Nederland heeft er weer een virtuele mobiele provider bij

Nederland heeft er weer een virtuele mobiele provider bij

Ticketbureau Tibbaa verkoopt nu ook mobiele abonnementen

Vorig artikel Volgend artikel

Sinds deze week heeft Nederland er weer een virtuele mobiele provider bij. Tibbaa wil als zoveelste MVNO de smartphone gebruikers ervan overtuigen dat het nog goedkoper en beter kan. Momenteel zijn er zo’n 50 virtuele mobiele providers actief in Nederland. Dat zijn niet alleen de bekende namen als Telfort, Simpel, LycaMobile, Ben, Lebara en hollandsnieuwe, maar ook merken als AH mobiel, Bliep, Robin Mobile en Stipte. Er zijn tegenwoordig al heel wat minder MVNO’s actief dan een paar jaar geleden. Op enig moment stond de teller zelfs tegen de 100.

Tibbaa noemt zichzelf een opvallende nieuwe aanbieder. De naam is inderdaad opvallend, evenals het feit dat ze al jaren bekend staan als een Ticketbureau voor concert- en evenement kaartjes. En nu gaan ze dus de eenvoud van mobiele abonnementen en de voordelen van het Tibbaa platform in de event-scene combineren met de kracht van het mobiele netwerk van KPN. Klinkt fraai, maar wat betekent dit voor de consument? Tibbaa wil klanten laten profiteren van diverse voordelen. Loyale klanten kunnen ‘sparen’ voor aanbiedingen als een maand gratis bellen, gratis tickets voor concerten en festivals of speciale VIP tickets en meet & greets met artiesten. Klinkt leuk en het moge duidelijk zijn dat Tibbaa zich met name op een jongere doelgroep richt.

Tibbaa-b

Maar met welke abonnementen?
Tibbaa maakt vooral onderscheid in de datasnelheid tussen haar verschillende abonnementen. De goedkoopste variant, Tibbaa Social Media, kost bij een tweejarig contract €7,99 per maand. Dan heb je een ‘onbeperkte’ databundel met maximaal 3Mbps op 3G. Waarom ‘onbeperkt’ tussen aanhalingstekens staat wordt verderop duidelijk. Voor 10 euro meer kun je een beperkt 3G abonnement afsluiten, Tibbaa Green 3G. Dat is niet echt een aanrader. Maximaal 2500MB data, 180 belminuten of sms’jes en 4Mbps 3G snelheid, voor €17,99 per maand dus. Green 3G+ heeft wel weer ‘onbeperkte’ data met 5Mbps 3G snelheid, maar dan wel voor €22,99 per maand. Tibbaa heeft ook twee 4G abonnementsvormen. Tibbaa 4G biedt 2000MB data en 240 belminuten/sms voor €25,99 per maand met een maximale 4G download snelheid van 15Mbps. Met Unlimited 4G kun je voor €33,99 per maand ‘onbeperkt’ data gebruiken, bellen en sms’en op 25Mbps. Alle abonnementen zijn ook in een 1-jarige variant verkrijgbaar. Dan worden ze wel 1 euro per maand duurder. Wil je een maandelijks opzegbaar abonnement, dan betaal je 2 euro meer. Tibbaa maakt overigens gebruik van het 3G en 4G netwerk van KPN.

‘Onbeperkt’ is niet ónbeperkt
Tibbaa hanteert voor al haar abonnementen met een ‘onbeperkte’ databundel een vrij strakke Fair Use Policy. Zo komt het althans over in de communicatie van het bedrijf. Overal waar het maar even kan wordt gemeld dat het gebruik binnen het gemiddelde datagebruik in Nederland moet vallen. Bovendien zijn de ‘onbeperkte’ databundels alleen binnen Nederland ‘onbeperkt’ te gebruiken. En in de voorwaarden staat als tweede dat je de hotspot (tethering) functie van je telefoon NIET mag gebruiken. Leuk, maar natuurlijk nauwelijks te controleren. Ik vraag me wel af wat er gebeurt wanneer je als Tibbaa klant regelmatig over je ‘FUP’ limiet heen gaat. Enfin, dat zal moeten blijken. De regeltjes worden in ieder geval streng geformuleerd en Tibbaa kan ook al heel snel actie ondernemen, zoals je hieronder kunt nalezen in de FUP policy van de provider

Om niet voor verrassingen te komen staan raden we je aan om je aan de volgende regels te houden:

  • Deel het gebruik van je simkaart niet met derden.
  • Gebruik niet de hotspot-functie op je telefoon.
  • Gebruik je simkaart niet als vervanging voor een WiFi-verbinding.
  • Laat je mobiele internetverbinding niet langdurig openstaan op de maximale datasnelheid, bijvoorbeeld met tv- of video-apps.
  • Gebruik je simkaart niet in een router waardoor er continu een internetverbinding openstaat.
  • Gebruik je simkaart in het buitenland niet anders dan je in Nederland zou doen.
  • Gebruik je simkaart niet meer in het buitenland dan in Nederland.
  • Bel maandelijks niet meer dan 6.000 minuten (100 uur) en veelal naar dezelfde telefoonnummers.
  • Voer geen langdurige telefoongesprekken, telkens achter elkaar naar hetzelfde (mobiele) nummer, 10 dagen achter elkaar.
  • Stuur maandelijks niet meer dan 4.000 sms-berichten veelal naar dezelfde telefoonnummers.”

Bij herhaaldelijk excessief gebruik, behoudt Tibbaa zich het recht voor om je hierop aan te spreken. We spreken van excessief gebruik als je het netwerk een aantal keer per maand veel meer belast dan de gemiddelde gebruiker. Het gemiddelde verbruik van een mobiele internetgebruiker wordt elk kwartaal getoetst en bepaald aan de hand van de Telecommonitor van de Autoriteit Consument en Markt. Bij misbruik kunnen we je internetsnelheid naar beneden bijstellen. Uiteraard waarschuwen we je eerst voordat we een dergelijke actie ondernemen.

En roaming dan?
Opvallend is ook dat Tibbaa bij haar ‘onbeperkt’ abonnementen specifiek vermeldt dat die alleen binnen Nederland gelden. Dat lijkt niet conform de huidige EU Roam-Like-Home regelgeving, maar waarschijnlijk doelt de Tibbaa op het feit dat providers die onbeperkte databundels aanbieden de mogelijkheid hebben om een datalimiet voor roaming in te stellen. Voor het 4G unlimited abonnement van Tibbaa zou die limiet minimaal 7.3GB per maand moeten zijn. Voor het Green 3G+ abonnement 4.9GB en iedereen met een Social Media abbo van 8 euro zou volgens de EU regels toch ook nog 1.7GB buiten Nederland mogen verstoken. Belangrijker is natuurlijk of de provider inmiddels ook al 4G roaming afspraken in het buitenland gemaakt heeft. Tele2 klanten klagen met name over het feit dat die provider nog nauwelijks 4G kan aanbieden buiten de Nederlandse grenzen. De kans bestaat dat Tibbaa meelift op de afspraken die KPN gemaakt heeft met buitenlandse providers, maar dat hoeft niet persé. Ik heb Tibbaa gecontacteerd om meer informatie over de roaming voorwaarden te krijgen, maar ze hebben nog niet teruggebeld ;)

UPDATE (12u50):
De FUP is zo streng nog en uiteindelijk wordt alles gratis.
Ik heb inmiddels contact gehad met de woordvoerder van Tibbaa. Hij wist te vertellen dat de provider zich in de opstartfase bevindt en dat bepaalde zaken de komende periode nog verder uitgewerkt moeten worden. Feit is wel dat Tibbaa de klanten die voor een onbeperkte abonnementsvorm kiezen rustig hun gang zal laten gaan. Echt excessief gebruik zal zeker een reden zijn om een klant aan te spreken, maar over het algemeen hoeven klanten zich dus niet druk te maken om de FUP. Voor wat betreft de roaming regels en de mededeling dat de onbeperkte abonnementen alleen binnen Nederland te gebruiken zouden zijn meldt Tibbaa dat zij zich helemaal conformeren aan de EU roaming regelgeving. Zoals ik dus ook al vermoedde in de alinea hierboven ('En roaming dan?'). Tot slot wist de Tibbaa woordvoerder mij nog te melden dat het loyalty programma de komende periode nog verder uitgewerkt gaat worden. En dan met name voor wat betreft de koppeling tussen de ticket service en mobiele provider takken van het bedrijf. Uiteindelijk wil Tibbaa het zo inregelen dat klanten de mogelijkheid krijgen om alle diensten gratis af te nemen. Gratis bellen, gratis mobiel internet, maar ook gratis naar concerten en festivals. Het ecosysteem (lees: sponsors, leveranciers en adverteerders) rondom Tibbaa moet dat mogelijk maken.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies