Omzet Vodafone groeit nog wel, maar niet dankzij 'mobiel'

Omzet Vodafone groeit nog wel, maar niet dankzij 'mobiel'

Minder mobiele klanten, 74% meer data en forse groei Vodafone Thuis klanten

Vorig artikel Volgend artikel

De rode provider presenteerde vanochtend haar halfjaarcijfers. Een periode waarin de omzet, vergeleken met een haar eerder, nog wel licht steeg, met 1.1% naar 883.7 miljoen euro, maar dat kwam niet door de 'mobiele' klanten van Vodafone. In die tak zag de provider het aantal klanten namelijk met 1.4% dalen naar 5.13 miljoen. Ook de gemiddelde omzet per klant daalde flink. Abonnees besteedden gemiddeld €33,17 per maand (-/- 1.4%) en prepaid klanten gemiddeld precies 4 euro (-/- 10.3%).

De reden dat de totaalomzet van Vodafone toch nog een klein positief resultaat wist te boeken heeft alles te maken met de groei van het aantal Vodafone Thuis klanten; de dienst voor Internet, bellen en TV). Het aantal klanten die die dienst bij Vodafone afneemt groeide het afgelopen jaar met138% naar 73.000. Dat is natuurlijk nog altijd een bescheiden aantal, maar groei is beter dan krimp, toch? Vodafone wil binnen nu en vijf jaar 10% van de consumenten breedband markt veroveren, aldus de provider.

Van de ruim 3.8 miljoen mobiele abonnees hebben er 1.419.000 een 4G abonnement en toestel, aldus Vodafone. Dat is dus bijna 37%. Opvallend, maar niet echt verrassend, is de stijging van het dataverkeer. Het afgelopen half jaar verstookten de Vodafone klanten gezamenlijk 16.574 Terabyte data. Bijna 74% meer dan een jaar geleden.

VF-1H2015

Uit het persbericht:
Convergentie van vast en mobiel
In de transitie van een mobiele aanbieder naar een aanbieder van geintegreerde telecommunicatiediensten, investeert Vodafone zowel in mobiele als vaste diensten en in de samensmelting daarvan. De omzet op de totale vaste markt (consument en zakelijk) steeg met 32% in vergelijking met een jaar eerder. Dit kwam onder andere door een toename van 138%van het aantal Vodafone Thuis-klanten (vaste telefonie, internet en tv) ten opzichte van een jaar eerder tot 73.000. Vodafone wil over 5 jaar een marktaandeel hebben van 10% op de consumentenbreedbandmarkt en liet aan het eind van het eerste halfjaar weten de concurrentie op de ‘quad-play’ markt aan te gaan door klanten die alle diensten afnemen extra’s te geven. Ook op de zakelijke markt voor geintegreerde telecommunicatie ziet Vodafone groei, mede door het succes van Unified Communications-diensten zoals Skype for Business. In de ambitie om de grootste te worden in het beheer van smartphones en tablets op de werkvloer, nam Vodafone afgelopen halfjaar mITE
over. Het totale aantal zakelijke klanten nam met 3% toe ten opzichte van een jaar eerder.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies