Motorola gaat eind 2016 weer winst maken

Motorola gaat eind 2016 weer winst maken

Chinezen gaan een beetje van de oude Amerikaanse glorie herstellen

Vorig artikel Volgend artikel

De mobiele divisie van Motorola heeft de afgelopen jaren een beetje rondgezworven op de smartphone markt. Nadat de mobiele tak van de ooit zo glorierijke Amerikaanse fabrikant eind jaren '0' op sterven na dood was werden ze op de valreep, voor heel veel geld, overgenomen door Google. De intenties van de makers van het Android OS waren al snel duidelijk, ondanks dat dit van alle kanten ontkend werd; Google aasde toch vooral op de rijke patentportfolio van Motorola Mobility. Enkele jaren later werd de 'rest' van het bedrijf doorverkocht aan het Chinese Lenovo.

Die fabrikant strijdt de afgelopen twee jaar met Huawei, ZTE en Xiaomi om de felbegeerde laatste podiumplek in de mobiele (smartphone) markt, ver achter Samsung en Apple. Het ene kwartaal staat ZTE op die plek, enkele maanden later is dat weer Huawei en momenteel Xiaomi of Lenovo, afhankelijk van welk marktanalisten report je onder ogen krijgt. In de strijd om de derde plek kunnen een paar procentpunten marktaandeel al het verschil maken tussen de nummer drie en de nummer zes van de wereld. Maar hoe gewild die plaats ook is, het gaat natuurlijk vooral om geld verdienen.

Lenovo verwacht dat, gezien de sterke groei van de afgelopen twaalf maanden, Motorola binnen 12 tot 18 maanden weer een winstgevende toestelfabrikant zal zijn. In het laatste kwartaal van 2014 vlogen 10 miljoen Motorola smartphones over de toonbanken. Meer dan een verdubbeling vergeleken met het vierde kwartaal van 2013. Op dit moment is Motorola al verantwoordelijk voor meer dan de helft van de omzet van Lenovo's Mobiele divisie. De Chinese fabrikant verwacht dat de toestel verkoopcijfers van Motorola de komende maanden nog verder zullen stijgen omdat de smartphones binnenkort ook in Chinese winkels gaan verschijnen.

Toegegeven, de nieuwe Motorola toestellen, zoals de Moto G, die onlangs nog een Telecom Award in de wacht sleepte, en de Moto X serie, kunnen zich prima meten met de meeste concurrenten en hebben daarnaast ook nog eens prettige prijskaartjes.

MotoG-2014-620

Uit de kwartaalcijfers van Lenovo:

In the Mobile Business Group or MBG, which includes products from the Motorola investment, Lenovo-branded mobile phone business, Android tablets and TVs, Lenovo sales were US$3.4 billion generating PTI of negative US$89 million. Motorola shipped more than 10 million units, up 118 percent year-over-year, adding US$1.9 billion to MBG's revenues. Soon to re-enter China, Motorola is on track to be profitable within 4-6 quarters of close.

Combining shipments of Motorola and Lenovo-branded devices made Lenovo a truly global player, the third largest vendor of smartphones behind Samsung and Apple and their most credible challenger. Together, the two brands had nearly 6.6 percent market share, up 78 percent year-on-year. Global tablet market share was 4.8 percent, with 3.7 million shipments, up 9 percent year-over-year, powered by the launch of our latest Yoga tablet.

Unlike many smaller mobile phone players that rely almost completely on a slowing China market, Lenovo now drives about 60 percent of its mobile phone volumes outside China, having entered 67 countries in the last two years. Lenovo has built the scale, distribution, brand assets and IP portfolio required to compete around the world and challenge the top two players. And, as smartphone trends move from premium to mainstream, and mature to emerging markets, Lenovo is in the best position to capture these next waves of growth and deliver its stated profitability commitments in the Motorola business.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies