Hoe lang duurt het nog voordat BlackBerry uit haar lijden verlost wordt?

Hoe lang duurt het nog voordat BlackBerry uit haar lijden verlost wordt?

Personeelsbestand, omzet en marktaandeel dalen al vier jaar

Vorig artikel Volgend artikel

Terwijl Microsoft, samen met nog vijf kandidaten, al een tijdje genoemd worden als mogelijke overname partner van BlackBerry zet de dalende lijn zich bij de Canadese fabrikant onverminderd door. Wanneer wordt BlackBerry uit haar lijden verlost? Het verhaal van de Canadese fabrikant is er een van jarenlange successen in de schaduw van marktleiders als Nokia en Motorola, gevolgd door één hele grote, onverwachte, piek en een teloorgang die zijn weerga niet kent.

In de hoogtijdagen van BlackBerry (Research in Motion), tussen medio 2008 en medio 2010, telde wereldwijd zo'n 19.000 medewerkers, lag de jaaromzet rond de 20 miljard dollar en had één op de vijf smartphone gebruikers een BlackBerry. Eigenlijk leefde de Canadese fabrikant door een toevalstreffer in die tijd een beetje boven haar stand. Ping, de chat applicatie bleek in diverse landen namelijk een groot succes onder jongeren die daardoor massaal aan de BlackBerry gingen. De Bold en Curve series vlogen enkele jaren als warme broodjes over de toonbanken. En dat terwijl de fabrikant zich, niet zonder succes overigens, al meer dan tien jaar vooral op de zakelijke markt richtte.

BlackBerry was tussen 1998 en 2008 dé mobiele telefoon (later smartphone) voor iedereen die onderweg ook toegang wilde hebben tot e-mail en agenda. Letwel, rondom de millennium wisseling was dat zo 'gewoon' nog niet. Heel veel zakelijke gebruikers hadden naast hun BlackBerry, de e-mail telefoon, vaak ook nog een apart toestel om mee te bellen. Deels vanwege de relatief hoge kosten van BlackBerry abonnementen, maar toch vooral omdat die toestellen nogal groot en lomp waren voor die tijd. Zelf heb ik in die jaren, nadat ik mijn Nokia 9100 Communicator aan de kant schoof, ook lange tijd, en met veel plezier, een BlackBerry gebruikt.

Maar goed, terug naar het nabijere verleden. Eind 2010 begon het marktaandeel van BlackBerry, en dus ook de populariteit voor de toestellen onder particuliere consumenten, te dalen. De komst van de iPhone in 2007 had de eerste jaren nog geen directe invloed op BlackBerry, mede omdat de smartphone markt explosief groeide. Daarvan profiteerde ook de Canadese fabrikant, samen met het al eerder genoemde succes van Ping (BlackBerry Messenger). 2010 was echter het jaar van de serieuze doorbraak voor Android smartphones. Meer keuze, voordeligere toestellen en de eerste alternatieven voor BlackBerry Ping zorgden er voor dat het marktaandeel van de Canadese fabrikant flink onderuit ging.

BB-Curve-Bold
De Bold en Curve waren in de hoogtijdagen van Ping graag geziene toestellen op schoolpleinen

In de herfst van 2011, op 10 oktober om precies te zijn, werd BlackBerry getroffen door wereldwijde Ping storing die uiteindelijk vier dagen bleek te duren. Nu komen grote storingen nooit gelegen, maar voor BlackBerry leek het wel of dit de definitieve nekslag was. Op het moment van de storing lag het marktaandeel nog op 11.5%. Twee kwartalen na de storing was dat bijna gehalveerd (6.3%). Consumenten liepen al geruime tijd weg bij BlackBerry, maar na de Ping storing is de uittocht alleen maar groter geworden. Maar een nog veel erger gevolg van deze storing was het feit dat BlackBerry's reputatie op het gebied van beveiliging en betrouwbaarheid deuken opgelopen had. Daardoor keerden in de maanden, en jaren, daarna ook veel (grote) zakelijke klanten en overheden het bedrijf de rug toe. En dat waren nou net de klanten waar RIM al jaren het leeuwendeel van haar brood mee verdiende.

Kijk, dat de jongeren, en particuliere consumenten, BlackBerry enkele jaren stevig omarmden was voor de fabrikant een leuk en overwacht, succes. De extra omzet, marktaandeel, naamsbekendheid en winst die dat opleverde was ook meer dan welkom, maar elke fabrikant weet ook dat zo'n successen, die onverwacht komen, onverwacht ook weer kunnen verdwijnen. BlackBerry had niet alleen de pech dat dit gebeurde door nieuwe concurrentie, maar ook door een storing die een grote impact bleek te hebben op haar vaste, en zo betrouwbare, klanten.

Daarna, tussen 2012 en nu, ging BlackBerry vertwijfeld op zoek naar oplossingen om het tij te keren. De touchscreen smartphone werd omarmd. Een nieuw smartphone OS werd ontwikkeld. En tot slot verlegde het bedrijf de focus weer naar de zakelijke markt. Helaas bleken al deze acties niet het gewenste effect te bewerkstelligen. De BlackBerry Torch was een ramp, BlackBerry 10 kwam te laat en was bij de introductie nog maar voor 75% 'af' en in de zakelijke markt bleek de concurrentie BlackBerry ook steeds makkelijker te kunnen aftroeven.

BB-Marktaandeel-2007-2014
BlackBerry's smartphone marktaandeel tussen 2007 en 2014. Bron: Statista

Eind vorig jaar volgde ineens een, wellicht laatste, stuiptrekking op de smartphone markt. De BlackBerry Passport en Classic moesten de interesse voor het merk bij de Blackberry gebruikers van weleer (uit de jaren tussen 1998 en 2010) weer aanwakkeren. Je weet wel, de smartphone gebruikers die in die periode min of meer verslaafd geraakt waren aan de fysieke qwerty toetsenborden van BlackBerry. Dezelfde gebruikers die aanvankelijk, tussen 2007 en 2010, ook niet konden wennen aan het gebruik van touchscreen toetsenborden. Die, en andere BlackBerry fans dus. De komst van de Passport en Classic leidde zowaar tot een lichte stijging van BlackBerry's marktaandeel aan het eind van 2014, maar dat was, zo blijkt nu, niet voldoende om de volgende ontslag- en reorganisatieronde te voorkomen. Op dit moment werken bij BlackBerry nog zo'n 7.000 medewerkers (wereldwijd) en het marktaandeel van de fabrikant lag in 2014 op 0.4%. Gespeculeerd wordt dat de komende periode nog eens 2.000 medewerkers het bedrijf zullen moeten verlaten. Natuurlijk, de fabrikant zelf spreekt over het herindelen en -positioneren van resources om beter op de toekomst voorbereid te zijn, maar dat hebben we de afgelopen vijf jaar al vaker gehoord, zonder succes overigens.

De vraag lijkt daarom niet zozeer wie BlackBerry gaat opkopen, maar wanneer en of ze snel genoeg handelen om een faillissement te voorkomen. De Canadese fabrikant moet overduidelijk uit haar lijden verlost worden. One way... or the other...

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies