Honor gaat regelen waar de EU al meer dan 35 jaar mee worstelt

Honor gaat regelen waar de EU al meer dan 35 jaar mee worstelt

Eén Europese Smartphone markt binnen nu en drie jaar is natuurlijk een prachtig streven, maar...

Vorig artikel Volgend artikel

Afgelopen week lanceerde Honor haar nieuwste vlaggenschip smartphone in Europa. De Honor 8 ligt binnenkort dan ook in de winkels. Dat wil zeggen; je kunt ze nu al online bestellen en straks ook online kopen. Daarover, en enkele andere strategie zaken, had ik in Parijs een prettig gesprek met Akin Li, Managing Director van Honor voor West Europa.

Naast de meeste standaard, marketing gedreven, antwoorden en algemene opmerkingen over hoe goed het met Honor gaat en dat de smartphone verkoopcijfers van het merk in Europa met meer dan 200% per jaar stijgen, kreeg het gesprek ook nog wel een heel bijzondere wending. Ik vroeg in hoeverre Honor al gewend was aan het feit dat de smartphone markt in Europa ongeveer half zo groot is als die van China en dat de potentiële consumenten ook nog eens verdeeld zijn over meer dan 45 landen. De afgelopen jaren is immers al gebleken dat Chinese fabrikanten (zoals moederbedrijf Huawei) nogal moeite hebben met het feit dat er zoveel kleine 'markten' zijn die ze ook nog eens allemaal, deels of grotendeels, op een andere manier moeten benaderen. De Duitse smartphone markt, en consument, zit namelijk anders in elkaar dan die van Nederland en in België is het weer een ander verhaal.

Welnu, volgens Akin Li ziet Honor dat toch anders. Hij wist mij dan ook te verbazen met het antwoord dat de Europese markt volgens Honor al grotendeels verenigd is en dat de grenzen binnen enkele jaren (hij noemde het getal 'drie'), helemaal verdwenen zullen zijn. Ofwel, de Chinese fabrikant slaagt er binnen drie jaar in de Europese smartphone markt te verenigen tot één markt. Je weet wel, die ene markt waar de lidstaten van de Europese Unie, en dat zijn 'slechts' 28 landen, al meer dan 35 jaar over bakkeleien maar die nog steeds niet echt tot leven gekomen is. Honor gaat dat dus even regelen.

OK, dat klinkt misschien wat kort door de bocht geredeneerd, en dat is het ook wel. Deze bijzondere visie van Honor verdient dus wel enige toelichting. Om te beginnen, maar dat blijkt ook wel uit bovenstaand verhaal, betreft het natuurlijk de Europese smartphone markt. Honor heeft echt niet de illusie dat ze heel Europa, van aardappelboer tot en met zeevisser, kunnen verenigen.

Maar goed, tijdens het interview met Akin Li werd al snel duidelijk dat Honor vast gaat houden aan de strategie om de markt vooral online te bestormen. Daarvoor heeft de fabrikant een eigen webshop en deals met diverse e-tailers in de verschillende (Europese) landen. Honor's belangrijkste doelgroep zijn de zogenaamde 'millennials'. Dappere, ('For The Brave'), jongere, consumenten die al helemaal gewend zijn aan de online maatschappij en markt. Zij gebruiken het internet en social media op een manier zoals eerdere generaties de krant lazen en bij elkaar op de koffie gingen. Dat geldt dan dus ook voor het zoeken naar, en kopen van, producten en diensten.

Wij (want ik behoor als 50-er ook tot een andere generatie), gingen, en gaan, toch vooral naar winkels om producten te zien, voelen en proberen voordat een beslissing tot koop gemaakt wordt. Die koop wordt ook door de oudere generaties inmiddels al vaker online afgehandeld, maar dat is vooral omdat het in veel gevallen dan goedkoper is.

Honor claimt dat hun doelgroep, de 'millennials' dus, het proces van oriëntatie tot en met de aanschaf van een product volledig online afhandelen. Daarom ziet de fabrikant geen meerwaarde in het aanbieden van haar producten in de offline retail.

Honor is er al behoorlijk zeker de traditionele Europese marktgrenzen voor deze doelgroep al aardig aan het vervagen zijn en dat die binnen enkele jaren volledig verdwenen zullen zijn. Volgens Honor hebben we dan dus één Europese markt. Dat klinkt op z'n minst als een bijzonder dappere voorspelling. Eentje waar ze in Brussel misschien ook nog wat aan kunnen hebben.

Honor8-Design
De Honor 8 is een bijzonder fraaie design smartphone, maar online, en op foto's is dat niet altijd duidelijk te zien

Het zal moeten blijken of Honor's online strategie het succes brengt dat ze zelf voor ogen hebben. Natuurlijk, een groei van 200% per jaar klinkt heel erg goed, en dat is het ook. Maar groeien van 2 naar 6 miljoen en van 6 naar 18 miljoen toestellen (wereldwijde verkoop) is iets anders dan groeien van 18 naar 54 miljoen. en dat is wel een van de doelstellingen van Honor; 200% groei per jaar voor de komende drie jaren.

Ik denk echt dat Honor een denkfout maakt. Tot nu toe maakte de fabrikant vooral goedkopere smartphones met redelijke, en soms goede, specs. Het was een prijsvechter. Ja, misschien gericht op de jongere, moderne, millennials, maar een prijsvechter. Die toestellen, kijk naar de OnePlus 3 en veel andere betaalbare smartphones met goede specs, worden veel sneller en vaker online aangeschaft dan high-end design toestellen. Zeker als het gaat om (relatief) nieuwe merken die nog niet de status van Samsung of Apple hebben. Nieuwe merken moeten het toch echt ook hebben van de offline campagnes (verkoop en marketing) om naamsbekendheid en stijgende verkoopcijfers te bemachtigen.

Apple is letterlijk de enige uitzondering op die regel, maar het feit dat Samsung nu de wereldmarktleider is hebben de Koreanen echt niet alleen te danken aan hun goede toestellen. In tegendeel, in de jaren dat Samsung een opkomend smartphone merk was hebben ze marktaandeel veroverd van merken als Nokia, HTC en Sony (Ericsson), die toen allemaal nog betere mobiele telefoons maakten, door zakken vol met geld in reclame en andere verkoop campagnes te storten. Pas met de introductie van de eerste Galaxy S kon Samsung ook op technisch gebied de strijd winnen van haar concurrenten. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat Honor er in slaagt om het marktaandeel op een andere, 'Apple achtige', wijze te veroveren. Met een 'online only' strategie gaat dat echt niet lukken.

En dan speelt er sinds deze maand nog een factor mee. Met de Honor 8 introduceerde de fabrikant namelijk haar eerste design smartphone. Echt, als je hem in de hand hebt en in levende lijve ziet, dan is het werkelijk een van de mooiste smartphones van dit moment. En daar heb je het al... 'Als je hem in de hand houdt'. Dat is online letterlijk onmogelijk. Hoe fraai de foto's en video's ook geproduceerd worden. En als het toestel nergens fysiek in de winkels ligt, dan kun je ook niet even snel ergens gaan kijken voordat je hem online koopt. Als Honor het design-element wil gaan inzetten om het merk populairder te maken en de voor ogen gestelde verkoopgroei te bewerkstelligen, dan zullen de toestellen toch echt ook fysiek in de winkels te zien, voelen en 'proeven' moeten zijn. Anders ben ik bang, nee, dan weet ik zeker, dat veel potentiële kopers waarvoor design een belangrijke rol speelt bij de keuze voor een nieuwe smartphone het toestel links zullen laten liggen. Simpelweg omdat ze hem nergens zien.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies