Gaat Sony afscheid nemen van haar mobiele tak?

Gaat Sony afscheid nemen van haar mobiele tak?

Japanse fabrikant speelt met het idee om de Xperia productlijn te verkopen

Vorig artikel Volgend artikel

Het gaat niet goed met Sony en een groot deel van de verliezen zijn te wijten aan de slecht presterende mobiele tak. Gedacht wordt nu aan een mogelijke verkoop van de verlieslijdende Xperia productlijn. De huidige CEO, Kazuo Hirai, zegt dat er drastische maatregelen nodig zijn om het bedrijf weer in de zwarte cijfers te krijgen. Vorig jaar werd onder zijn bewind al de verlieslijdende Vaio tak verkocht. Op dit moment zijn de mobiele en TV divisies de belangrijkste zorgenkinderen van Sony. De fabrikant is daarom dringend op zoek naar een oplossing hiervoor. Dat kan betekenen dat een, of beide, takken afgestoten worden of dat gezocht wordt naar een partner. Misschien dat ze Ericsson weer kunnen bellen?

De malaise bij de smartphone en tablet divisie van de Japanse fabrikant sleept al langere tijd. Sony lijkt maar niet af te komen van het imago dat ze prima producten maken die vrijwel niemand koop. Of in ieder geval niet de aantallen die nodig zijn om er geld aan over te kunnen houden. Op enkele, korte, succesvolle periodes na was dat ook al zo toen de fabrikant nog samen met Ericsson toestellen maakte en in de top 5 van mobiele fabrikanten stond. Helaas ligt een deel van het probleem ook bij Sony zelf. In het verleden, en ook nu nog, werden Sony toestellen vaker dan gemiddeld (en wenselijk) geplaagd door kinderziektes en andere problemen. Dat kwam, en komt, de populariteit en verkoopcijfers natuurlijk niet ten goede.

Xperia-Z3-Group-620
Binnenkort wellicht een nieuwe, of gecombineerde, merknaam voor de Xperia toestellen?

De maatregelen die Sony, voor haar mobiele tak, eerder al nam lijken dus niet voldoende te zijn. Op zich is dat ook niet heel erg verrassend te noemen. Sony besloot een tijd geleden namelijk om zich vooral weer te gaan richten op high-end smartphones en tablets. Laat dat nu net het marktsegment zijn waar de verkopen (en vraag) dalen. Steeds meer consumenten gaan op zoek naar een smartphone of tablet van 400 Euro of minder. Ja, Sony heeft de afgelopen maanden ook in dat segment weer wat toestellen gelanceerd, maar helaas zijn de verkoopcijfers van de fabrikant niet van dien aard dat daar dan wel winst op gemaakt wordt.

Bronnen binnen Sony meldden aan Reuters dat binnen het Japanse bedrijf langzaam het besef door dringt dat geen enkele bedrijfstak het eeuwige leven heeft en dat elke (verlieslijdende) afdeling rekening moet houden met drastische veranderingen. Kortom, het worden spannende tijden voor de Sony Xperia producten.

Bron

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies