Productiefout in de speakers van de Nokia 5800 XpressMusic

Vorig artikel Volgend artikel

UPDATE (15u25): In een officiele reactie laat Nokia ons zojuist weten dat alle toestellen die via de officiele kanalen in de Benelux verkocht worden (vana 26 Februari dus) uitgerust zijn met het nieuwe type speakers. De kans dat daar dus iets fout mee gaat is zeer klein.

Iedereen die de afgelopen weken een 5800 XpressMusic aangeschaft heeft via de zogenaamde parallel import kanalen kan, als het probleem zich voordoet, gewoon naar een Nokia Care / Service Centre gaan. Deze toestellen, mits afkomstig van binnen Europa (Spanje, Engeland bijvoorbeeld waar het toestel al een tijd te koop is), vallen gewoon onder de Europese garantie voorwaarden van Nokia en worden kostenloos gerepareerd, aldus Jurgen Thysmans van Nokia Benelux.

Nog geen drie uur nadat ik mijn review van de Nokia 5800 XpressMusic gepubliceerd heb duiken ineens overal berichten op dat het toestel kampt met een fikse productiefout waardoor het onvermijdelijk is dat de speakers binnen afzienbare tijd (enkele weken tot maanden) kapot zullen gaan.

Voor zover bekend heeft Nokia het probleem inmiddels al erkend en worden alle toestellen die vanaf deze maand geproduceerd worden voorzien van andere speakers van een andere fabrikant.

Dit betekent dus ook dat iedereen die een toestel heeft dat vóór Februari geproduceerd is (denk aan alle parallel import modellen die de afgelopen weken en maanden Nederland en België binnengekomen zijn) vroeg of laat met het probleem geconfronteerd gaat worden.

De vraag is nu natuurlijk wat Nokia hier verder aan gaat doen. Volgens Mobile Review, die na een knap staaltje onderzoekwerk, het probleem achterhaald hebben, is Nokia bereid eventuele claims onder garantie te repareren en de diverse Nokia Service Centers zijn inmiddels al bevoorraad met de juiste speakers.

Ik heb Nokia inmiddels natuurlijk ook al om een reactie gevraagd en hoop jullie snel meer te kunnen vertellen!

Voor nu moeten we het even doen met een vertaling van het officiele statement van Nokia's Russische PR bobo, Vitoria Eremena:

The problematic speakers were replaced with speakers from another supplier, both in production and warehouses. I’d like to emphasize that we have replaced not only the speakers but also their supplier, i.e. at the moment we use speakers from the new supplier at our manufacturing plants, as well as in our service centers. It is very easy to confirm this, because the new speakers are visually different (see the picture above.)

Service centers started receiving the new speakers during the last decade of January, so all users who replaced the speakers since then shouldn’t face this problem.

It should be also noted that Nokia 5800 XpressMusic is one of our focus products, so its sales were watched carefully by our R&D department from the beginning; and, as soon as we heard about this matter, an R&D rep was dispatched to Russia to work on the problem on site.

The secondary replacement issues reported by Mobile-Review were related to the first phones and, at that moment, there was no solution to the problem, so the defective speakers were replaced with speakers from the same (at that time)  supplier. When the problem was studied more carefully and it became clear that the new speakers (from the same supplier) do not solve the problem, the supplier was changed, the plants started putting new speakers in, and service centers started getting speakers from the new supplier too. I can not name the supplier of the defective speakers, but it is a very respected company with a world-known name, whose  quality of products nobody doubted. But, unfortunately, these things happen, most likely, to everyone.

It should be emphasized that, for these kinds of quantities, and for a global company like Nokia, to solve a problem within a month is a very short time. Sure, a record number of devices were sold during December, and fewer buyers would have been faced with this problem if the sales had been lower. But please believe me, we have been seriously working on the speaker quality problem and we think that, for the moment, the problem is solved.

So, the 5800 XpressMusic can now be bought without any fears. And if you had to replace your speakers, from the end of January – everything should be all right;  if you bought the phone earlier and you have problems, now they can truly be solved in service centers by replacing the speakers.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies