Nokia stapt uit de Japanse markt

Vorig artikel Volgend artikel

Japan is na de VS, India en China qua omvang de vierde markt voor mobiele telefoons ter wereld maar marktleider Nokia heeft daar tot op de dag van vandaag nooit een vaste voet aan de grond weten te krijgen.

Met een marktaandeel dat na ruim tien jaar nog altijd onder de 1% ligt hebben de Finnen nu de handoek in de ring, of moet ik zeggen dojo, gegooid.

De beslissing om geen Nokia mobieltjes meer naar de Japanse winkels te slepen heeft niet alleen te maken met het  magere marktaandeel maar is ook een gevolg van het huidige financiele klimaat en de noodzaak, ook  bij Nokia, om te bezuinigen.

De vraag is nu wat deze beslissing voor gevolgen heeft voor de berichten die eerder deze week naar buiten kwamen en waarin gemeld werd dat Nokia medio volgend jaar als MVNO de Japanse markt (in samenwerking met NTT DoCoMo) zou gaan betreden.

Volgens de berichten van vandaag zou die stap vooral bedoeld zijn om de Japanse Vertu klanten beter van dienst te kunnen zijn. Het luxe merk van Nokia blijft wel beschikbaar in de (betere) Japanse telefoonwinkels ;-)

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies