Neem die smartphone niet mee naar bed

Neem die smartphone niet mee naar bed

als je je nachtrust op prijs stelt

Vorig artikel Volgend artikel

Je zult het waarschijnlijk wel vaker gehoord of gelezen hebben, je smartphone mee naar bed nemen is alles behalve smart. Althans als je een goede nachtrust op prijs stelt. Uit nieuw onderzoek, gehouden onder een kleine 10.000 Noorse jongeren tussen de 15 en 19 jaar, wordt wederom dezelfde conclusie getrokken. De smartphone is killing voor je nachtrust.

Hoe meer apparaatgebruik, hoe minder slaap

De tieners hielden zowel hun slaappatroon als gebruik van apparaten bij tijdens de dag, de meeste focus lag op het uur voor bedtijd. De conclusie? Hoe meer apparaten je gebruikt, hoe groter de kans op slapeloosheid. De meeste jongeren gebruikten een apparaat in het laatste uur voordat ze naar bed gingen, en volgens de Noorse wetenschappers was er een duidelijk verband tussen hoe intensief de apparaten gebruikt werden en de tijd die het kostte om in slaap te vallen.

LED-schermen

Wat is de reden van die slapeloosheid? Waarom zorgen die apparaten ervoor dat het lastiger is om in slaap te vallen? Allereerst natuurlijk omdat het nooit bij één keer door je Instagram-feed scrollen blijft, na Instagram volgt Facebook en na Facebook volgt NU.nl en dan Twitter, daarna staan er alweer genoeg nieuwe foto's op Instagram om je daar weer even mee te vermaken en als je daarmee klaar bent is het weer tijd voor Facebook. Zo gaat dat net zo lang door totdat je eindelijk beseft dat het nu toch echt wel een keer tijd is om te gaan slapen.

Maar ook als je niet meer met je apparaat in de weer bent kan het lastig zijn om in slaap te vallen, de LED-schermen zorgen er namelijk voor dat je wakker blijft. LED-schermen zorgen ervoor dat er minder melatonine - het slaaphormoon - in je hersenen geproduceerd wordt.

Maar er is meer...

Maar volgens de Noorse wetenschappers is er nog veel meer dat voor die verminderde nachtrust zorgt. De radiatie die de apparaten uitstralen zou de nachtrust ook kunnen verstoren. De voorovergebogen positie waarin we de apparaten vaak gebruiken zou kunnen zorgen voor hoofd en spierpijn, waardoor slapen moeilijker is. En dan heb je natuurlijk ook nog het feit dat al die informatie die je tot je neemt, je hersenen ook activeert. Al dat nieuws en die social media kunnen je hersenen over-stimuleren waardoor in slaap vallen natuurlijk een stuk lastiger is.

De oplossing

De oplossing lijkt duidelijk: stop met tablet, smartphone en laptop gebruik in het uur voordat je naar bed gaat. Neem je telefoon niet mee naar bed en kijk vooral niet op Facebook of Instagram als je eigenlijk van plan bent te gaan slapen. Pak in plaats daarvan een boek, het liefst lees je niet op een tablet omdat het scherm daarvan je weer wakker kan houden. Lees je toch op een tablet? Stel je scherm dan zo donker mogelijk in, zodat het licht van het LED-scherm zo min mogelijk invloed op je heeft.

En dan... moet het een stuk makkelijker zijn om in slaap te vallen...

Annemerel de Jongh

Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten en witte gadgets.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies