Google blijft mobiele advertentiemarkt VS domineren

Google blijft mobiele advertentiemarkt VS domineren

Marktleider Google heeft 37% van deze markt in handen

Vorig artikel Volgend artikel

EMarketer, een toonaangevend Amerikaans onderzoek bureau op de digitale markt heeft vandaag haar nieuwe onderzoek resultaten naar de mobiele advertentiemarkt inde Verenigde Staten gepubliceerd. Daarin komt naar voren dat de mobiele advertentiemarkt een ongekende groeimarkt is, waarin Google met 37% marktaandeel in 2014 de marktleider blijft.

Toch biedt het onderzoek enkel interessante conclusies. De totale mobiele advertentiemarkt in de VS bedraagt in 2014 circa 19 miljard dollar. In 2015 verwacht EMarketer 50% groei tot 28,5 miljard dollar en in 2016 nog eens een groei van 40%, waardoor de mobiele advertentiemarkt in de VS op zo'n 40 miljard dollar uit moet komen. Google heeft nu het grootste aandeel met 37% maar dit zal gestaag teruglopen tot 33% in 2016. Google's grootste concurrent Facebook heeft momenteel een aandeel van 17,6% en zal zijn aandeel ook zie afnemen tot 14,6%. Yahoo daarentegen zal naar verwachting een bescheiden groei realiseren. In omzetcijfers echter, is dit een stuk spectaculairder uitgedrukt. van 200 miljoen dollar in 2014 naar meer dan 1 miljard dollar in 2016.

Mobile-Advertising-USA-Research

Verder valt op vooral de overige media een flink groei zullen doormaken volgens het onderzoek. De markt groeit sterk, maar hun groei zal verhoudingsgewijs nog sterker zijn, gezien het marktaandeel dat Emarketer verwacht dat ze zullen winnen: 28,4% in 2014, 31% in 2015 en 34,9% in 2016. Daarmee vertegenwoordigen de overige media voor het eerst gezamenlijk een groter aandeel dan Google en zullen daarmee "marktleider" worden.

Persoonlijk vindt ik het een positieve ontwikkeling, dat 1 partij de markt minder zal domineren, al zal Google naar verwachting nog steeds veruit het grootste platform blijven. Een monopolistische markt betekent onvoldoende concurrentie en prikkels om verder te innoveren. Daarnaast is in de huidige monopolistische de situatie zo dat mobiel adverteren in Google duurder is dan bij de concurrenten, terwijl dit niet veel zegt over de "kwaliteit" van het doelpubliek dat wordt bereikt, enkel de kwantiteit. De daling van het marktaandeel van grote spelers als Facebook en Google juich ik toe, mits dit betekent dat het meer evenredig wordt verdeeld over andere portalen.

Bas Tervuren

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies