Nederlandse providers merken nog weinig van de recessie

Vorig artikel Volgend artikel

Wereldwijd, zo werd enkele weken geleden al bekend, werden in het eerste kwartaal van 2009 ruim 15% minder mobieltjes verkocht. In Nederland merken de providers daar echter nog weinig van want die zagen hun omzet over die periode met 4.4% stijgen ten opzichte van een jaar geleden, aldus Telecompaper.

Het grootste deel van die omzetstijging werd veroorzaakt door de enorme groei, met maar liefst 20.3%, in het gebruik van SMS, mail en andere data diensten.

In totaal rapporteerden de diverse providers in Q1 een omzet van 1.616 miljard Euro. KPN blijft verreweg de grootste provder met een martkaandeel van 47.0%. Opvallend is het feit dat T-Mobile haar marktaandeel zag dalen van 25.9 naar 24.4%. Vodafone is met een marktaandeel van 28.6% daardoor iets steviger op de tweede plek komen te staan.

Aan het eind van Q1 telde Nederland 21.1 miljoen mobiele abonnees, ruim 187.000 meer dan drie maanden daarvoor maar wel de laagste groei in 7 kwartalen (bijna twee jaar dus).

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies