Tieners trouwe klanten voor Telco's

Vorig artikel Volgend artikel

Het onderzoek onder Amerikaanse tieners en hun GSM waar wij gisteren al over berichtten bevatte nog enkele opvallende feiten die veel Telco's zich goed in de oren zullen knopen.

Het blijkt namenlijk dat 70% van de tieners die een GSM kopen of krijgen hun eerste provider trouw blijven. Van de ondervraagde kids was slechts 8% van plan om binnenkort over te stappen naar een andere provider. Als ze al voor een andere provider kiezen, dan werd dit meestal aanbevolen door andere, vrijwel altijd oudere, tieners.

Een deel van die 'provider-trouw' is mijnsinziens te wijten aan het feit dat veel kids hun eerste GSM van hun ouders of familie krijgen, compleet met abonnement of pre-pay kaart van een bepaalde provider. De regel 'een gegeven paard kijk je niet in de mond' gaat dan natuurlijk ook op.

Aan de andere kant worden veel ouders op hun beurt beinvloed door de kids er met verlanglijstjes en zo wel voor zorgen dat pap en mam precies weten welk toestel ze graag zouden willen hebben.

Hoe dan ook is het dus zaak voor de diverse Telco's om ervoor te zorgen dat ze bij de kids hoog aangeschreven staan, zowel kwa naamsbekendheid als populariteit.

Voor de tieners in de VS geldt, zo blijkt uit het onderzoek, dat dit voor de drie grootste providers wel snor zit. Verizon is duidelijk de marktleider met 46% naamsbekendheid en 30% marktaandeel, gevolgd door Cingular met respectievelijk 40% en 27%. Sprint valt hier een beetje buiten de boot. Hoewel de naamsbekendheid met 42% goed op peil is, heeft men slechts een marktaandeel van 10% onder de Amerikaanse tieners. Blijkbaar is Sprint bij die doelgroep dus niet zo populair.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies