KPN klanten betalen teveel rente op sommige smartphones met abonnement

KPN klanten betalen teveel rente op sommige smartphones met abonnement

Het maandtarief voor smartphones ligt bij KPN veel hoger dan bij de concurrentie

Vorig artikel Volgend artikel

Wanneer je een mobiel abonnement afsluit of verlengd en je doet dat in combinatie met een nieuwe smartphone dan krijg je dat toestel natuurlijk niet echt gratis erbij. Vele jaren geleden, toen nog lang niet iedereen een mobiele telefoon had, was dat min of meer wel zo. Providers en fabrikanten gaven toen nog wel forse 'kortingen', die op konden lopen tot meer dan de waarde van het toestel, op de aanschaf van een nieuw toestel bij een abonnement. Tegenwoordig vind je af en toe nog wel eens een goede deal, maar over het algemeen wordt de aanschafprijs van een smartphone volledig, en zelfs met rente, verdisconteerd in het bedrag dat je maandelijks moet afrekenen voor je abonnement.

Enige tijd geleden bepaalde de rechter al dat de combinatie toestel met abonnement onder de 'kopen op afbetaling' regeling valt en dus moeten providers duidelijk melden welk deel van de abonnementskosten voor de afbetaling van het toestel in rekening gebracht worden. De rente die daarbij berekend wordt mag dan ook niet hoger zijn dan 14%.

Welnu, stichting ConsumentenClaim heeft na eigen onderzoek ontdekt dat KPN zich niet aan de geldende regels houdt. De groene provider rekent volgens die stichting in sommige gevallen een veel hoger rentepercentage dan toegestaan. De rente kan oplopen tot 10 euro per maand. De daadwerkelijke rentetarieven werden door KPN bovendien ook niet op de website vermeld. Stichting ConsumentenClaim heeft KPN gesommeerd te stoppen met deze praktijken en gaat nu voor klanten die zich benadeeld voelen, en dat ook daadwerkelijk zijn, proberen de teveel betaalde rente, en in veel gevallen zelfs het gehele bedrag, terug te vorderen. Voor lopende abonnementen eist de stichting dat het maandbedrag verlaagd wordt.

Na de melding heeft KPN enkele aanpassingen op haar website doorgevoerd, maar volgens ConsumentenClaim voldoet de provider daarmee nog steeds niet aan de geldende regels.

Ik heb vanochtend op de website van KPN enkele toestel met abonnement tarieven bekeken en die door de renteberekening van ConsumentenClaim 'gehaald'. Daaruit bleek al snel dat, ook na de aanpassingen die de provider inmiddels gedaan heeft, de maandtarieven en toestel bedragen die KPN in reken brengt een redelijk ondoorzichtelijk geheel zijn. Zo vielen de kosten voor een Galaxy S7 met Zorgeloos Instap Abonnement (24 maanden) binnen de regels. Koos ik echter hetzelfde toestel met een Zorgeloos Premium abonnement (24 maanden), dan werd de prijs van het toestel per maand ineens 5 euro duurder en kwam de berekende effectieve rente uit op ruim 16%. Een vergelijkbaar verschil was ook zichtbaar bij de Sony Xperia X. In combinatie met Zorgeloos Instap (24 maanden) bleef de rente, ruim 6%, binnen het wettelijke maximum. Voor hetzelfde toestel in combinatie met een Zorgeloos Premium abonnement (24 maanden) werd echter een rentepercentage van ruim 28% in rekening gebracht.

Het lijkt er dus op dat KPN niet helemaal juist te werk gaat. Nog los van het feit dat de provider de adviesprijzen van toestellen hanteert, in de winkels zijn de meeste toestellen 10 tot 20% voordeliger al te koop, brengt men dus in bepaalde gevallen een veel te hoog bedrag in rekening voor die toestellen.

Ter vergelijk: Vodafone rekent voor de Galaxy S7 een prijs van maximaal 22 euro per maand, afhankelijk van het abonnement dat je kiest. Voor de Xperia X ligt dat bedrag op maximaal 18 euro. Hetzelfde geldt voor T-Mobile. Daar is de maximale prijs van de Xperia X 20 euro en voor de Galaxy S7 ligt die op 21 euro. En ook Tele2 brengt lagere toestelbedragen in rekening; 19 euro per maand voor de Galaxy S7 en 16 euro voor de Xperia X. Wanneer je die bedragen door de renteberekening van Consumenten Claim haalt dan blijven de rentetarieven binnen de wettelijke maxima. Opvallend is ook dat KPN in bovenstaande berekeningen, ook bij de duurdere abonnementen (van 69 en 129 euro per maand) ook nog altijd 29 euro eenmalig in rekening brengt voor de Galaxy S7. De andere providers doen dat niet.

Letwel: ik heb niet ALLE toestellen en abonnementsvormen met elkaar vergeleken en doorgerekend, maar fait is en blijft dat KPN hogere maandelijkse bedragen in rekening brengt voor toestellen dan de twee concurrenten. En als je die hogere bedragen dan met de looptijd (aantal maanden) vermenigvuldigd, dan wordt de uiteindelijke prijs die je voor het toestel betaalt inderdaad veel hoger dan de adviesprijs plus, maximaal, 14% rente.

Wil je zelf berekenen of jij teveel (rente) betaalt voor je smartphone met abonnement, dan kun je dat hier doen.

KPN-AbboPrijsSGS7
De Galaxy S7 is met abonnement bij KPN tot 10 euro duurder per maand dan bij de concurrentie
Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies