Android devcamp: het verslag

Vorig artikel Volgend artikel

Gisteren was het eerste Android Devcamp Amsterdam, dat nu al de tag/bijnaam ADCA heeft gekregen. In een eerdere aankondiging hier op MC had ik een verslag beloofd, dus bij deze. In een volgepakt Pakhuis De Zwijger in Amsterdam waren zo'n 300 Android developers en geinteresseerden bij elkaar gekomen om elkaar met het Android virus te besmetten en te kruisbestuiven. Dit alles in afwachting van de introductie dit kwartaal van de G1 Android phone in NL door T-Mobile. T-Mobile die -heel verstandig- dit succesvolle evenement sponsorde. Want behalve de publiciteit wordt de G1 telefoon op korte termijn gehypt en op lange termijn is het van belang dat er een breed scala aan Android applicaties beschikbaar komt. Ik geef het toe; ik ben inmiddels ook besmet met het Android virus. Lees verder voor een verslag van de interessante sprekers.

Na de inleidende bechietingen door medeorganisators Raimo van der Klein en Peter Robinett was het woord aan Noud van Alem, Country Marketing Manager Google.
Over waarom Google Android heeft ontwikkeld. "Veel innovaties zijn pc based, download de SDK (Android Software Developers Kit), en iedereen kan helpen ontwikkelen. In India zijn er bijvoorbeeld 250 miljoen mobiele gebruikers en slechts 30 miljoen internetgebruikers. Stel je voor wat een Android Phone daar kan doen. Met de introductie van de G1 dit eerste kwartaal geeft dat een flinke stap voorwaarts voor Android en de Open Handset Alliance".

adca2

Daarna krijgt Bart Weijermars, marketing director T-Mobile, de microfoon. Hij verontschuldigt zich voor zijn overdressed zijn door een voorafgaande persconferentie. Hij krijgt de lachers op zijn hand want inderdaad, de ongeschreven dresscode van devcamps is no suits! (bij momo zie je die nog wel in meerderheid). Wat wil T-Mobile eigenlijk bereiken met de Android G1? Ze zijn vooral uit op grotere groei van het (open) mobiel internet, dat in korte tijd (het laatste jaar?) 7x groter is geworden en die groei kan nog verder. "Het internet moet meer mobiel, meer open en T-Mobile heeft altijd aan de basis gestaan van innovaties die dat mogelijk moeten maken. Met als eerste een fixed price offering, een open portal, als eerste een mda, de iPhone en nu ook als eerste de G1 Android Phone". Hij wilde me -helaas maar begrijpelijk- niet on the record verklappen wat de exacte  introductiedatum of prijs gaat worden.
Er zullen volgens Weijermars vele Android phones volgen, niet alleen door T-Mobile geïntroduceerd. "Wij willen hierdoor makkelijker easy acces tot mobiel internet brengen. De creativiteit in deze zaal moet grappige of serieuze applicaties opleveren waar we zelf niet aan hadden gedacht. Het mobiele internet is een core business voor T-Mobile". Weijermars wil geen antwoord geven op de vraag (van Erik Pels, Ilse Media) hoeveel hij er denkt te gaan verkopen. Hij zegt wel dat er meerdere soorten Android handsets zullen komen: 'De Open Handset Alliance heeft daarvoor nog veel in petto'. Hij is ook niet bang voor te veel fragmentatie, ‘may the best win”

De volgende spreker op de rol is de Oostenrijker Philipp Breuss. Hij is founder/cto of mobilizy.com en heeft onder andere de Wikitude applicatie gemaakt.
Dit is augmented reality on mobile. 350K points of interest via gps worden ontsloten via mobiel door de camera view met een overlay van augmented reality: computer generated data: het verteld eigenlijk wat je ziet terwijl je naar een foto kijkt. De wikipedia content met geotag is gedownload zodat je die wikipedia informatie via je (Android) telefoon krijgt. Het is overigens geheel in java geschreven, maar mij lijkt het dat (Android) applicaties die niet in java zijn gechreven zeldzamer zijn.
Wikitude wordt ook tijdens het MWC in Barcelona gepresenteerd. Ze werken verder aan een Nederlandse versie (vertalers gezocht!). Raimo van de Klein vraagt of er een whitelabel versie kan komen (ja), Yuri van Geest vraagt of er een link met twitter/hyves kan komen: richt de camera op een persoon en je krijgt al zijn info. Philipp wil eerst aan de points of interests werken, maar sluit niets uit. Noud vindt het een van de beste app’s die hij heeft gezien. Hij wil weten of je ook de route kunt zien, samen met augmented reality. Ook dat is volgens Philipp erg simpel. Anderen zij  bang voor bill shocks als je deze applicatie in het buitenland gaat gebruiken. Philip beweert dat je de gehele wiki content (ong 10 MB) ook eenmalig kunt downloaden zodat je vaker off-line kunt werken en je minder data(roaming) kosten hebt.

adca1


De volgende spreker is Erik Wijngaard van de PicSay applicatie, winnaar van de Android developers challenge (!). PicSay is een mobiele fotobewerkingsapplicatie speciaal voor Android phones gemaakt. Je kunt een fototje pakken uit je G1 fotobestand. Als je bezig bent met een foto te bewerken wil je die tussendoor opslaan als er bijvoorbeeld een telefoontje binnenkomt. Je kunt er diverse fotobewerkingen mee doen, inclusief tekst toevoegen in diverse fonts, maar zelfs location based tekst: waarbij hij automatisch de plaats toevoegd van waar je bent. Wat Android echt goed doet volgens Wijngaard is het ‘share’ gedeelte. Je kunt het per mail versturen, maar ook heel makkelijk uploaden naar bijvoorbeeld Picassa of Myspace. Ze hebben al 160K downloads van PicSay en is daarmee een van de meest succesvolle apps. Business model? Its totaly free. Winning the price was al mooi genoeg. Er komt wel een betaalde versie aan. Er is een gerucht dat je eerst voor de iPhone wilde werken. Hij had geen SDK voor de iPhone. Hij heeft er twee maanden full time aan gewerkt. De echte uitdaging daarbij was om het makkelijk bruikbaar te houden, en binnen de heugencapaciteit.

 logo_devcamp21

Christine Karman is de volgende spreekster die begint met te vragen hoeveel devlopers er in de zaal zitten. dat is verassend genoeg ongeveer de helt van de aanwezigen. Karman heeft onder andere de Twitli applicatie ontwikkeld. Twitli doet alles wat twitter kan, maar als extra geolocation wat erg makkelijk is met een Android phone. Met elke tweet wordt de exacte locatie automatisch toegevoegd. Ook de vertaling is geregeld, bijvoorbeeld vanuit het Japans zodat je ook met die landen twittervriendjes kunt maken. Het is (was) erg moeilijk mobiel foto’s te uploaden in Twitter, en dat is nu ook geregeld met Twitli. Zowel werkzaam op Flickr als op Google Photo.  Ook een friendtimeline is ingebouwd. De Twitter api code werkte eigenlijk zonder problemen. Java api’s werkten ook, maar niet allemaal.
Andere Android app’s van Christine zijn Djigzo mail: lichtgewicht mailclient en Tripplanner, waarbij je een trip kunt plannen, locaties kunt toevoegen op een map,  later foto’s kunt toevoegen en het aan anderen kan laten zien (sharen). Het is met name makkelijk omdat Google maps al is ingebouwd in een Android Phone. Ze zegt verder dat Android wel erg veel op java lijkt, ondanks dat anderen daar anders over denken. De user interface heeft wel een langere leercurve dan die van Android. Het werkt ook op Locanica.ca  ook een microblogging tool zoals twitter.

Alex Muse is overgekomen vanuit Dallas om daar als keynote spreker op dit devcamp over te komen spreken. Hij is erg onder de indruk van het niveau van sprekers en publiek en is enigszins verlegen met het feit dat hij voor het eerst een key note mag geven.  G1 Android is
- Open
- meer verkopen dan de iPhone*
- Heeft 3x meer marktpenetratie dan iPhone*
- 2009 eu + us market 2x size of iPhone*
- 100% meer Android app’s than iPhone*
- 10 miljoen Android phones penetration
(* in dezelfde verkoopperiode van de eerste 71 dagen)

In de VS wordt het wel de Wallmart phone genoemd, omdat iedereen zich de $179 kan veroorloven.
Het heeft wel geholpen dat Google een prijs van 10 miljoen uitloofde voor de beste developers in de ADC Android Developers Challenge. Er kwamen maar liefst 1788 applicaties door de eerste ronde,  ontwikkeld in totaal 70 landen. Er komt een 2e ADC!
Probeer geen iPhone kloon te maken is zijn advies als je wilt winnen.

Shop shavvy is een van de meest populaire applicaties, gemaakt door Big in Japan. Scan a barcode zorgt voor 2 miljoen scans per dag! Het is de een na populairste applicatie. Je scant een barcode, en via het web wordt er gezocht naar de verkooppunten, waarbij je de prijs kunt vergelijken, reviews kunt bekijken en uiteraard alles kunt sharen met je vrienden. Een echte killer app. Benieuwd wanneer ze naar Nederland komen. Het ‘save to wishlist’  of naar de ‘wedding registry’ is zo gedaan dat het niet te veel geheugen opslokt. Ze hebben geen grote database, maar zoeken het web zelf af naar alle aanbiedingen.
Het business model is o.a. ook gebaseerd op pay per click, waar fabrikanten graag voor betalen. Een  beetje zoals het kieskeurig.nl model werkt. Ze werken er in Big in Japan met vier mensen aan, en krijgen 300K mails per dag…! met name over problemen dat er iets niet werkt, of dat een product niet in de winkel verkrijgbaar is.
Wat Alex zelf mooi vindt is het helpen van startups. Hij heeft alles al meegemaakt, inclusief faillissementen en wil zijn kennis graag delen met andere startups. Hij maakt met Big In Japan veel gebruik van Odesk: making a global team building stuff.

Wat een imposante line up van internationale sprekers die echt wat te melden hadden en ook voor minder technisch begaafde mensen (zoals ik) was het goed te volgen. Vooraf had ik enige angst om in een nurdy geek united event terecht te komen, maar dat viel dus mee.

Daarna was het tijd voor de break met een zeer fatsoenlijke hap eten (comlimenten!). Na de break waren er 3 paralel sessies, kortweg een hackaton (hackers marathon) genoemd. Ik heb nog even kunnen spelen met de G1 (zie foto hieronder, dank Dennis) maar heb niet het einde meegemaakt. Een mooie bijeenkomst, georganiseerd door enkele momo mannen van het eerste uur die je voor een boodschap kunt sturen inmiddels. Perfecte organisatie, aansprekende inhoud.

Voor meer info over het G1 toestel zelf verwijs ik naar de posting van Ron gisteravond.

 chris%20bannink%20adca

Chris Bannink

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies