Providers 'vrezen' dat de afschaffing van EU roaming kosten toch geld gaat kosten

Providers 'vrezen' dat de afschaffing van EU roaming kosten toch geld gaat kosten

Ze klagen in Brussel over te hoge Inter Operator Tarieven maar zijn wel al begonnen met compenseren

Vorig artikel Volgend artikel

KPN maakte enkele weken geleden bekend dat de provider, vooruitlopend op de wettelijke afschaffing medio juni 2017, nu al de Europese roaming kosten uit sommige abonnementen te schrappen. Echter, in ruil daarvoor werden de tarieven van die abonnementen wel met €2,50 per maand verhoogd. Ik concludeerde toen al dat het er alle schijn van had dat de provider het omzetverlies van 'gratis roaming' op die manier compenseert.

Welnu, vandaag wordt nog maar weer eens een hoofdstuk aan de saga van het afschaffen van de roaming kosten binnen de EU toegevoegd. Veertien landen waarschuwen er nu namelijk voor dat het afschaffen van de roaming kosten binnen de EU de klant uiteindelijk toch geld kan gaan kosten.

Wat is er aan de hand? De Europese Commissie heeft besloten dat providers straks (15 juni 2017) geen roaming kosten meer mag berekenen aan klanten binnen de EU. Wél mogen de diverse providers elkaar de kosten voor de afhandeling van het roaming verkeer in rekening brengen. Dit zijn de zogenaamde Inter Operator of Wholesale Tarieven. Daarvoor is een maximaal tarief bepaald van €8,70 per Gigabyte. Dus, wanneer jij straks drie weken in Zuid Frankrijk op het strand met je smartphone het Nederlandse nieuws kijkt, tientallen facebook en instagram foto's en video's post en driftig app't, dan is de kans groot dat jouw provider tientallen euro's aan France Telecom moet dokken voor de Gigabytes aan data die jij lekker gratis mag gebruiken.

Letwel, die €8.70 per GB is een maximum. Wanneer providers met elkaar een lager tarief afspreken, dan mag dat. En het is natuurlijk niet gek om te denken dat providers die in meerdere landen actief zijn (Vodafone, T-Mobile bijvoorbeeld) makkelijker vriendelijkere tarieven met elkaar overeenkomen dan lokale providers die in elk van de 27 overige landen met alle andere providers moeten onderhandelen. En dat is nu precies waarom veertien landen, waaronder ook Nederland, samen met een aantal providers hun bezorgdheid geuit hebben in Brussel. Zij hopen dat de EU het maximale tarief naar beneden, tot het niveau van de reële kosten, bijstelt. Gebeurt dit niet, dan vrezen zij dat de rekening daarvoor uiteindelijk toch op de consument, door het verhogen van de abonnementstarieven, verhaald wordt.

Uhm, maar dat is toch al lang geen toekomstmuziek meer? KPN is immers al begonnen met die 'compensatie'. Sterker nog, de abonnementstarieven zijn de afgelopen vijf jaar in Nederland al fors duurder geworden. Dat kan iedereen op zijn of haar rekeningen uit die periode zien, maar ik heb dat zelf ook enkele keren onderzocht; zoals je hier (2015) en hier (2012) kunt nalezen. Wat dat betreft verbaasd mij deze nieuwe noodkreet van de providers dan ook niet, maar ik vind het wel een beetje overdreven.

RoamingEU-a
Vanaf 15 juni 2017 kun je overal in de EU onbezorgd roamen, maar de kosten daarvoor worden zeker gecompenseerd

Voor providers is de omzet uit de roaming dienstverlening slechts enkele procenten van het totaal. Natuurlijk, de maximale tarieven die daarvoor nu nog in rekening gebracht mogen worden zijn de afgelopen vijf jaar met meer dan 90% gedaald. Maar dat hebben ze naar mijn mening, kijkend naar het verloop van de abonnementstarieven, ook al meer dan voldoende gecompenseerd.

De providers hadden, en hebben namelijk het geluk dat het mobiele gebruik van consumenten in diezelfde periode ook compleet veranderde. We gingen van honderden belminuten en sms'jes naar 1, 5 of nog meer GB's per maand. Daarnaast zijn ook de subsidies op toestellen, de zogenaamde 'gratis' telefoons bij abonnementen, na ruim 15 jaar, drastisch omlaag gegaan en de verwachting is zelfs dat die in de loop van 2017 helemaal gaan verdwijnen. Daarbij moet wel gezegd worden dat die kortingen grotendeels ook door de fabrikanten betaald werden, dus daar had de provider zelf, qua omzet, weinig last van.

Natuurlijk, de markt verandert, en de tariefverhogingen van de afgelopen vijf jaar zijn uiteraard niet alleen toe te schrijven aan de verplicht dalende roaming tarieven. Dat is ook zeker niet wat ik wil beweren, maar wat wel duidelijk wordt is dat de providers iedere kans aangrijpen om dalende omzetten te compenseren; links- of rechtsom. En omdat het afschaffen van de roaming kosten van boven opgelegd wordt hopen ze natuurlijk dat iedereen daar in dit geval begrip voor heeft. Mwah...

En wij, de consument, maar denken dat abonnementen, en het gebruik van de smartphone in het buitenland, steeds voordeliger worden. Het enige échte voordeel van de afschaffing van roaming kosten is het feit dat je niet meer verrast kunt worden door een hoge rekening na je vakantie of trip over de grens en je met een relatief gerust hart je smartphone, binnen de EU, overal kunt blijven gebruiken. Prima toch! Laten we ons daar vooral aan vast klampen. Maar om te denken dat de reële roaming kosten (lees: omzet verlies van de providers) uiteindelijk ook niet in onze abonnementstarieven verrekend worden is naïef. KPN is er al mee begonnen en hoewel Vodafone gisteren liet zien dat het ook anders kan, denk ik toch dat dit uiteindelijk een uitzondering op de regel zal blijken te zijn.

Foto's - Fotolia (Lassedesignen en Hanker)

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies