woensdag diende de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een verzoek in bij de commissie om het onderzoek uit te mogen voeren. Daardoor kan het wat langer duren voordat er een oordeel is over de plannen van de bedrijven.

'In het verleden heeft Vodafone geprobeerd toegang te krijgen tot het kabelnetwerk van Ziggo met het argument dat er te weinig keuzevrijheid was voor consumenten en dat een derde partij hard nodig was. Door het aanbieden van diensten op het kabel- en glasvezelnetwerk van andere partijen zorgden zij voor meer concurrentie, maar deze samenwerkingsplannen gaan ten koste van concurrentie en de keuzevrijheid van consumenten.
- Bart Combée, directeur Consumentenbond
Tedje van Gils

Tedje is blogger voor Stylecowboys, Dutchcowboys en Travelvalley. Verder is ze tekstschrijver bij Red Banana. Ze is film- en serieverslaafd en houdt van...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies