​Hoe flexibel is de vaste internetmarkt?

​Hoe flexibel is de vaste internetmarkt?

Vorig artikel Volgend artikel

Het kan niet alleen beter, het moet ook beter. Dat lijkt de gedachte te zijn achter de relatief nieuwe dienst van Vodafone die hiermee de vaste internetmarkt wil veroveren. Door middel van een combinatie van DSL- en glasvezelaansluitingen bereikt het telecombedrijf via het netwerk van KPN zo’n 70% van de Nederlandse huishoudens. Hoeveel ruimte is hier echter nog voor nieuwe spelers?

Een nieuwe kijk op de vaste markt

Vodafone is na KPN de grootste speler op de mobiele markt, echter op de vaste alles-in-1 markt heeft Vodafone vooralsnog een klein marktaandeel. Met Vodafone Thuis wil het telecombedrijf zich nu ook in de Nederlandse huiskamers vestigen, een competitieve markt waarin KPN & Ziggo hoogtij vieren. Vodafone positioneert zich door de focus te leggen op flexibiliteit en het snelle glasvezel internet.

In de praktijk betekent dit dat de klanten van Vodafone gestimuleerd worden om zelf het pakket op maat samen te stellen en deze (actief) maandelijks aan te passen. Kijk je toch niet zo veel naar die extra zenderpakketten die je erbij genomen had? Geen nood, want je past het zo weer aan! Interessant is dat dit op 2 manieren benaderd kan worden;

Je haalt het meeste uit je abonnement door maandelijks te schuiven met je resources door bijv. tijdelijk tv en vaste telefonie uit te schakelen en in plaats hiervan je internetsnelheid te maximaliseren.

De prijsbewuste gebruiker kan maand op maand kijken naar het verbruik en hoeft enkel de minimale kosten te betalen voor wat ook echt gebruikt wordt.

Een bouwblok voor de toekomst

Vodafone heeft zich ten doel gesteld met Vodafone Thuis binnen vijf jaar uit te groeien tot één van de drie grootste aanbieders in Nederland en een marktaandeel van 10% te hebben.

“We investeren fors om onze ambitie – de top drie van de vaste aanbieders – waar te maken. Vodafone Thuis is een bouwblok voor onze toekomst, waarin vaste- en mobiele communicatiediensten naadloos in elkaar zullen overgaan. Met dit aanbod zetten we een belangrijke stap in de transformatie van mobiele provider tot aanbieder van het volledige pakket aan communicatiediensten. Negen van de tien huishoudens is nu klant van KPN of de kabel. Er is dus bar weinig te kiezen. Een alternatief is broodnodig.” -- Rob Shuter, CEO Vodafone Nederland

De huidige concurrenten zijn momenteel in een hevige strijd verwikkeld om de huidige kabel- en koperverbindingen sneller te maken. Het verschil in internetsnelheid zal echter met de tijd minder relevant worden. Voor veel gebruikers is het interessanter huidige snelheden te behouden voor minder geld, dan de snelheid te vergroten voor de huidige kosten.

Ook zal de combinatie van mobiele telefonie en de vaste diensten belangrijker worden. Wanneer alle diensten bij één aanbieder worden afgenomen zal er meer ruimte ontstaan om de tarieven aan te scherpen en de gebruiker meer flexibiliteit te geven. Of flexibiliteit de gouden factor in de vaste markt gaat zijn zal zich de komende vijf jaar moeten uitwijzen.

flexibel
Redactie MobileCowboys

De redactie van Mobilecowboys. Wil je iets melden of vragen neem dan contact op via: redactie@mobilecowboys.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies