PinkPop had prima mobiel bereik, maar hoeveel data werd verstookt?

PinkPop had prima mobiel bereik, maar hoeveel data werd verstookt?

Twee van de drie providers doen daar geheimzinnig over; T-Mobile geeft wel concrete cijfers

Vorig artikel Volgend artikel

Zondag avond, terwijl tienduizenden bezoekers het festival terrein tijdens het teleurstellende 'Playback optreden' van Pharrel Williams al verlieten, schreef ik al over het feit dat deze editie van PinkPop voor het eerst gezegend was met goed, en continu, mobiel bereik van zowel T-Mobile als Vodafone en KPN. In het verleden was het versturen van een SMS'je, Tweet, App'je of ander chatbericht al een hele opgave. Dit jaar, gesterkt door extra netwerkcapaciteit, maar vooral dankzij 4G, kon je niet alleen zorgeloos app'en, maar ook foto's versturen of uploaden naar sociale netwerken en zelfs video's streamen via Periscope.

Daarmee rees bij mij ook direct de vraag hoeveel mobiele data de tienduizenden PinkPop bezoekers nu eigenlijk verstookt hebben. De afgelopen twee dagen heb ik deze vraag bij de drie grote providers neergelegd in de hoop dat ze, net als in de Nieuwjaarsnacht of tijdens Koningsdag, deze data met Nederland wilden delen. Dat bleek nog een hele uitdaging.

T-Mobile, dat vlak voor PinkPop nog een persbericht uitstuurde dat het 4G netwerk van de magenta provider uitstekend voorbereid is op de extra drukte en dito dataverbruik tijdens festivals was ook heel open in het verstrekken van enkele gebruiksgegevens rondom PinkPop.

Klanten van T-Mobile die het festival in Landgraaf bezochten verstookten in de drie dagen (12, 13 en 14 juni) zo'n 2 TerraByte aan data. Vergeleken met een jaar geleden betekende dit een stijging van 67%. Het zal ook niemand verbazen dat dit jaar het meeste dataverkeer door het 4G netwerk van T-Mobile afgehandeld werd. Cijfers noemt de provider niet maar wel dat het 4G verkeer ten opzichte van 2104 met 90% toegenomen was. De piek van het dataverbruik werd gemeten op zaterdag avond tussen acht en negen uur. Dat was het moment dat Robbie Williams op het podium verscheen en er zo'n 85.000 bezoekers aanwezig waren. Niet allemaal T-Mobile klanten natuurlijk ;)

Overigens was het in 2014 nog veel drukker op PinkPop met de Stones en Metallica als belangrijkste grote publiekstrekkers. Helaas bleken de mobiele netwerken van de drie providers toen nog niet opgewassen te zijn tegen die drukte.

Voor wat betreft de concrete cijfers over het dataverbruik tijdens PinkPop was het dit. Zowel Vodafone als KPN geven geen cijfers. De groene provider liet weten dat ze die gegevens niet openbaar willen delen. Vodafone gaf wel iets van informatie maar ook geen harde getallen.

"Helaas kunnen we een vergelijking met een normale dag op hetzelfde terrein niet maken, aangezien we daar de cijfers niet van hebben. Wel zien we in de monitoring van ons netwerk dat al het dataverkeer op Pinkpop met succes is afgehandeld", aldus de vriendelijke woordvoerder van Vodafone.

Uiteraard heb ik nog de vervolgvraag gesteld dat het niet zozeer om een vergelijking met normale dagen ging maar puur om het aantal giga- of terrabytes dat tijdens de drie PinkPop dagen door de masten op het festival terrein afgehandeld werd. Helaas was het antwoord ook daarop weinig bevredigend. "We geven geen inzicht in specifieke verbruiksdata, dus die vraag kan ik helaas niet beantwoorden!"

Toch wel bijzonder dat T-Mobile zonder problemen de gevraagde gegevens binnen een dag kan ophoesten en zowel KPN als Vodafone (in iets mindere mate) zich in stilzwijgen hullen. Ik zie echt het verschil niet met de gegevens die rondom de Nieuwjaarsnacht en Koningsdag gedeeld worden.

Maar goed, als ik even mijn rekenpet op zet en er van uit ga dat de verhouding tussen KPN, Vodafone en T-Mobile klanten van de meer dan 100.000 bezoekers die PinkPop verdeeld over drie dagen bezocht hebben hetzelfde is als de verhouding tussen de marktaandelen en de bezoekers gemiddeld genomen hetzelfde smartphone gedrag vertoonden (qua gebruik van data), dan kun je ruwweg (ok, heel ruw) berekenen hoeveel data op de andere twee netwerken verstookt is. Heeft een marktaandeel van ongeveer 45% terwijl Vodafone en T-Mobile ongeveer even groot zijn en rond de 25% schommelen. Snel gerekend zouden die aannames betekenen dat KPN klanten op PinkPop in theorie bijna 4 TerraByte data verstookt hebben en klanten van Vodafone ca 2 Terrabyte. Helaas kunnen die getallen dus niet gestaafd worden met gegevens van de groene en rode provider zelf.

PP-Zendmast
De (extra) zendmasten (rechts op de foto) van T-Mobile, Vodafone en KPN functioneerden prima tijdens PinkPop

En dan nog wel even dit opvallende feit waar ik ook in het vorige artikel al over schreef. De storing in een van de Vodafone masten op zaterdag. Een monteur die vanuit Harderwijk naar Langraaf reed bleek bij aankomst daar niets te kunnen doen 'Dit is iets voor Roemenië' zei hij. Ook daarover had ik bij Vodafone een vraag gesteld en die werd wel beantwoord:

"De monteur constateerde dat de software van één van de zendmasten niet goed functioneerde. Dit wordt vervolgens verholpen door het Network Operating Center van Vodafone dat deels is gestationeerd in Roemenië. Het incident is niet merkbaar geweest voor de netwerkdekking en dienstverlening. Ook omdat de omliggende masten voldoende dekking boden."

Zoals ik zelf ook al vermoedde, omdat er geen klachten waren, had die storing dus geen, of nauwelijks, invloed op de dienstverlening van het Vodafone netwerk. Wel vind ik het een beetje vreemd dat de provider, wetende dat de pieken om het netwerk afgelopen weekend allemaal in Zuid Limburg te vinden waren, er niet voor gezorgd heeft dat een dichterbij wonende monteur standby dienst had in dit weekend. Een detail wellicht, maar ik denk dat de monteur die voor niets vanuit Harderwijk kwam, toch zo'n 230 kilometer enkele reis, het met mij eens zal zijn ;)

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies