Galaxy S6 geen succesnummer in Japan

Galaxy S6 geen succesnummer in Japan

Wat de VS was voor Nokia lijkt Japan voor Samsung te zijn

Vorig artikel Volgend artikel

Samsung heeft met de Galaxy S6 (edge) een wereldwijd succesnummer op de markt gezet. Hoewel... de verkoopcijfers en interesse voor de nieuwe Koreaanse smartphones blijft in Japan ver achter bij de rest van de 'bewoonde wereld'. In de eerste verkoopweek haalde de Galaxy S6 net de top 10 van best verkochte toestellen in het land van de rijzende zon. Sindsdien, zo blijkt uit marktonderzoek, is de vraag naar de nieuwe Galaxy's alleen nog maar gedaald. In de eerste week van mei haalde het toestel amper nog de top 30.

Samsung is overduidelijk niet populair in Japan. De Koreaanse fabrikant koos er zelfs voor om haar merknaam op de Galaxy S6 weg te laten of zelfs te vervangen door de naam van de provider (NTT Docomo), maar ook dat mag vooralsnog niet baten.

Het verhaal doet mij een beetje denken aan de strijd die Nokia, toen de Finnen nog de wereldwijde marktleider waren, in de VS leverde. Om de een of andere reden kochten Amerikanen gewoon geen Nokia mobieltjes. De Finse fabrikant heeft jarenlang gepoogd, op alle mogelijke manieren, om daar verandering in aan te brengen. Zonder succes want toen ruim 40% van de wereld een Nokia toestel had steeg het marktaandeel in de VS zelden boven rond de 2% uit. Daar kwam pas een beetje verandering in toen Nokia besloot een Noord-Amerikaanse (formeel Canadese) CEO aan te stellen, met Microsoft te trouwen en diens smartphone OS te adopteren. Nou ja, verandering? Momenteel schommelt het marktaandeel van de Microsft Lumia's in de VS zo rond de 4%. OK, dat heeft deels ook met andere factoren te maken, maar toch.

Wat Amerika was voor Nokia lijkt Japan nu voor Samsung te zijn. Toch denk ik niet dat Samsung zal besluiten om een Japanse CEO aan te stellen bij een volgende poging om de Japanse markt te veroveren ;) Overigens is de iPhone in dat land al geruime tijd de nummer 1 smartphone keuze en aangezien veel Japanners ook van grote schermen houden heeft Apple met de iPhone 6 (Plus) die positie alleen nog maar versterkt. Momenteel is meer dan de helft van alle verkochte smartphones in Japan een iPhone.

SGS6-Japan-Docomo-NoBrand
Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies