Nederlandse bedrijven investeren in Enterprise Mobility

Nederlandse bedrijven investeren in Enterprise Mobility

Vorig artikel Volgend artikel

Afgelopen week vond het Mobile World Congress plaats: het toneel voor de leveranciers van smartphones om hun nieuwste modellen op te tonen. Maar het MWC gaat ook over IT en enterprise in bredere zin. Eén van de hot topics dit jaar was dan ook Enterprise Mobility. Hoe staat het daarmee in Nederland? Nederlandse bedrijven investeren flink in de ontwikkeling van mobility en apps en niet eerder was er zoveel aandacht voor de mogelijkheden van mobiele technologie. 56% van de bedrijven verwacht zelfs een verdubbeling van het aantal bedrijfs-apps in het komende jaar. Dit blijkt uit een rondgang van IBM en Heliview Professional Marketing Services langs 57 Nederlandse bedrijven. Naast de snelle groei staat in 2015 bij 44% van de bedrijven data privacy & security op de agenda.

Tegen 2020 zullen er meer dan 200 miljard elektrische apparaten met elkaar zijn verbonden. Ze moeten enerzijds de efficiency vergroten en een voorsprong geven op de concurrentie. Anderzijds moeten ze medewerkers, partners en klanten op een veilige manier verbinden met de back-office en met netwerken. Mobiele apps moeten snel geleverd worden. Ook moeten ze werken in een ingewikkelde omgeving met allerlei soorten apparaten, besturingssystemen en netwerken. Maar liefst zeven op de 10 managers geeft aan dat hun apps verbinding maken met de back-end. Niet zo verwonderlijk dus dat bijna de helft van de bedrijven data privacy in 2015 als hoogste noteren op de mobiele agenda van hun bedrijf. Ook op de agenda van 2015 staat bij 1 op de 5 bedrijven multi-platform support.

Mobiele strategie

Het Nederlandse bedrijfsleven loopt goed in pas met de ontwikkeling van mobiele apps. In 2014 had 73% van de bedrijven al minimaal één app uitgerold. 29% heeft zelfs als meer dan vijf apps actief binnen de organisatie. Maar ondanks dat ze al zeer actief zijn in de mobiele wereld heeft nog geen derde van deze bedrijven een mobiele strategie of BYOD (bring your own device) beleid geïmplementeerd.

Dat mobiele technologie zorgt voor unieke uitdagingen is inmiddels bij velen bekend. Minder bekend is de nood voor een mobiele strategie of BYOD-beleid om ervoor te zorgen dat de juiste mensen, op het juiste moment en op de juiste plaats relevante informatie kunnen verkrijgen. Uit de rondgang blijkt dat 28 procent een mobiele strategie heeft ontwikkeld om het volle potentieel van de mobiele revolutie te benutten. Nog eens 28% heeft nog geen mobiele strategie maar ziet wel het belang en nut om hier in 2015 aan te werken. Daarnaast zijn apps inmiddels gemeengoed geworden en zorgen ze ervoor dat smartphones, tablets en andere mobiele apparaten een prominente plek binnen de dagelijkse werkzaamheden en vrijetijdsbesteding hebben ingenomen. Het is daarom extra opvallend dat slechts 7% van de bedrijven BYOD volledig heeft geïmplementeerd.

Deze blogpost is geschreven door Jeroen Reizevoort, mobile expert bij IBM Benelux.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies