Banken willen alweer dat iedereen binnen een jaar mobiel kan betalen

Banken willen alweer dat iedereen binnen een jaar mobiel kan betalen

Na jaren van eindeloos overleg en veel pilot projecten zou het nu dan toch gaan gebeuren

Vorig artikel Volgend artikel

Hoewel mobiel, en dan vooral contactloos, betalen op steeds meer plekken mogelijk is zijn we nog lang niet in de situatie beland dat dit breed geaccepteerd én gebruikt wordt. Maar als het aan de Nederlandse banken ligt dan komt daar binnen nu en een jaar verandering in. Zowel de Rabobank als ING werken aan apps en systemen die de acceptatie en het gebruik van contactloos betalen met je smartphone drastisch moeten verhogen. Rabonank introduceert binnenkort de Rabo Wallet en ook ING zegt hard aan een eigen app voor het vervangen van de traditionele betaalpassen te werken, maar op de site van de Oranje bank vind je alleen nog informatie over contactloos betalen met een betaalpas en het gebruik van IDEAL op een mobiele telefoon. Het is wel bijzonder om te zien dat nu Apple Pay in de VS een succes lijkt te worden de Nederlandse banken na vele jaren van praten en proberen nu ineens ook serieus werk willen maken van mobiel betalen. Helemaal nieuw is die ambitieuze instelling echter niet. De drie grote banken (Rabo, ING en ABN AMRO), samen met de drie grote mobiele providers (KPN, Vodafone en T-Mobile), verzekerden ons in 2010 al dat we vanaf 2012 allemaal mobiel zouden kunnen afrekenen aan de kassa.

Ik heb even moeten zoeken voordat ik aan dit artikel begon maar de eerste keer dat ik schreef over een pilot met mobiel betalen was in november van 2005. Inderdaad, ruim negen jaar geleden. Dat ging toen over een test met RFID chips in een mobiele telefoon waardoor betaling, en afrekening via de mobiele factuur, mogelijk werd. Sindsdien zijn vele tientallen andere pilot projecten en projecten met ambitieuze doelstellingen de revue gepasseerd. Als maar 10% daarvan werkelijkheid geworden was dan zouden we nu onze 'oude beurs' en de meeste betaalkaarten al lang vaarwel gezegd hebben.

Een kleine bloemlezing; Eind 2006 werkte KPN samen met JCB aan een mobiele credit card, geïntegreerd in een Nokia telefoon. Een jaar later startte de Rabobank een mobiele NFC betaal pilot met de FEBO voor het betalen van snacks uit de automaat. In 2009 moesten we van diezelfde bank allemaal in de ban raken van het gemak van MyOrder. Bestellen en betalen in de horeca, tussen vrienden en op diverse andere plekken. Dat zou hét mobiele betaalsysteem van de toekomst worden. MyOrder bestaat nog wel, maar het is zeker geen landelijk succes geworden. Teveel haken en ogen, zoals een aparte, virtuele, bankrekening, konden de scepsis bij velen niet weghalen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik sluit deze bloemlezing af met Vodafone Smartpass. Dat werd vlak voor de zomer van 2014 gepresenteerd en uitgebreid gedemonstreerd tijdens een avond in Amsterdam. Helaas lag het betaalsysteem van Visa (de partner van Smartpass) er toen uit. Dat kan natuurlijk gebeuren, maar mijn eigen test enkele weken later bij een winkel waar het contactloze betaalsysteem ook al zou werken liep ook mis. Uiteindelijk heb ik, na diverse pogingen, maar met ouderwets cash geld afgerekend. OK, het is misschien een gevalletje van dubbele pech dat het tot twee keer toe niet functioneerde, maar dat is wel precies waar veel gebruikers die nadenken over mobiel betalen nog altijd bang voor zijn. Daardoor blijft er een drempel bestaan waar velen maar moeilijk overheen kunnen stappen.

VF-Smartpass
Vodafone Smartpass werkt onder anderen met een NFC 'betaalstikker'

Het zal niemand echt verbazen dat ik mijn enthousiasme met betrekking tot mobiel en contactloos betalen in Nederland even aan de kant gezet heb. Natuurlijk, het groeit en de komst van Apple Pay, in tegenstelling tot de pogingen van Google Wallet, lijkt de zaak ietwat in een stroomversnelling te kunnen brengen, maar ik moet het eerst allemaal nog maar eens zien. Een van de problemen, in mijn ogen, is het feit dat de verschillende banken ondanks al het gepraat van de afgelopen jaren nog steeds vooral bezig zijn met het ontwikkelen van eigen oplossingen. Het risico bestaat dat mobiel betalen straks voor Rabobank klanten weer anders werkt dan voor klanten van de ING of ABN AMRO.

Dat is op dit moment overigens al zo. Rabo Wallet werkt nu nog maar met enkele (NFC) toestellen van Samsung. Bij Vodafone Smartpass krijg je een speciale simkaart en/of een NFC stikker en ING heeft op nu alleen nog betaalpassen die geschikt zijn voor contactloos betalen.

Ja, uiteindelijk reken je natuurlijk gewoon af, maar als de verschillende banken met verschillende oplossingen blijven komen dan zal dat de acceptatie en het gebruik niet bepaald bevorderen. Nee, de banken moeten mijns inziens zorgen voor één oplossing die op elke smartphone gebruikt kan worden. Dat gold vele jaren geleden ook al voor de PINpas. Die werd een succes omdat het gemakkelijk was en omdat alle passen van alle banken precies hetzelfde werkte en er hetzelfde uitzagen.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies