Geen roaming kosten meer in de EU, maar wel nog betalen!

Geen roaming kosten meer in de EU, maar wel nog betalen!

Pech voor slimme KPN klanten

Vorig artikel Volgend artikel

Sinds 15 juni zijn de extra kosten voor het gebruik van een mobiele telefoon binnen de landen van de Europese Unie afgeschaft. Iedereen, met een abonnement of prepaid-bundel, kan nu dus overal binnen de EU zorgeloos bellen, sms’en, appen, facebooken, e-mailen en ander dataverkeer zonder risico op een hoge telefoonrekening bij thuiskomst. Bij sommige providers tellen ook niet EU-landen als Zwitserland en Turkije mee. Tot zover alleen nog maar goed nieuws.

Maar… wie de afgelopen jaren, voor 15 juni 2017 dus, zo slim was bij KPN een speciaal abonnement af te sluiten met daarin, tegen een maandelijkse meerprijs, een bundel voor belminuten en data die binnen de EU gebruikt konden kan nu bedrogen uitkomen. De kosten voor die bundel zijn vóór de afschaffing van de roaming tarieven namelijk stilletjes onderdeel geworden van het basis abonnement met als gevolg dat klanten nu dus nog steeds betalen voor de EU roaming bundel! Hij wordt alleen, en dat is dus al een tijdje, niet meer als zodanig,benoemd. Daardoor kan KPN de kosten daarvoor nog steeds in rekening brengen terwijl ze dat bedrag dus eigenlijk vanaf 15 juni in mindering hadden moeten brengen. Een voor KPN slimme en voordelige constructie, maar bijzonder klantonvriendelijk!

Hoe zit het nu? In oktober 2015 besloot ik een EU-bundel te nemen bij mijn zakelijke abonnement van KPN Mobiel. Voor 10 euro per maand kon ik 1GB data en 300 belminuten in het buitenland, binnen de EU, verbruiken zonder extra kosten. Daar heb ik sindsdien vaak en met veel plezier gebruik van kunnen maken. Omdat de kosten voor roaming binnen de EU vanaf 15 juni 2017 afgeschaft zijn, en dus ook niet meer in rekening gebracht mogen worden, verwachtte ik dat mijn totale abonnementskosten vanaf die datum 10 euro per maand omlaag zouden gaan. Dat bleek, zo kon ik op de factuur van juli zien, niet het geval en dus nam ik contact op met de zakelijke klantenservice.

Daar werd mij desgevraagd inderdaad verteld dat de betreffende bundels inderdaad vanaf 1 juni al (bij KPN) geschrapt zijn. Dat ik daarvoor 10 euro per maand betaalde kon men echter nergens terugvinden. Vreemd, vond ik. Het was destijds wel degelijk een aparte bundel die ook als zodanig afgerekend werd op de factuur. Het antwoord van KPN: “U heeft nu 20GB en onbeperkt bellen in heel de EU”. Dat klopt, zei ik, maar die 20GB plus onbeperkt bellen had ik in Nederland ook al meer dan een jaar. Dat heeft toch niets te maken met de 1GB en 300 minuten voor gebruik in EU landen buiten Nederland? De chats die daarna volgden heb ik hieronder even letterlijk geplaatst. Lees en huiver.

KPN: U kon tot voorheen die 20 GB niet in EU gebruiken. Daarvoor was die 1 GB die u erbij kreeg.

Ik: Die kreeg ik niet... daar betaalde ik voor!

KPN: Nee, u had voorheen een abonnement voor 20 GB in Nederland. en daarbij de 1 GB in het buitenland. Nu is die 20 GB die u voorheen alleen in NL had ook in EU te gebruiken. Overigens, de abonnementskosten zijn bijgesteld Bij verlengen kunt u gebruik maken van het nieuwe tarief. Als u geen toestel nodig heeft en u tekent bij voor 1 of 2 jaar, gaat u 10 euro per maand minder betalen.

Ik: Ben ik nu zo slim of... Sorry hoor, maar ik betaalde toch echt apart voor die EU bundel. Je zegt nu dus dat ik moet verlengen de abonnementsprijs te verlagen??? Jullie mogen de EU bundels niet meer in rekening brengen dus volgens mij moet er dan 10 euro (dat was het bedrag dat ik ooit voor die bundel moest betalen per maand) van af zonder dat ik verleng. Wat ik waarschijnlijk (die kans wordt met de minuut groter) ook niet ga doen!

KPN: Ik zal het nog samenvatten, want ik meen dat we elkaar inderdaad niet begrijpen. Uw abonnement is een Zakelijk Mobiel Onbeperkt XL Sim Only. Deze had tot 1 juni de eigenschap: Onbeperkt bellen en 20 GB internet in Nederland. Hierbij inbegrepen was 1GB internet in EU en 300 minuten bellen. in juni is inderdaad de wetgeving aangepast, en valt roaming binnen het abonnement. Voor zijn dus de effecten: de 20 GB die u in NL had, zijn over heel EU te gebruiken.

Ik: Ow, ik begrijp het volledig. Ooit moest ik 10 euro per maand apart betalen voor gebruik van 1GB/300min in de EU). Jullie praten over dat abonnement nu alsof het één geheel was. Daarom valt het nu ineens binnen de EU regels en is die 10 euro stilletjes onderdeel geworden van de voorwaarden die binnen de EU regels passen. Slim, maar bijzonder klantonvriendelijk!

KPN: Ik begrijp niet helemaal welke 10 euro u bedoelt. Sinds u dit abonnement heeft betaalt u niet extra voor internetten tot 1000 MB in EU en bellen tot 300 minuten. Wellicht doelt u op de bundel voor bellen náár het buitenland? Tevens: u heeft niet het abonnement van €55. Dat is de "gewone"Zakelijk mobiel Onbeperkt"

Ik: Beste *** (naam KPN medewerker verwijderd), Ik snap dat jij het niet snapt. Abonnementsvormen veranderen voortdurend bij KPN. Medewerkers in de winkels weten soms op maandag niet meer welke abonnementsvormen en voorwaarden er allemaal zijn, zo vaak wijzigen die. Ik probeer het nog 1 keer. Ik ben al jaaaren klant bij KPN Zakelijk. Ooit begonnen met zo'n Buffel abonnement (Ik weet niet hoe lang jij er al werkt, maar we praten over een jaar of 10 geleden). Omdat ik veel door de EU reis heb ik in een vroeg stadium al bundels en abbo-add-ons genomen die de roaming kosten binnen de perken hielden. Op een bepaald moment, uit mijn hoofd rondom de tijd dat KPN 4G roaming in de EU aan ging bieden, heb ik gekozen voor een EU data/belbundel waarvoor ik 10 euro per maand extra betaalde bovenop mijn zakelijke basistarief. Schijnbaar is die 10 euro in de afgelopen twee jaar onderdeel geworden van het basis abonnement, inclusief de voorwaarden dat ik 1GB/300min per maand buiten NL (binnen EU) mocht verbruiken. Daarom kun jij nu die 10 euro natuurlijk niet meer vinden. Ik heb die wel degelijk jarenlang betaald! Ik denk dat het heel verstandig is om mij even te laten bellen door iemand van KPN Zakelijk. Zoals ik al aangaf is er hier in de buurt geen KPN XL winkel meer.

KPN: Het kan zijn dat u in het verleden een abonnement had waarbij u € 5 exta betaalde voor uw internet + € 5 extra voor bellen. Dat is echter sinds u laatste contractverlenging van 23-10-15 niet meer het geval. Ik heb ook willekeurig een factuur erbij genomen om te checken, en u betaalt sinds oktober '15 die losse bundels niet meer.

Ik: Precies wat ik zeg dus... De losse bundels zijn onderdeel geworden van het standaard abonnement. Maar de waarde van de EU bel/databundel was wel degelijk nog 10 euro. Als ik bij die verlenging namelijk gekozen had om GEEN EU data en minuten in te kopen, dan was ik 10 euro voordeliger uit geweest. Nu MOGEN de kosten voor EU data en bellen niet meer in rekening gebracht worden, maar blijf ik toch die 10 euro, verkapt in het abonnement, betalen. Dat ik nu 20GB binnen de EU mag gebruiken is irrelevant omdat ik daarvoor immers ook al betaalde. Snap je mijn punt?

KPN: Ik snap uw punt. Wij zien het tegenwoordig als een abonnement van 20 GB voor gebruik in heel EU, inclusief NL. Wij hebben wel stappen ondernomen en de abonnementen verlaagd. Vandaar dat deze XL varient nu simonly voor € 45 is aan te bieden bij verlenging.

Uiteindelijk komt de aap dus uit de mouw: KPN heeft wel iets gedaan aan haar abonnementsvormen, maar alleen voor nieuwe en verlengende klanten. Feit blijft dat ik dus eerst moet verlengen om vanaf 22 oktober niet meer te hoeven betalen voor de EU roaming bundel. KPN kan zeggen en roepen wat ze wil, maar in mijn ogen, en ik denk ook die van vele andere (zakelijke) klanten, betaal ik nu dus voor iets waar ik eigenlijk niet meer voor zou hoeven, sterker nog, van de EU mag ik er zelfs niet meer voor betalen. Ok, dat laatste klinkt raar, maar dat is de hele situatie als je het mij vraagt. Hoe dan ook, KPN is mij, na meer dan 15 jaar, vanaf 22 oktober kwijt als klant. En dat voor 40 euro! Letwel, het gaat mij nog niet eens zozeer om die 10 euro per maand, maar wel het feit dat KPN doet alsof haar neus bloedt. En het is niet de eerste keer dat KPN de schijn van overcompensatie tegen heeft! Zoals gezegd, mijn ‘pijn’ duurt maar vier maanden. Ik ben benieuwd hoeveel (zakelijke) klanten met een vergelijkbaar abonnement er zijn dat nog veel langer loopt!

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies