Chinese smartphone markt een prooi voor lokale fabrikanten

Chinese smartphone markt een prooi voor lokale fabrikanten

Apple staat nog wel in de Top 5, Samsung niet

Vorig artikel Volgend artikel

Terwijl Samsung en Apple wereldwijd verreweg de nummer 1 en 2 smartphone fabrikant zijn, en in Nederland samen zelfs 70% van de markt in handen hebben, liggen de zeken in China er toch iets anders voor.

In het land van de Lange Muur zijn het vooral de lokale fabrikanten die de meeste smartphones verkopen. Samsung komt niet eens in de Top 5 voor. Apple nog net wel, maar de Amerikaanse fabrikant verliest meer en meer terrein. Er werden in het tweede kwartaal van dit jaar nog 8.6 miljoen iPhones verkocht in China; 4 miljoen minder dan vorig jaar. Het marktaandeel van Apple daalde dan ook van 11.9 naar 7.8%.

De nummer 1 in China is nu Huawei. Die fabrikant verkocht het afgelopen kwartaal ruim 19 miljoen smartphones; goed voor een martkaandeel van ruim 17%. Vergeleken met een jaar geleden stegen de verkopen van Huawei met zo'n 15%. De meest opzienbarende groei was echter voor Oppo. Die lokale fabrikant verkocht in China het afgelopen kwartaal 18 miljoen smartphones. Maar liefst 10 miljoen meer dan een jaar geleden. Daarmee wist Oppo een marktaandeel van 16.2% te bemachtigen.

Xiaomi kende geen goed kwartaal. Vorig jaar nog de nummer 2 met ruim 17 miljoen toestellen en 16.1% marktaandeel en nu de nummer 4 met 10.5 miljoen verkochte smartphonesn en amper 9.5% marktaandeel. Behalve Oppo ging ook Vivo voorbij aan Xiaomi zoals in de Top 5 lijst van IDC hieronder te zien is.

IDC-ChinaSmartphones-Q22016
Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies