KPN kwartaalcijfers: meer klanten, zelfde omzet en minder verlies

KPN kwartaalcijfers: meer klanten, zelfde omzet en minder verlies

Omzet en winst staan nog steeds onder druk van krimpende zakelijke markt en dalende afname spraakdiensten

Vorig artikel Volgend artikel

KPN heeft vanochtend haar resultaten over het laatste kwartaal van 2014 en heel 2015 bekend gemaakt. De groene provider wist in de laatste drie maanden van afgelopen jaar de omzet op peil te houden en het nettoverlies te beperken tot 37 miljoen Euro; tweederde minder dan een jaar daarvoor toen nog 108 miljoen verlies geleden werd.

KPN kampt nog steeds met de krimpende zakelijke mobiele markt en dalende tarieven in dat segment. Ook het feit dat consumenten nog altijd steeds minder gebruik maken van traditionele spraakdiensten heeft een negatieve invloed op de omzet en winst. Daarnaast meldt de provider dat het verlies ook beïnvloed werd door hogere kosten voor de terugkoop van obligaties.

Dat de provider er in Q4 toch in slaagde de omzet op peil te houden, met bijna 2.1 miljard was die zelfs exact gelijk aan de omzet uit Q4 2013, heeft men te danken aan de relatief sterke groei van het aantal klanten, een trend die bij KPN al langere tijd te zien is. Bij Consumenten Mobiel kon KPN 57.000 nieuwe abonnees verwelkomen en het klantenbestand van Zakelijk Mobiel steeg met 17.000 abonnees. Daarnaast groeide het aantal klanten dat vast-mobiele bundels afneemt met 116.000 en telde KPN 44.000 meer multi-play werkplekken in de zakelijke markt.

Ondanks het verlies in het vierde kwartaal kon KPN over heel 2014 een nettowinst van 239 miljoen Euro rapporteren. De totale omzet voor dat jaar bedroeg 8.02 miljard Euro. Vergeleken met 2013 daalde de winst met 18% en de omzet met 5%.

KPN-Q414

De proivider wist ook nog te melden dat Nederland momenteel meer dan 2 miljoen KPN 4G abonnees heeft; verdeeld over 1.33 miljoen consumenten en 733.000 zakelijke klanten. Vergeleken met het derde kwartaal van 2014 groeide het aantal 4G klanten in de consumenten markt met 232.000 terwijl de provider in de zakelijke markt 121.000 nieuwe 4G gebruikers kon bijschrijven. Verder wordt gemeld dat de 4G dekking van dochter Base in België inmiddels meer dan 80% van het land bestrijkt.

Voor 2015 verwacht de provider dat de dalende verliezen zich doorzetten en het bedrijf weer winstgevend wordt. Mede dankzij het aandeel van 20.5% in Telefonica Deutschland, dat KPN aan de verkoop van E-Plus overhield, verwacht de provider dat de vrije kasstroom, door de mogelijke uitbetaling van dividend, zal groeien.

Uit het persbericht:

Eelco Blok, CEO: "2014 was voor KPN een jaar van transformatie waarin we goede strategische voortgang hebben geboekt. Na de verkoop van E-Plus hebben we onze positie in Nederland verder versterkt door het resterende belang in de glasvezel joint-venture Reggefiber te kopen. Dankzij de investeringen die we hebben gedaan in onze klanten, producten en netwerken, groeien de klantenaantallen en is de klanttevredenheid in Nederland niet eerder zo hoog geweest. De Raad van Bestuur is nu compleet, inclusief twee nieuwe benoemingen. We blijven voortbouwen op onze solide fundamenten door een sterke klantfocus, verhoging van de netwerkcapaciteit en het verder uitvoeren van het Vereenvoudigingsprogramma.

We hebben in 2014 een aantal belangrijke stappen genomen om de schuldpositie en andere financiële verplichtingen te verlagen, waardoor onze financiële flexibiliteit aanzienlijk is verhoogd. Het aantrekkelijke 20,5% belang in Telefónica Deutschland zorgt voor additionele flexibiliteit en inkomsten door mogelijke dividendbetalingen.

Mede dankzij het uitstekende operationele momentum hebben we in 2014 stabiliserende financiële resultaten door de kwartalen heen gezien. Ook door de besparingen als gevolg van het Vereenvoudigingsprogramma verwachten we dat de geschoonde EBITDA aan het einde van het jaar zal zijn gestabiliseerd en dat de vrije kasstroom in 2015 zal groeien. Op deze basis vertrouwen wij erop ons dividend per aandeel te kunnen laten groeien."

Consumenten Mobiel
KPN is in de mobiele markt goed gepositioneerd met een landelijk dekkend 4G netwerk, unieke vast-mobiele bundels en een toonaangevend familiepakket. Dit heeft ook in het vierde kwartaal van 2014 geleid tot een stijgende klantloyaliteit en een sterke groei van het aantal nieuwe mobiele klanten. In het kwartaal kwamen er 57.000 nieuwe mobiele abonnees bij. Groei in vast-mobiele bundels en 4G zorgden hier met name voor.

Zakelijke Markt
Ook in het vierde kwartaal waren de uitdagende marktomstandigheden van invloed op de financiële prestaties van het segment Zakelijke Markt. Er was opnieuw sprake van een krimpende zakelijke markt omdat klanten hun productportfolio blijven rationaliseren en optimaliseren. De daling van de traditionele diensten met hoge marge zette ook in het vierde kwartaal door, terwijl de vraag naar nieuwe diensten als Cloud en M2M stijgt. Zoals aangekondigd in december 2014 herstructureert KPN het onderdeel Zakelijke Markt, om te kunnen blijven voldoen aan de veranderende vraag van klanten.

Persbericht KPN

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies