CeBIT 2009: kleiner en korter

Vorig artikel Volgend artikel

Het wordt voor mij dit jaar de 18e keer dat ik een bezoek breng aan de CeBIT. Als je de beursplattegrond en het programma bekijkt dan lijkt het er op alsof de financiele en economische crisis hier ook toegeslagen heeft. De CeBIT duurt dit jaar namelijk maar zes dagen en het aantal 'gevulde' hallen komt deze keer uit op 24. Er zijn jaren geweest dat 's werelds grootste ICT en Technologie beurs 10 dagen duurde en er 33 hallen (en paviljoens) propvol stonden met exposanten.

Echter, het was vorig jaar al bekend dat de CeBIT dit jaar maar 6 dagen zou gaan duren dus dat heeft op zich niets met de huidige crisis te maken. In Januari sprak ik toevallig wel enkele Duitse journalisten die bij de CeBIT media preview aanwezig waren en daar was de stemming niet al te best. Zes weken voor aanvang was nog ruim 30% van de gereserveerde beursvloer beschikbaar. Het zal mij benieuwen hoeveel lege plekken ik dinsdag en woensdag nog ga tegenkomen.

Wat ik in ieder geval al bijna zeker weet is dat er in Hannover weinig mobiel nieuws zal zijn. Het Mobile World Congress heeft ruim een week geleden pas haar deuren gesloten en net als de afgelopen twee jaar zullen de meeste toestelfabrikanten de CeBIT ook dit jaar weer links laten liggen. Diegenen die er wel zijn hebben al min of meer laten doorschemeren geen nieuwe toestellen te presenteren.

Waarom ik dan toch twee dagen naar Hannover ga? Iedereen die wel eens op de CeBIT geweest is zal het misschien begrijpen. Verreweg de leukste stands in Hannover zijn de diverse Taiwan- en China paviljoentjes waar lokale Willy Wortels met hun uitvindigen, varierend van een nieuwe headset connector tot een compleet nieuwe chipsets, zitten te wachten op het moment dat een van de grote fabrikanten besluit die uitvinding in hun producten te gaan gebruiken. Slaperige (vooral de laatste dagen) Taiwanezen en Chinezen die hun laatste spaargeld hebben geinvesteerd in een 8-daagse trip naar de CeBIT op een standje van 2 bij 3 meter. Heerlijk om tussen te lopen.

Dat is natuurlijk maar één van de redenen dat ik in Maart nu al 18 jaar in Hannover te vinden ben. De enorme diversiteit aan fabrikanten, producten en andere leuke gadget's en bezienswaardigheden maken de CeBIT elk jaar weer tot een bijzondere belefenis.

Toch heb ik ook een kritische noot aan het adres van de CeBIT. De afgelopen jaren heeft de organisatie duidelijk geworsteld met de mix tussen B2B en B2C. In de succevolle Telecomjaren, toen het Mobile World Congress nog klein en onbeduiden was en alle grote Telco's en toestelfabrikanten in Hannover aanwezig waren, is de CeBIT overspoeld met (jonge) consumenten op jacht naar gadgets, stickers, balonnen en andere give-aways. Hierdoor verloor de CeBIT een groot deel van haar B2B uitstraling en nu de Telco's en Toestel fabrikanten massal in Februari naar Barcelona trekken voelt de CeBIT de pijnlijke gevolgen: In vier jaar tijd 8 hallen kleiner en 3 dagen korter geworden.

Ik hoop dat de CeBIT de huidige financiele-, economische- en ook haar eigen crisis zal overwinnen en ik ook in 2010 en de jaren daarna mijn jaarlijkse tripje in Maart naar Hannover kan boeken ;-)

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies