KPN: meer klanten, minder omzet en meer winst

KPN: meer klanten, minder omzet en meer winst

Afschaffing EU roaming en BKR regels drukken de omzet

Vorig artikel Volgend artikel

KPN heeft vanochtend de cijfers over het derde kwartaal van 2016 gepresenteerd. Het goede nieuws is dat de provider over de hele lijn ruim 40.000 nieuwe klanten voor haar diverse diensten mocht begroeten. Daarentegen zag KPN de omzet, vergeleken met een jaar eerder, 6.5% dalen, van 1.71 miljard naar 1.61 miljard euro. Ondanks die daling wist de provider wel meer netto winst te boeken, 132 miljoen euro tegenover 45 miljoen euro in Q3 2016. Die winststijging was wel met name te danken aan het feit dat de financieringslasten dit jaar een stuk lager lagen dan een jaar geleden.

Verdwijnen EU roaming kosten en BKR registratie doen omzet dalen
In het kwartaalverslag noemt KPN twee belangrijke oorzaken voor de omzetdaling. Sinds 15 juni mogen binnen de EU geen kosten meer voor roaming (bellen, sms’en en data) in rekening gebracht worden. KPN heeft becijferd dat de omzet daardoor 40 tot 50 miljoen euro lager uitgekomen is. Tsja, en dat zou nog meer zijn wanneer ze de verkapte roaming kosten in oudere abonnementen met speciale buitenland bundels ook nog eens afgeschaft hadden, maar daarvoor bedacht de provider enkele maanden geleden een slimme truc. Enfin, genoeg daarover.

De tweede reden dat de omzet in totaal zo’n 100 miljoen lager uitviel wijt KPN aan de nieuwe ‘BKR registratie’ regelgeving die in mei van kracht ging. Daardoor moeten toestelleningen van 250 euro en meer die in een abonnement verrekend worden nu als officiele lening aangemeld worden bij het BKR. Veel smartphone kopers gaan sindsdien een stuk bewuster om met de keuze voor een nieuw toestel met abonnement.

Meer klanten voor KPN Mobiel, Breedband én Interactieve TV
Het aantal klanten met een mobiel KPN abonnement steeg met 23.000, maar daar stond tegenover dat het aantal MVNO klanten van KPN merken (zoals Telfort en Simyo) met 11.000 daalde. Per saldo nog wel een stijging van 12.000 mobiele abonnees. Ook de andere diensten van KPN konden meer klanten bijschrijven. +23.000 voor de Interactieve TV diensten en +11.000 voor mobiele breedband diensten. Eind september van dit jaar (2017) telde KPN ruim 3.65 miljoen mobiele abonnees en 2,97 miljoen breedband internet klanten.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies