Echte BlackBerry smartphones zijn nu verleden tijd

Echte BlackBerry smartphones zijn nu verleden tijd

De Canadese fabrikant is er niet in geslaagd het tij van de dalende smartphone verkopen te keren

Vorig artikel Volgend artikel

Het komt niet helemaal als een verrassing, maar bijzonder is het toch zeker wel. BlackBerry heeft gisteren aangekondigd te stoppen met het ontwikkelen van smartphones en zich volledig te richten op software en services. De CEO, John Chen, kondigde deze stap vorig jaar al aan en het besluit om de BlackBerry Classic de nek om te draaien was natuurlijk ook al een teken aan de wand.

De komende jaren zullen, zolang als het bedrijf zelf nog blijft bestaan, er zeker nog wel smartphones met het BlackBerry merk in de winkels gaan verschijnen, maar die worden dan dus door andere fabrikanten geproduceerd. Dat laatste is niet echt nieuw omdat BlackBerry met de DTEK50 al haar eerste smartphone van 'Alcatel' (of TCL Communications) op de markt bracht. Binnenkort komt de volgende ook al, zo luiden de geruchten.

Voor iedereen die ooit nog met een originele BlackBerry rondgelopen heeft, en dan bedoel ik dus vooral die uit het begin van dit millennium, moet dit toch wel een beetje triest nieuws zijn. Zelf was ik ook ooit helemaal verknocht aan mijn BlackBerry e-mail phone. Want dat waren ze oorspronkelijk toch vooral; een tweede toestel, naast de Nokia 6310 die in je carkit pastte, waarop emails binnenkwamen die je zo dan dus ook onderweg kon lezen en beantwoorden via het geniale kleine qwerty toetsenbord. Nadat ik mijn Nokia Communicator opzij (moest) leggen heb ik jarenlang, en met veel plezier, BlackBerry's gebruikt.

BB-Original
De originele BlackBerry 850 uit 1999

En nu is het dus voorbij... Begrijp me niet verkeerd. Ook ik vind dat BlackBerry de afgelopen jaren links en rechts voorbijgestreefd is door de concurrentie. Net als Nokia hebben de Canadezen ook geen goed antwoord kunnen vinden op de ontwikkelingen van de touchscreen en app hype. BlackBerry heeft haar teloorgang nog enkele jaren weten uit te stellen door een, aanvankelijk totaal onverwachte, opleving onder jongeren die in 2009 ineens allemaal gingen 'pingen'. Drie jaar later was dat, met de komst van WhatsApp en andere alternatieven, weer verleden tijd. Daarna is het alleen maar bergafwaarts gegaan met BlackBerry.

Boze tongen beweren dat de fabrikant tijdens de ping-hype haar vaste klanten van het eerste uur, de zakelijke gebruikers en vele grote organisaties, een beetje verwaarloosde. Iets waar ze in de jaren daarna de rekening voor gepresenteerd kregen. Overheden, grote bedrijven en multinationals waar BlackBerry al meer dan tien jaar het 'huismerk' was stapten over naar de iPhone of Samsung. Zelf denk ik dat dit maar voor een deel meespeelt. In mijn ogen is BlackBerry er gewoonweg niet in geslaagd met haar tijd mee te gaan waar het de consumentenmarkt betrof. Door de opkomst van de smartphone en apps is de traditionele BlackBerry als e-mail en agenda telefoon overbodig geworden.

De fabrikant heeft in de afgelopen jaren weliswaar geprobeerd daar op in te spelen, maar zonder succes. De BlackBerry Torch was misschien wel de slechtste poging, terwijl het BB10 OS, en de Z10, wel een toekomst gehad hadden als ze een jaar eerder geïntroduceerd waren. Na een hoopvolle eerste introductie op BlackBerry World in mei 2012, duurde het tot februari 2013 voordat de Z10 in de winkels verscheen. Tsja, dat kan dan toch het jaar geweest zijn waarin BlackBerry verwoede pogingen deed de jongere 'ping' doelgroep te behouden die het merk net zo snel weer dumpten als ze het omarmd hadden.

Enfin, laten we ook niet te negatief doen. Vooralsnog blijft BlackBerry bestaan en zullen er ook nog smartphones met dat merk in de winkels gaan verschijnen. Dat die gemaakt worden door Alcatel, en straks mogelijk ook andere (Chinese) productenten... ach, dat mag de pret niet drukken, toch?

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies