Celstraf voor appen achter het stuur

Celstraf voor appen achter het stuur

En dan? Een smartphone slot voor notoire overtreders?

Vorig artikel Volgend artikel

Het hands-on gebruiken, of zelfs maar vasthouden, van een mobiele telefoon tijdens het autorijden kost, als je gesnapt wordt, 230 euro boete. Als het aan Justitie ligt komt daar binnenkort verandering in. Er wordt gewerkt aan een aanpassing van de wegenverkeerswet waardoor het gebruik van een smartphone tijdens het rijden beoordeeld kan worden als roekeloos rijgedrag. Voor een dergelijk vergrijp kun je zelfs in de cel belanden, ook al is het je eerste overtreding. Tsja, en dan denk je misschien wel twee keer na voordat je gaat appen, facebooken of mailen onderweg. Want een appje sturen dat je ‘een half uurtje later thuis bent’, gevolgd door ‘schat, ik zit in de cel’ wil natuurlijk niemand. Wanneer de wet aangepast wordt en van kracht gaat is nog niet duidelijk. Letwel, ook nu kun je al in de cel belanden wanneer blijkt dat je een verkeersongeval veroorzaakt hebt doordat je met een smartphone achter het stuur bezig was. Maar dan is het kwaad al geschied.

Kwart meer verkeersongevallen door smartphonegebruik
De afgelopen dagen is het gebruik van smartphones tijdens het rijden weer volop in het nieuws. Het aantal verkeersongelukken is de afgelopen jaren, na jarenlange dalingen, weer aan het stijgen. Tussen september 2016 en september 2017 werden op een haar na 26.000 ongevallen geteld, een stijging van meer dan 25% vergeleken met vier jaar geleden. Algemeen wordt aangenomen dat het gebruik van smartphones en andere gadgets achter het stuur, tijdens het rijden, een belangrijke rol spelen in de toename van het aantal verkeersongevallen. Met andere woorden, we appen, facebooken, mailen en internetten nog volop terwijl we eigenlijk al onze ogen en concentratie nodig hebben voor het verkeer. Enkele maanden geleden werd al bekend, door jurisprudentie, dat ook het met de vingers aanraken van een smartphone die in een houder zit en met een handsfree set verbonden is gezien wordt als een hands-on handeling. Een chauffeur die daarvoor beboet was en een rechtszaak aangespannen had werd door de rechter alsnog veroordeeld tot het betalen van de boete van 230 euro. Kortom, dat justitie er alles aan gelegen is om iedereen ervan te doordringen dat de smartphone offline moet tijdens het rijden, dat is wel duidelijk.

Appen-auto
Appen achter het stuur wordt een celstraf vergrijp, als het aan justitie ligt

Celstraf is prima, maar dan wel handhaven!
Het feit dat je straks in de cel kunt belanden wanneer je gepakt wordt tijdens het hands-on gebruik van je smartphone achter het stuur klinkt behoorlijk afschrikwekkend. Echter, een van de meest gehoorde verklaringen van bestuurders die dat toch blijven doen is; ‘de kans dat je gepakt wordt is toch klein’. En dat klopt ook wel. Ik pretendeer zelf zeker niet roomser te zijn dan de paus dus ja, ook ik tik en verstuur nog wel eens een appje tijdens het rijden en in de bijna 25 jaar dat ik mobiele telefoons en smartphones gebruik tijdens het rijden heb ik nog nooit een boete gehad. Ok, de jaren, tussen 1993 en maart 2002, mocht je nog gewoon met een telefoon aan je oor achter het stuur zitten. Maar toch, in de 15 jaar dat het verboden is heb ik ook nog nooit een controle gezien waarbij specifiek op smartphone gebruik gelet werd. Die zijn er naar het schijnt wel, maar ik ben ze nog nooit tegengekomen. En ik reed in die jaren gemiddeld 65.000 kilometer per jaar, door heel Nederland. Alcoholcontroles, soms zelfs drie op één dag tussen Amsterdam en Zuid Limburg, heb ik daarentegen vele malen moeten ondergaan (en altijd met succes). Wat ik dus wil zeggen is dat het zwaarder straffen van smartphonegebruik zeker kan bijdragen tot het terugdringen ervan, maar dan moet de mate van handhaving ook opgeschroefd worden.

Is voorkomen niet nog beter?
Alle handhaving, boetes en celstraffen ten spijt zullen er altijd chauffeurs zijn die de regels aan hun laars, of smartphone, lappen. Er worden immers ook nog altijd bestuurders gepakt die met teveel alcohol op achter het stuur zitten. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Het is een cliché, maar ook een waarheid als een koe. In het geval van het gebruiken van een smartphone tijdens het rijden wordt ook daaraan al een tijdje gewerkt. Fabrikanten van smartphones en auto’s maken apps en passen carkits zo aan dat die het gebruik van de smartphone tijdens het rijden onmogelijk maken. Denk aan de In Traffic Reply app van Samsung bijvoorbeeld. Nadeel is dat die apps een adviserende functie hebben en dus (nog) niet automatisch inschakelen als dat nodig is. Je hebt natuurlijk ook nog te maken met smartphones van bijrijders en andere technische uitdagingen; het plaatsen van een noodoproep (112) is iets waar ik meteen aan moest denken. Het zal, denk ik, een kwestie van tijd zijn voordat de eerste echt goed werkende oplossingen verschijnen waardoor de chauffeur van een voertuig niet meer in staat is de smartphone te gebruiken. En misschien komt er wel een ‘smartphone slot’ voor notoire overtreders. Wie weet!
Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies