Live from Momo #10 Gerd Leonhard

Vorig artikel Volgend artikel

De laatste spreker wordt geïntroduceerd door Yuri van Geest. Gerd Leonard is een mobiele expert en een media trendspotter oftewel toekomst voorspeller en volgens Yuri zijn zn voorspellingen van 6 jaar geleden allemaal uitgekomen. Het volgende verslag is vrijwel live en zal wellicht vol staan met veel Engelse termen. Bij voorbaat excuus voor wie die taal minder beheerst. De pdf presentatie is hier te downloaden.

Het onderwerp van Gerd is Broadband Culture. Het gaat over de ‘the end of control’. De golf van content is idioot groot geworden. In India leren kinderen als eerste woord het woord ‘google’. We gaan naar een ‘total mobility’ met constant peering and connecting en oceanen met content. Hier hebben we dus filters voor nodig die een gouden toekomst tegemoet gaan. De 2e wereld BRIC landen gaan direct naar didgitale content. Ze slaan de gewone tv gewoon over, direct naar mobiel, direct naar advertising 2.0.

Location Based Services zullen zorgen voor een revolutie in hoe we interacteren met elkaar. Het is het verschil tussen inbellen en een adsl verbinding. Het gaat een geweldige change worden, veel meer gepersonaliseerd, veel sneller. Niet een recessie, maar een transition, zoals hij Barack Obama citeerde.

  • Domination is out, Collaboration is in; Egosystem wordt ecosystem.
  • Control is out, openness is in
  • Monoloog is out, conversatie is in, zie Twitter als voorbeeld.

Vroeger was de bedrijfswaarheid dat als je meer controle of dominantie had, je meer winst zou maken. Maar control is aan het veranderen. Collaboratie is noodzakelijk volgens Gerd.

Kortom, command en control wordt coordinate en cultivate! Hierdoor ontstaat de New data economy/ new content economy/ next generation advertising. De adverteerders hebben het  nodig omdat ze het aan het verliezen zijn met de huidige advertentiemodellen.

%23momoams%2010%2014

Hij doet de voorspelling dat de Telecom bedrijven meer in de melk te brokkelen krijgen, dat Google ‘free internet’ legaal gaat maken en er ook nog winst uit kan halen. Hij haalt Bary Gibbs van de Bee Gees aan die stelt dat "het een mensenrecht is dat iemand die content maakt daar iets over te zeggen mag hebben".

Total control betekent dus een vermindering van winst. Een beetje control is nodig. Maar Total control en tegelijkertijd hopen dat ik ook dan nog je vriend wordt, is onmogelijk.

Onze toekomst ligt in de ‘cloud and the crowd’. Vroeger was publiceren wel makkelijker, maar die tijd komt niet meer terug. We gaan naar flatfee muziek abonnementen. Het gaat om ‘permission based’ marketing. We gaan allemaal zelf produceren. Niet allemaal even interessant en van hoge kwaliteit, maar het gaat om het principe van participeren. Het zijn in feite allemaal narrowcasters die conversation leaders kunnen worden. Dus nogmaals: marketing en adverteren zoals we het kennen is echt DOOD.

Als we doorgaan dan moeten we naar een model van vertrouwen met de consument. Vraag dus niet wie er van je gaat kopen maar wie jou gaat vertrouwen. Ze kunnen bijvoorbeeld muziek gratis krijgen, maar willen liever betalen aan een partij als ze die meer vertrouwen. Het vertrouwen blijven houden van je klanten is zwaar werk. We moeten stoppen met schreeuwen via bijvoorbeeld e-mail marketing.  Als we meer praten verkopen we meer. Dit alles gaat zich heel snel ontwikkelen. We krijgen zelfs een totale ‘reset’. Where ever attention go’s, money will follow, zoals Kevin Kelly al opmerkte.

Op het internet schreeuwt elke pagina naar je: ’share this’. (Ook hier op Mobile Cowboys hebben we diverse tools om elke posting door te sturen of te taggen).

%23momoams%2010%20gerd%20leonhard%202

Digital content trends. Bijvoorbeeld muziek is nu 20% digitaal, boeken, films etc. gaan in 2015 allemaal naar zo’n 80% digitaal. Het drukken van de New York Times is twee keer zo duur dan wanneer je elke abonnee een gratis Kindle zou geven. Wow! Muziek moet zijn als water en elektriciteit. Digitale producten zouden 1/5 van de prijs van een fysiek product moeten zijn. Omdat je niet zomaar iets verkoopt maar aan de andere kant je ook iets koopt van waarde. Muziek zal daar de voorloper van zijn. Vergelijk radio, wat gratis is, maar toch een miljarden industrie is.

Chris Anderson vertelde al dat FREE voelt als een premium dat zorgt voor je attentie. VERTROUWEN van een bedrijf zorgt dat ik er vervolgens voor wil betalen. Vergelijk Skype dat veel attentie krijgt door zijn gratis dienst, maar zijn geld verdient met zn Skype out door het vertrouwen dat ze geniet onder haar gebruikers.

Dan nog wat voorspellingen uit de losse pols:

  • Twitter zal 50 miljoen gebruikers bereiken eind dit jaar al.
  • Facebook wordt de deafault social community en de grootste content broadcaster
  • Google wil zijn advertentieomzet verdubbelen door o.a. mobiel.
  • The RIAA en de IFPI komen zonder geld te zitten.
  • Telecommers gaan naar flat rate content lincenses.
  • Skype will re-emerge

Participate or be participated! Het voorbeeld van Google waar de opt-out button erg belangrijk is en wellicht de essentie van vertrouwen geeft. Geen enkel merk dat geen vertrouwen geniet gaat het redden.

Hij sluit af met een citaat van Winston Churchill: “We make a living by what we get, but we make a live by what we give” Hij geeft het goede voorbeeld door zijn waardevolle slides ook openbaar te maken. Zie de link in de opening van deze posting. Maar ook van zijn boek Music 2.0 geeft hij enkele exemplaren weg en... ook hier voor iedereen gratis te downloaden.

Even bijkomen. Wat een geweldige presentatie was dit. Het ietwat stroeve begin van deze tiende momo met voornamelijk niet professionele sprekers is vergeten. Gerd Leonhard maakt alles goed. Chapeau!

Update: Foto's toegevoegd met dank aan

  • Daphne Channa Horn
  • Thomas van Ardenne
  • Plus de integrale video van Gerd Leonhard zijn momo optreden toegevoegd..

    Chris Bannink

    Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

    Cookies toestaan Meer informatie over cookies