Honor verkocht dit jaar 20 keer meer toestellen

Honor verkocht dit jaar 20 keer meer toestellen

Huawei spin-off maakt een vliegende start

Vorig artikel Volgend artikel

Huawei maakte al langer toestellen met de typenaam Honor en die waren in 2013 ook in het thuisland van de fabrikant, China, niet bijster populair. Dat jaar werden er amper 1 miljoen van verkocht. In 2014 heeft Huawei het een en ander veranderd. Honor werd een 'apart' merk, alhoewel in China de toestellen nog steeds ook de naam van Huawei dragen. Maar de grootste verandering was de adoptie van online verkoop. Door de Honor toestellen alleen nog online te verkopen konden lagere prijzen gehanteerd worden. Het gevolg: in 2014 werden 20 miljoen Honor toestellen verkocht. Maar liefst twintig keer zo veel dus.

Huawei werd min of meer tot deze zet gedwongen omdat concurrentie van eigen bodem de fabrikant op de hielen zat. Het relatief nieuwe Xiaomi was er namelijk in vier jaar tijd in geslaagd om, wereldwijd, meer toestellen te verkopen dan het grote, en oudere, Huawei. In het derde kwartaal van dit jaar verkocht Xiaomi al meer dan 17 miljoen smartphones terwijl Huawei bleef steken op net geen 16 miljoen. Overigens meldden andere analisten iets andere cijfers. Volgens Gartner was Huawei in Q3, qua verkoopmarktaandeel, nog nipt groter dan Xiaomi met een verschil van 100.000 toestellen. Maar hoe je het ook bekijkt, Xiaomi verkocht in jaar tijd ruim vier keer zoveel toestellen terwijl de groei bij Huawei bleef steken op ca 30%.

Dat succes leidde meteen tot de gewaagde uitspraak van Xiaomi's CEO dat ze het Apple van China zijn, op weg naar de nummer 1 positie wereldwijd. Tsja, daarmee schudt je de concurrentie wel even wakker. Ik ben benieuwd hoe de strijd tussen deze Chinese giganten zich het komende jaar gaat ontwikkelen.

Honor-6-Mi4
Dat Chinese toestellen op elkaar lijken zal niemand verbazen, toch? Links de Honor 6, rechts de Xiaomi Mi4, Of was het nu andersom ;)))


De strategie van Xiaomi kent wel een risico. Door de lage prijzen komt de winstmarge uit op 1.8%. Ze kunnen dus alleen goed geld verdienen als de verkoopaantallen op peil blijven en ze de kosten van de organisatie binnen de perken kunnen houden. Ter vergelijk; Samsung's winstmarge ligt rond de 18%. De lage winstmarge in het 'Xiaomi verkoopmodel' zal ongetwijfeld meegespeeld hebben in Huawei's beslissing om van Honor een eigen merk en organisatie te maken.

Er worden in het bericht helaas geen details gegeven over het succes van Honor in de verschillende werelddelen, maar aangezien het merk buiten China pas amper drie maanden 'bestaat', denk ik dat het leeuwendeel van die 20 miljoen toestellen ook echt binnen China verkocht zijn.

Bron

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies