"Conversies komen voor 70 procent via de telefoon"

"Conversies komen voor 70 procent via de telefoon"

Vorig artikel Volgend artikel

Meten van conversies is in sommige branches een lastige zaak. Stel je voor dat je adverteert in Google AdWords en via Google Analytics de resultaten van je campagne wilt meten. Dan heb je dus alleen de mobiele conversies in kaart gebracht. Maar stel je nu eens voor dat iemand via jouw advertentie in Google op je website is gekomen, deze uitvoerig heeft bekeken en daarna de telefoon pakt. Om een reis te boeken of om bijvoorbeeld een advocaat in te schakelen. Zo'n telefoongesprek is in principe ook een conversie, alleen hoe meet je die? En misschien nog wel interessanter: hoe vaak komen dit soort conversies voor? Het bedrijf AdCalls deed er onderzoek naar en komt met een opvallend resultaat: 71 procent van de conversies komt binnen via de telefoon.

Call tracking

Om tot dit resultaat te komen heeft AdCalls gebruik gemaakt van zogenaamde call tracking-statistieken. Een handig gegeven voor marketeers die bezig zijn met het optimaliseren van campagnes.

Maar hoe werkt dat precies, hoe zet je telefoongesprekken om in bruikbare data? De key zit 'm in doorschakelnummers: niet iedere websitebezoeker ziet hetzelfde nummer. Op basis van speciale criteria wordt een bepaald telefoonnummer getoond aan een bezoeker van de website. Call tracking-software geeft iedere campagne, advertentie of webpagina en een ander telefoonnummer. Hierdoor kun je zien of een telefoontje binnenkomt via het zien van een advertentie op Google (AdWords) en welke advertentie dan precies, een advertentie op Facebook, de contactpagina van je website of zelfs via een abri langs de weg. Het geldt dus niet alleen voor je website. En zo weet je dus uiteindelijk de herkomst van de bezoeker.

71 procent is veel. Misschien wel veel meer dan je nu durft te geloven en het hangt uiteraard ook sterk af van de branche waarin je opereert. Goed om te weten dat telefonische conversie wellicht hoger is dan je denkt, maar er zijn natuurlijk ook bedrijven die 100 procent online opereren. De onderzoekers zeggen dat hun gegevens aansluiten bij cijfers van Google, dat 70 procent van de mobiele zoekopdrachten in een telefonische oproep resulteert, maar daar moet wel bij gezegd worden dat dit cijfers zijn uit 2013.

© Kantver - Fotolia.com.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies