Beste Samsung: Begraaf de Galaxy Note 7!

Beste Samsung: Begraaf de Galaxy Note 7!

UPDATE: Levering van het toestel in Nederland en België wederom tot nader order uitgesteld

Vorig artikel Volgend artikel

UPDATE (11u35): Samsung Nederland heeft zojuist besloten dat de levering van de Galaxy Note 7 in Nederland (en België) wederom uitgesteld is. Tot nader order, om precies te zijn. Er is nog niet besloten of het toestel helemaal van de markt gehaald gaat worden.

Vooralsnog wordt het ontvlambare en ronduit gevaarlijke toestel dus uit de handen van de Nederlandse en Belgische consumenten gehouden. Dat is in ieder geval al een goede zaak.

Persoonlijk acht ik de kans heel erg klein dat, zelfs als Samsung de problemen uiteindelijk toch definitief weet op te lossen, de Galaxy Note 7 nog een (groot) verkoopsucces kan worden. Mijn oproep aan Samsung om het toestel te begraven blijft dan ook als een paal boven water staan. Bovendien denk ik dat dit de enige manier is voor Samsung om de (reputatie)schade nog enigszins binnen de perken te houden. In winkels worden de Koreaanse toestellen nu al door menig consument getypeerd als 'die ontploffende smartphones'. Dat zal in veel gevallen ook als grap bedoeld zijn, maar het heeft ook zeker zijn weerslag op de verkoop van andere Samsung's. Nog een ronde, reparatie, omruilen en dan maar hopen dat het wel goed gaat met de Note 7 levert, denk ik, een veel te groot risico op voor Samsung. Verlies nemen, toestel ontmantelen, doorgaan!

Oorspronkelijke artikel:
In de bijna 12 jaar dat ik als Mobile Cowboy door het leven ga, en de ruim 20.000 artikelen die ik in die jaren geschreven heb is het nog maar drie keer, onder andere met de Palm Treo 750, voorgekomen dat ik jullie, de lezers en volgers, adviseerde een toestel links te laten liggen. Of de fabrikant in kwestie opriep om een toestel uit de winkels te halen. Een actie waar ik dus niet bepaald lichtzinnig mee om ga.

Toch vind ik het nu de hoogste tijd is om een dergelijk advies en oproep wederom te doen. Het zal niemand echt verbazen dat ik over die nieuwe Samsung phablet spreek. Heb jij een Galaxy Note 7 besteld? Annuleer die bestelling. Vraag je geld terug en koop een ander toestel!

En Samsung adviseer ik met klem het volgende: Lever de Galaxy Note niet uit, haal alle verspreide exemplaren terug en 'ontmantel' ze op een veilige plek. VOORDAT ook hier in Nederland (ernstige) ongelukken gebeuren! Neem je verlies en kijk vooruit, maar bescherm de consument!

Enkele weken geleden, toen het er nog alle schijn van had dat Samsung de explosieve problemen van de nieuwe phablet relatief snel onder controle leek te krijgen, stak ik zelf ook nog een beetje de draak met de exploderende accu van de Note 7. Ik moet ook erkennen dat de Koreaanse fabrikant na de eerste, tientallen, incidenten adequaat en snel reageerde en actie ondernam. De oorzaak van de problemen werd al snel gevonden en Samsung besloot het grootste deel van de 2.5 miljoen toestellen die al in omloop waren, in de VS en Azië, om te ruilen. De lancering van de Note 7 in andere landen (waaronder Nederland) werd uitgesteld.

Als de problemen op dat moment verleden tijd zouden zijn geweest, dan had het Samsung wel wat reputatie-schade, en omzetverlies, opgeleverd, maar dat zou dan nog wel te repareren geweest zijn. Helaas bleek kort na de omruil actie dat de problemen toch nog niet helemaal voorbij waren. Toestellen die vooraf al als 'veilig' aangemerkt werden bleken toch te kunnen exploderen en hetzelfde gold al snel ook voor enkele van de nieuwe 'veilige' exemplaren.

Samsung adviseer ik met klem het volgende: Lever de Galaxy Note niet uit, haal alle verspreide exemplaren terug en 'ontmantel' ze op een veilige plek. VOORDAT ook hier in Nederland en België (ernstige) ongelukken gebeuren!
- Ron Smeets

Inmiddels, we zijn ruim een week verder, duiken meer en meer berichten op van zogenaamd veilige Note 7's die in rook en vlammen op gaan. De twee trieste hoogtepunten? De explosie van een Note 7 in een vliegtuig vol met passagiers. En een toestel dat midden in de nacht in een slaapkamer in rook op ging waarbij de slapende eigenaar zoveel rook inademde dat hij naar het ziekenhuis moest.

Reden genoeg om aan te nemen dat de vurige problemen van de Galaxy Note 7, amper een dag voordat de eerste exemplaren in de handen van Nederlandse consumenten gegeven worden, nog niet tot het verleden behoren. Het is uiteraard van groot belang dat we dit soort ongelukken hier te allen tijde moeten zien te voorkomen. Vandaar deze oproep dus. De bal ligt nu voornamelijk bij Samsung! Maar voor een deel bij de diverse telekom winkels en jullie, de potentiële kopers.

Gelukkig zijn ze bij The Phone House al een stuk verstandiger dan bij Samsung. De winkelketen heeft namelijk besloten de bestelde toestellen voorlopig nog NIET te gaan uitleveren. Jammer voor iedereen die er daar een besteld heeft, maar ik denk dat niemand het risico moet willen lopen dat zijn of haar smartphone explodeert. Niet op het nachtkastje of een tafel, en al zeker niet in een broek- of jaszak!

Bij deze roep ik dan ook alle andere (online) winkels op het voorbeeld van The Phone House te volgen. Lever de Galaxy Note 7 NIET uit! Denk aan de veiligheid van jullie klanten!

Heb jij een Galaxy Note 7 besteld? Annuleer die bestelling. Vraag je geld terug en koop een ander toestel!
- Ron Smeets

Letwel, ik begrijp best dat er nog altijd consumenten zullen zijn die ook nu nog dolgraag de Galaxy Note 7 willen aanschaffen. En ik beschuldig Samsung er ook zeker niet van dat ze moedwillig, en tegen beter weten in, een onveilig toestel in de winkels leggen. Maar bedenk ook dit: als nu blijkt dat het probleem, na grondig onderzoek en vervanging van onderdelen (de accu) nog niet verholpen is... Wie vertrouwt het toestel daarna dan nog? En wie zegt dat Samsung er in slaagt om bij haar tweede poging de problemen wél definitief op te lossen? De kans is groot dat de Note 7 meer problemen heeft dan alleen een defecte accu die tot extreme oververhitting en 'spontane' ontbranding kunnen leiden.

In winkels worden verkopers van smartphones, wanneer ze een Samsung (en dan niet de Note 7) aanprijzen of laten zien aan klanten, al regelmatig geconfronteerd met opmerkingen als 'Dat zijn toch die ontploffende telefoons'. Ja, daar zullen ook mensen tussen zitten die het als grap bedoelen, maar de algemene teneur is toch dat het vertrouwen in Samsung smartphones al een flinke deuk opgelopen heeft. Ik denk dat die nu nog wel te repareren is, mits Samsung besluit de Note 7 zo snel mogelijk te begraven. Als het aantal incidenten, wereldwijd, nog verder oploopt, en ze vanaf volgende week ook in Nederland gesignaleerd worden, dan zou die deuk wel eens zo groot kunnen worden dat we Samsung uiteindelijk total loss moeten verklaren!

UPDATE (07u58):
Inmiddels is in Korea duidelijk geworden dat Samsung besloten heeft de productie van de Note 7 (tijdelijk) stop te zetten totdat duidelijk is wat de oorzaak van de hernieuwde ontploffingen zijn. Nóg een reden om het toestel voorlopig niet te gaan uitleveren, Samsung!

Helaas lijkt het er op dit moment nog niet op dat Samsung hier in Nederland haar standpunt ook na dit nieuws gaat veranderen. Desgevraagd was het antwoord: "Momenteel geen nieuws, mocht dat wel zo zijn, dan hoor je het."

Enfin, ik kan alleen herhalen wat ik hierboven al meerdere keren gezegd heb: Koop de Galaxy Note 7 niet, annuleer je bestelling en laat je gezondheid door Samsung niet in gevaar brengen!

UPDATE (09u45): Tele2 heeft ook besloten de Galaxy Note 7 nog niet te gaan uitleveren omdat, zo meldt een woordvoerder, ze op nieuwe mededelingen van Samsung wachten.

UPDATE (10u20): De reactie van KPN is ronduit lachwekkend te noemen. Op mijn vraag of de groene provider bestelde Galaxy Note 7 exemplaren vanaf vandaag gaat uitleveren kwam het volgende antwoord.

"Het besluit om de Galaxy Note 7 uit te leveren ligt bij Samsung."

Het is bekend dat Samsung Nederland nog geen aanleiding ziet om het toestel NIET uit te gaan leveren. Dus, zo vroeg ik vervolgens: Dat betekent dan dus dat KPN klanten die het toestel besteld hadden deze vanaf vandaag uitgeleverd krijgen?

Het antwoord: "Je kunt deze vraag het beste bij Samsung stellen. Het besluit om uit te leveren ligt bij hen."

Uhm... betekent dit nu dat bij KPN bestelde toestellen wel of niet uitgeleverd worden vanaf vandaag? Of mag (wil) KPN daar zelf niet over beslissen? Ik wacht nog op antwoord op mijn derde poging er achter te komen of KPN de bestelde toestellen nu wel of niet gaat uitleveren.

UPDATE (11u20): Ook Coolblue verwijst naar Samsung en geeft bovendien aan dat de fabrikant vanmiddag met een persbericht naar buiten komt. Laten we hopen dat het betekent dat de Note 7 inderdaad begraven wordt, maar ik vrees het ergste. Zal wel weer een hernieuwd uitstel worden!

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies