Brandwonden door 'exploderende' iPhone accu na val van fiets

Brandwonden door 'exploderende' iPhone accu na val van fiets

Het is inmiddels een bekend fenomeen dat Li-Ion accu's kwetsbaar zijn

Vorig artikel Volgend artikel

In Australië heeft een 36-jarige man fikse brandwonden opgelopen doordat de accu van zijn iPhone 6 in zijn achterzak 'explodeerde' nadat hij van zijn fiets gevallen was. Het is inmiddels wel bekend dat Lithium Ion accu's in bepaalde gevallen kunnen exploderen, of beter gezegd als vuurwerk sissend verbranden. De beelden van Gareth Clear's verwondingen (zie tweet hieronder) zijn bepaald niet fraai. Hij heeft plastische chirurgie nodig om de schade te herstellen.

Zoals gezegd is het gebruik van Lithium Ion accu's niet altijd even veilig, maar het aantal ongelukken, of explosies, valt op zich nog wel mee. Uit onderzoek blijkt dat problemen zich bij ongeveer 1 op de 10 miljoen Li-Ion accu's voordoen. In de meeste gevallen betreft het kortsluiting door oververhitting tijdens het laden, vaak doordat een accu of oplader van een inferieure kwaliteit aangeschaft is.

In dit geval lijkt de kortsluiting ontstaan te zijn door schade die door de klap van de val aan de accu is toegebracht. Een ongelukkig ongeval dus, maar dat moet nog onderzocht worden om er zeker van te zijn. Apple Support heeft inmiddels al aangeboden daarbij te helpen. Het is voor Gareth te hopen dat hij volledig van zijn verwondingen herstelt, zonder vervelende littekens.

Een ongeval als dit is natuurlijk nooit helemaal te voorkomen, maar iedereen met een smartphone kan het risico zelf ook inperken door alleen originele accu's en opladers te kopen en gebruiken.

Via

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies