Live vanaf MOMO #9

Vorig artikel Volgend artikel

Het is weer MObile MOnday. En dan is de Rode Hoed te Amsterdam weer vrijwel tot de laatste stoel stampend vol voor alle nieuwtjes die op mobiel gebied zijn te vernemen. Ditmaal is het thema mobile gaming. Wellicht de reden dat behalve de vaste gezichten er relatief veel jongeren (<20 jaar) aanwezig zijn. Maarten Lens-FitzGerald (foto) is spreekstalmeester. Dit is zijn laatste momo als actief organisator. 

Ik kom zelf te laat en mis enkele belangrijke 5 minuten pitches van mobile game producenten. Wellicht kan ik die content later op basis van postings elders toevoegen. Ik val binnen bij het begin van Kamar Shah, de voormalige Nokia designer. Hij wordt  'commando' genoemd door iemand op 't backchanne (zie zijn foto hieronder) die iedereen eerst laat staan en van plaats laat verwisselen met zijn buurman. Wellicht om even wakker te worden, het verdere doel ontgaat de meesten.

Hij steekt van wal: "In 2012 kunt je van alles op je mobiel. Met name diverse TV kanalen bekijken. In 2010 is er tot 50.000 miljard dollar omzet (!?) in mobile games.
Mensen spenderen tegenwoordig 300 dollar aan een 'geweldig' mobiel pakket. Maar de experience is shit.
Wat willen de mensen met die experience. Ze willen high defenition tv bekijken, met een laptop spelen etc. Op een mobiel willen ze diezelfde experience ook. Redefine the consumer experience is!
Die experience moet zijn gebaseerd op 5 elementen: Find, Try, Buy, Manage & Share
Find: via mobiel, internet, in een doos in een winkel.
content is king, distribution is king kong.
Try: free trial is zeer belangrijk bij mobile games.
Buy: Mensen kopen afhankelijk van hun situatie.  Zorg dat je games toegankelijk zijn voor alle billig mechanismes die er zijn.
Manage: Voedsel stop je in de koelkast, kledeing in de kast. Waar sgtop je een mobile game? Velen weten dat niet. Zorg dat je mensen zegt waar de game wordt opgeslagen zodat je het weer kunt vinden. Allee Apple doet dat op dit moment briljant.
Share: Zorg dat je het gratis kunt delen. Velen willen daar aan verdienen, maar dat gaat niet werken.

3250092320_724be09afb

Als die vijf elementen worden geimplementeerd wordt het wel wat met de user experience.
Bij Nokia heeft hij daar enkele  voorbeelden van kunnen maken zoals de NGage. Wat gaat de toekomst brengen? Veel mensen weten niet alle voordelen van een telefoon of van de internet mogelijkheden. De industrie moet die mensen meer opvoeden. Als een consument zichzelf kan opvoeden scheelt dat veel geld.
Ook kan de consument handige tips geven om de industrie hun producten beter te laten maken.


Quizvraag: hoeveel % van de nederlanders boven de 8 jaar spelen wel een game op mobiel? 12 %.

 3249270467_0f65d92b6e

Barry O'Neil is de volgende spreker. Hij komt van Namco (NAcamuro Manufactoring COmpany),  een creatief bedrijf die o.a. Pacman en de nieuwe game Katamari maakt.
Mobile gaming is in Japan populair met name hun Bandai gaming. Hij laat een paar mooie voorbeelden zien van racegames met mooie graphics. Via Tekken-net kun je met anderen racen, zelf ja karakters ontwerpen. Ook een game die augmented reality gebruikt.
De 'must support handsets' in 2003 waren dat er zes, nu zijn het er al 450 met 11 verschillende talen.Er zijn in Europa minder revenuen te verdienen. In Japan is er 90% revenue share, in Europa slechts 30%.
Ze hebben zelf Pacman gerestyled voor mobile, waarbij je ook je highscores kunt uploaden en een multiplayer feature.
Namco probeert de kunst van het mobile gamen te verbreden met connecties naar Facebook. Voorbeeld: "My Brain statistics" Daar kan je brainprofile worden geupload.
Het blijkt dat op een iPhone er meer games worden aangeschaft dan op bijvoorbeeld een Nokia N95 (resp 14 en 8 %).

3249270859_3aa97569bb

Nicolas Nova is co-organiser van de lift conference, Liftlab. Hij heeft een graad behaald (Phd) in Locasion Based Gaming (wow!). Hij citeert Gartner die in 2003 voorspelde dat er 'enige kritische massa' voor LBS zou ontstaan vanaf 2006. een paar issues waarom het nog geen echt groot succes is geworden. Iedereen is bang voor privacy issues, dat ze bijvoorbeeld kunnen worden opgespoord, zelfs als het om games gaat.
De telefoons worden steeds kleiner (zoolander phone) en er zijn steeds meer multiplayer games waarin soms wel 400 mensen aan kunnen deelnemen. Dat kunnen de netwerken en systemen nog niet altijd aan. De 'walled gardens' hebben ook niet echt meegeholpen. De markt is daardoor gefragmenteerd.
Hij laat een wetenschappelijke grafiek zien, de metcalfe flow: hoe meer nodes je hebt, hoe beter het is voor participatie. Er is nu nog geen kritische massa, en daardoor worden er niet genoeg LBS games ontwikkeld.Hij laat een foto zien van hoeveel draden er nodig zijn voor een 'draadloos' systeem. Dat heeft ook te maken met LBS systemen. Bijvoorbeeld om in de Parijse metro LBS/GPS/GPRS te kunnen gebruiken zijn er constructies van 25m3 nodig, die eigenlijk nergens passen.
Er zijn veel techniche problemen om mensen die een game spelen echt te localiseren. Sommigen gebruiken wifi, anderen GPS of een cell-id. maar die chaos is een realiteit waar je mee moeten leven. Wellicht kunnen ze beter proximity gebruiken ipv locatie informatie.
Je kunt ook zorgen dat mensen hun eigen locatie aangeven op een map. Geeft ook minder privacy problemen omdat men er zelf voor kan kiezen (en een valse locatie opgeven...).
Nieuwe game: Treasure Troves gemaakt door Aspyr. Die maakt gebruik van wifi acces points via proximity. Niet bepaald heel erg vernieuwend, maar het heet een belofte omdat het van veel verschillende technieken gebruik maakt.
"Als mensen echt begrijpen dat ze moeten dealen met de chaos, dan zel er echt wat gaan veranderen" aldus sluit Nova af op de vraag van Yuri van Geest wat er moet gebeuren voor ECHTE veranderingen.

Jury Hahn en Dan Albritton zijn ingevlogen uit New York om hun verhaal te vertellen over hun bedrijf MegaPhone. Ze kunnen via een phone call big screens controleren. Je mobieltje is je controller! een typiche outdoor reclame tool.
Digital signs zijn een beetje saai, net als commercials op tv's. Met behulp van sms interactie gaat dat saaie er wel van af. Bijvoorbeeld sms code XYZ naar nummer 123, dan krijg je een geweldige aanbieding. Dus doe iets saais dan kunnen we je gaan spammen :-(

3249279685_5891538e0c

Dus via een groot publiek scherm kun je nu bijvoorbeeld een game gaan spelen mbv je telefoon. Het Amsterdamse publiek kan niet wachten om het ter plekke te gaan proberen en naturlijk, dat kan! Hele leuke demo's waar de zaal goed aan mee kan doen, door alleen maar een nummer te bellen en dan de cijfers van je mobiel te gebruiken voor interactie op het scherm. Of een audiobased game waarbij men popcorn kan verzamelen door zo hard en snel mogelijk 'grap' te roepen in je mobieltej. Hilarisch om een zaal dat te zien horen doen.
Ze waren ooit gestart om alles uit te vinden mbt java, maar zijn nu via bluetooth en QR codes gekomen tot: jawel,  een simpel mobiel gesprek! Mooi dat via al deze technieken je toch weer uitkomt bij de basis; je kunt ook nog bellen met een mobiel. We zouden het bijna vergeten. Maar Megaphone heeft het allemaal geprobeerd en bellen is nog steeds de beste oplossing voor een perfecte interactie!

Je kunt muziekje maken met zn allen, en die kakafonie kan je zelf toegestuurd worden als ringtone. De case studie Bank of America; Timessquare op new years eve, dan is dat even het middelpunt van de wereldaandacht. Een groot scherm daar met 2000 players gelijktijdig bezig via Megaphone. Soms zijn het eliminatiegames waardoor je 1 echte winnaar krijgt. Ze hebben inmiddels veel use cases. Een leuke is dat je je telefoon als een echte megafoon kunt gebruiken door een nummer te bellen en alles wat je in je mobiel inspreekt wordt over het plein mega versterkt. Wat ze nog willen doen is bijvoorbeeld een SDK (Software Developers Kit) vrijgeven voor licensing.

3249261953_d5ca9b8166

Een geweldige afsluiting van deze mobile monday.
Maarten sluit af (met de woorden "we'll brei a nice end to it") en de gebruikelijke home made brownies. Terwijl er al kan worden geborreld worden de stoelen snel aan de kant geschoven voor nog wat afterparty games...

Deze posting staat live 2 minuten na het laatste applaus.

Update: foto's toegevoegd van Marco Ophof zie meer foto's van Momo #9 hier.

ps: kijk op http://momoams.zcapes.com/ voor een verzameling van momo postings, tweets & pic. www.Zcapes.com is als website live gegaan op deze momo meeting. Wellicht later meer.
 

Chris Bannink

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies