Het veranderde smartphone landschap na 10 jaar iPhone

Het veranderde smartphone landschap na 10 jaar iPhone

De mobiel die de wereld op zijn kop zette

Vorig artikel Volgend artikel

De keynote van Apple zal zoals altijd weer bol staan van de succescijfers en –verhalen. Het begint de afgelopen jaren een beetje op een van die oude uithangborden van McDonald’s te lijken waarop elk jaar weer een hoger ‘Billion burgers served’ getal te zien was. Dit jaar wordt natuurlijk speciaal stilgestaan bij het 10e levensjaar van de smartphone die de markt, en mobiele wereld, op zijn kop zette. Ga maar na; in 2007 was Nokia nog de wereldwijde marktleider. Zaten de verkoop- en winstcijfers van Motorola in een vrije val en vlogen Sony Ericsson mobieltjes ook nog in grote getale over de toonbanken. Samsung bestond ook al, maar zag haar marktaandeel in dat jaar minder snel stijgen dan Nokia. En Apple? Dat merk stond nog helemaal niet op de kaart.

Ik heb de Top 5 merken, gerekend naar wereldwijd marktaandeel, van 2007 nog even opgezocht:
1 – Nokia 40% (+2.2% t.o.v. 2006)
2 – Motorola 14.3% (-6.8%)
3 – Samsung 13.4% (+1.6%)
4 – Sony Ericsson 8.8% (+0.9%)
5 – LG 6.8% (+0.9%)

N95
Een van de laatste écht succesvolle Nokia's; de N95

Ja ja, velen zullen het zich waarschijnlijk niet herinneren, maar in 2006 prijkte op 4 van elke 10 verkochte mobiele telefoons het logo van een Finse fabrikant uit Espoo. En dan te bedenken dat Sony Ericsson’s hoofdzetel ook in Scandinavië lag; het Zweedse Lund om precies te zijn. Hoe anders is dat nu, tien jaar later. Merken die de eerste smartphone slag gemist hebben zijn zo goed als weggevaagd. En wie zich niet aangesloten heeft bij de Android gemeenschap heeft hetzelfde lot getroffen. Dat klinkt, en is, kort door de bocht geredeneerd, maar het slaat de spijker wel precies op zijn kop.

En dan nu de Top 5 van 2016, omdat 2017 nog niet voorbij is
1 – Samsung 20.5% (-2% t.o.v. 2015)
2 – Apple 14.4% (-1.5%)
3 – Huawei 8.9% (+1.6%)
4 – Oppo 5.7 % (+2.9%)
5 – BBK Communication Equipment 4.8% (+2.3%)

iphone7-1440-1
Een op de zes smartphones is tegenwoordig een iPhone

Waar zijn de groten van weleer?
Wat natuurlijk meteen opvalt is dat alleen Samsung tien jaar geleden ook al in de Top 5 stond en dat de marktaandelen van de vijf grootste merken over het algemeen kleiner geworden of hooguit gelijk gebleven zijn. Vooral de nummer 1 steekt niet meer zover boven de rest uit als toen. Anno 2017 is het marktaandeel van alle overige merken, die dus minder dan 4.8% van de markt in handen hebben, samen bijna de helft (49.1%) van de totale markt. Tien jaar geleden was dat amper 16%. Daar vielen toen merken als Alcatel, BlackBerry en HTC onder. In de afgelopen tien jaar zijn er dus heel wat nieuwe (kleine) merken bijgekomen. Met name in de ontwikkelende markten zoals India, China en Zuid Amerika. Merken als ZTE, Xiaomi en OnePlus bijvoorbeeld. Daarnaast zijn een aantal grote merken van weleer nu nog slechts kleine spelers. Denk aan Sony, LG, Motorola (= Lenovo) en ook Nokia, al zijn die aan een comeback begonnen waarvan nog niet zeker is hoe succesvol die gaat worden. En dan hebben we natuurlijk nog de merken die vrijwel helemaal verdwenen zijn, of op het punt staan te verdwijnen, zoals BlackBerry, HTC en Microsoft. Het zal mij benieuwen hoe deze lijst er over 10 jaar uit ziet.

Geen Android? Geen kans!
In 2007 kon je kiezen uit diverse besturingssystemen voor mobiele telefoons en smartphones. Feitelijk had zo ongeveer iedere fabrikant zijn eigen systeem dat voor de niet-smartphones prima presteerde. Voor die iets slimmere toestellen was Symbian ontwikkeld dat onder andere door Nokia en Sony Ericsson gebruikt werd. BlackBerry had ook haar eigen OS en de palmtops maakten vaak gebruik van een mobiele variant van Windows Mobile, of, eerder nog, Windows CE. Na de komst van de eerste iPhone met het bijzondere en speciaal voor vingerbediening ontwikkelde, iOS bleek al snel dat de meeste bestaande besturingssystemen niet geschikt waren voor toestellen als de iPhone. Omdat Apple iOS niet beschikbaar stelde voor andere fabrikanten moest de concurrentie sneller schakelen en door ontwikkelen dan ze in de meeste gevallen konden. Nokia, de grote marktleider die eigenlijk drie jaar voor de iPhone het concept van de touchscreen telefoon al afgeschoten had, verzandde in een soort van ‘Ik worstel maar verzuip toch’ periode. Hetzelfde gold voor Sony Ericsson, die zich aanvankelijk aan Windows Mobile vastklampte. Google zag haar kans schoon en ontwikkelde een tegenhanger van iOS, Android, die wel voor elke smartphone fabrikant beschikbaar gesteld werd. Nieuwe, en opkomende, merken als HTC en Samsung doken daar meteen op, gevolgd door vrijwel alle andere smartphone fabrikanten. Inmiddels is zelfs Nokia, nadat de Finnen haar smartphone divisie in 2011 eerst aan Microsoft verkocht, overgestapt op Android. Ok, het is formeel een Finse spin-off die de merknaam Nokia gebruikt, maar toch. Het is anno 2017 wel duidelijk dat je als smartphone fabrikant alleen echt kunt overleven wanneer je de toestellen uitrust met het Android OS. Natuurlijk zijn er nog wel wat andere systemen, maar die zijn vaak ook nog gebaseerd op het Android OS. Denk aan Oxygen van OnePlus bijvoorbeeld. Vrijwel alle niet-Android initiatieven, zoals het FireFox OS, zijn gestrand of hebben een marginaal, vrijwel onzichtbaar, marktaandeel. Dat geldt ook voor Windows Mobile van het grote Microsoft. Dat geldt ook voor de Windows Mobile van het grote Microsoft. In 2016 draaide 85.1% van alle verkochte smartphones op Android en 14.4% op iOS. Windows Mobile was de nummer drie met 0.3%. BlackBerry en alle andere OS’en verdeelden de overige 0.2%.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies