Goed nieuws voor mobiele wanbetalers

Goed nieuws voor mobiele wanbetalers

Tien providers verlagen de ‘vervroegde opzegging boete’

Vorig artikel Volgend artikel

Goed nieuws voor wanbetalers. Tien telecomproviders gaan, na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt, de boetes die in rekening gebracht worden voor opzegging van een telecomabonnement door wanbetaling verlagen. T-Mobile, Vodafone, Tele2, Ben, hollandsnieuwe, Youfone, Simyo en Simpel doen dat per direct. KPN heeft nog enkele weken langer nodig en dochterbedrijf Telfort wat daarmee tot begin 2018. Daarnaast wordt ook de informatievoorziening vanuit de providers beter geregeld, zo is afgesproken. Die bleek ook niet in alle gevallen te voldoen aan de geldende wetten en normen.

100% boete is niet eerlijk
Het gebeurt nog wel eens dat, om welke reden dan ook, klanten hun mobiele telefoonrekening niet meer kunnen betalen en de schulden zo hoog oplopen dat de provider het contract eenzijdig opzegt. Tot nu toe moesten die klanten vaak ook nog een boete, of schadevergoeding, betalen die net zo hoog kon worden als de totale kosten voor de resterende looptijd van het contract. Natuurlijk, je kunt zeggen ‘eigen schuld, dikke bult’ als blijkt dat je een abonnement afgesloten hebt dat je eigenlijk niet kunt betalen. Van de andere kant, tot 1 mei, toen de nieuwe regels voor kredietverlening via smartphone abonnementen van kracht gingen waren providers en telecomwinkels maar wat happig om iedereen, zonder enige vorm van serieuze kredietcheck (ja, 1 eurocent pinnen), een toestel met abonnement te verkopen. En ja, de meeste consumenten gingen daar ook maar al te graag in mee. Dan nog is in rekening brengen van een boete die even hoog is als de totale kosten van de resterende looptijd van het abonnement wel heel erg kortzichtig. Terecht of niet, de klant is afgesloten omdat hij niet kon betalen dus kun je er gevoeglijk van uit gaan dat hij ook geen geld heeft om de rest van het abonnement ‘af te kopen’. Uitzonderingen, mensen die bewust niet betalen, daargelaten.

Onderzoek Autoriteit Consument & Markt
De Autoriteit Consument & Markt concludeerde na onderzoek dan ook dat hier verandering in moest komen. Zeker nu providers al verplicht zijn om een BKR registratie te doen wanneer de waarde van het geleende bedrag voor een smartphone dat in het abonnement verrekend wordt meer dan 250 euro bedraagt. Bovendien hanteerden de verschillende providers, zowel MNO’s als MVNO’s allemaal hun eigen regels voor de ‘afkoop- en boeteregeling’ van contracten en liet de informatievoorziening, middels de algemene voorwaarden, nogal te wensen over qua duidelijkheid. De providers hebben nu afgesproken dat de boete voor het vroegtijdig opzeggen van een abonnement maximaal 50% van de resterende abonnementskosten mag bedragen. Daarbij wordt het bedrag dat in het abonnement berekend is voor de toestellening NIET meegeteld. Die moet je uiteraard nog altijd blijven betalen. Of met de provider iets afspreken over teruggave/inruil, maar daarvoor zijn geen afspraken op papier gezet. Er is nog wel een ander addertje onder het gras. Bij uitzonderingen mag de provider alsnog over die grens van 50% gaan.

De nieuwe regeling in de praktijk
Wat betekent die nieuwe regeling dan in de praktijk? Stel, je hebt een abonnement met toestel van 58 euro per maand. Daarvan is 28 euro voor de belminuten en data en 30 euro voor het toestel. Vervolgens kom je in de problemen waardoor je 6 maanden voor het einde van je contract door de provider afgesloten wordt. Los van de achterstallige betalingen (die moet je altijd voldoen want daarvoor is ook een dienst verleend), kun je dan maximaal een boete krijgen van 6 x 14 euro. Echter, je moet ook nog steeds 6 x 30 euro betalen voor je toestel. Kortom, waar sommige providers voorheen in dit geval 348 euro in rekening brachten als afkoopsom / boete, mag dat nu maximaal nog 264 euro zijn. Feit blijft dat je nog altijd zult moeten dokken, tenzij je een kwijtscheldingsregeling met je provider overeen kunt komen.

Bezint eer ge begint
Het is een goede zaak dat de boetes ietwat aan banden gelegd worden en dat de informatievoorziening omtrent incassoprocedures en –kosten duidelijker en transparanter wordt. Nog belangrijker is natuurlijk dat je je voor het afsluiten van een duur abonnement met toestel afvraagt of je die kosten wel kunt dragen. De BKR registratie regeling zorgt daar maar ten dele voor. Met andere woorden; bezint eer ge aan een abonnement met toestel begint.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies