Helft van de smartphone gebruikers laat Google Search links liggen

Helft van de smartphone gebruikers laat Google Search links liggen

Vorig artikel Volgend artikel

Smartphones, en Mobile in het algemeen, hebben de manier waarop we het internet bezoeken, en gebruiken, veranderd. In steeds meer landen zijn smartphones (en tablets) al verantwoordelijk voor meer dan de helft van al het internetverkeer. Dat heeft onder anderen gevolgen voor uitgevers en andere sites die afhankelijk zijn van advertentie inkomsten. Banner inkomsten zijn mede door de opmars van mobiel internet in sommige gevallen tot wel 98% lager dan vijf jaar geleden. En dat ligt dus niet alleen aan de extreme prijserosie die door de crisis aangewakkerd werd.

Nu lijkt ook Google de pijn van de mobiele internet opmars te gaan voelen. De zoekgigant haalt een substantieel deel van haar inkomsten uit de gesponsorde zoekresultaten. Wat blijkt echter. Ongeveer de helft van alle mobiele internetters maakt geen gebruik van Google Search op hun smartphone. Met als gevolg dat het aantal zoekacties terugloopt en daarmee uiteindelijk dus ook de inkomsten die Google uit haar Search activiteiten gewend is te halen.

Tijdens een Re/Code conferentie presenteerde Amit Singhal de nodige cijfers over Google Search, ook op mobiel. Hij begon met het statement dat tegenwoordig meer dan de helft van alle zoekacties die per maand bij Google binnenkomen afkomstig zijn van een mobiel device. Dat klinkt nog heel erg positief, maar Charles Arthur van 'The Overspill' becijferde dat die getallen helemaal niet zo positief zijn.

Nu bestaat de complete beredenering onder anderen uit een plethora van cijfers. Wie daar in geïnteresseerd is moet zeker het hele verhaal (bronlink hieronder) lezen. Ik zal me hier beperken tot enkele essentiele rekensommetjes en argumenten die het bewijs zouden leveren dat de mobile internet groei ook Google's inkomsten in negatieve zin beïnvloeden.

Google-Mobile-Search

Ten eerste is het een feit dat heel veel smartphone eigenaren met het internet connecteren door middel van apps. We gaan niet meer in de browser naar Facebook, Twitter, nieuws- en weersites, om een paar voorbeelden te noemen, maar openen de respectievelijke apps van die diensten. In die apps kun je ook prima zoeken naar vanalles en nogwat. De noodzaak om Google te gebruiken om iets op te zoeken wordt dus kleiner als je een smartphone gebruikt. Dit is meteen ook de grootste factor.

Dan de cijfers, te beginnen met wat algemene getallen:
- Maandelijks worden meer dan 100 miljard zoekopdrachten in Google uitgevoerd (PC, Laptop, Tablet en Mobiel bij elkaar)
- Er zijn iedere maand 1.4 miljard Android toestellen actief
- 1 miljard actieve gebruikers bezoeken maandelijks de Play Store
- Er zijn wereldwijd zo'n 400 miljoen iPhones actief (waarvan naar schatting 100 miljoen in China, waar Google natuurlijk nauwelijks gebruikt wordt)
- Er zijn zo'n 100 miljoen andere smartphones maandelijks actief (70 miljoen Windows Phones en 30 miljoen BlackBerries)
- De mobiele Search markt genereert maar eenderde van de omzet vergeleken met de desktop markt.

De berekening van The Overspill
Er zijn dus 1.8 miljard smartphones actief (China niet meegeteld); 1.4 miljard Android's, 300 miljoen iPhones en 100 miljoen 'overigen'. De helft van alle zoekacties zijn van smartphones afkomstig; 50 miljard dus. Een maand duurt gemiddeld 30 dagen dus dat betekent 0.925 mobiele zoekopdrachten per dag per smartphone; 50 miljard : (30 x 1.8 miljard).

Vervolgens worden er wat berekeningen uitgevoerd, deels op basis van aannames maar vooral ook uit onderzoeken en ervaringscijfers vanuit het desktop (en laptop) gebruik van Google Search. Denk aan het gemiddeld aantal zoekacties van 'heavy users' en dergelijke. Ofwel, het gemiddelde van 0.925 zoekactie per mobiele toestel per dag betekent niet dat 92.5% van alle mobiele internetters iedere dag één keer Google Search gebruiken. De berekeningen ga ik hier niet in detail beschrijven want dan denk ik dat de meesten over enkele alinea's afhaken. Droge kost met de uiteindelijke conclusie dat meer dan de helft van alle mobiele internetters Google Search op hun smartphone niet of nauwelijks gebruikt. Bij desktop en PC gebruikers ligt dat percentage een heel stuk lager, zo rond de 6.5%.

Of de aannames en berekeningen van The Overspill 100% accuraat zijn? Er zal zeker rekening gehouden moeten worden met een foutmarge, maar het lijkt wel duidelijk dat ook Google al last heeft van de niet meer te stuiten opkomst van het mobiel internet- en app gebruik.

Bron

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies