Live from momo#8 De Keynotes

Vorig artikel Volgend artikel

De blaauwharige (!) Teemu Arina trapt af na de pauze. Hij is blogger en CEO of Dicole Oy. Hij heeft een presentatie in drie gedeelten die geheel automatisch doorloopt met diverse plaatjes.

Hij heeft het over de complexiteit van vele zaken. Electronic Mycelium. Technology as extension of man, man as extension of technology.

Man machine technology. Tribalisme en mobile developers. Bantora events gaat hij initieren in 2009. Om goede events te maken die niet vervelen, die je inspireren, die mensen bij elkaar brengt, waar alle informatie wordt gedeeld. Blogs en wiki’s zijn er onderdeel van net als veel offline interaction. Www.realtimeeconomy.net

Zeitgeist is de titel van zijn laatste gedeelte. Hij heeft het over Henri Ford, die als hij gevraagd had -in zijn tijd- wat ze wilden hadden ze gezegd “een sneller paard”. Zo is het ook welicht met de iPhone van vandaag, die niet veel overeenkomsten vertoond van wat we ooit onder telefoon verstonden. Communities gaan door elkaar heen als een ‘blur’. Er zijn harde grenzen meer tussen de fysieke en virtuele wereld. We hebben steeds minder tijd voor onszelf, maar wel met elkaar.

Met de toekomstvan mobile kunnen we met hologrammen personen zien, niet slechts een foto of een avatar. In t kort, om live te bloggen over deze sneltrein presentatie is ondoenlijk. Ik verwijs hier dus graag naar het videoverslag dat vast op mobilemonday.nl zal verschijnen. Dan, we zitten tenslotte in een oude kerk, beklimt Bruce Sterling letterlijk het spreekgestoelte voor ons, ‘mobile sinners’. Hij heeft geen slides maar verwijst naar Timo Arnall (Google dat maar) voor geweldige slides.


Ik citeer enkele fragmenten van Bruce hieronder.
Hoe koop je de ‘internet of things’? Laat maar eens zien voordat ik iets koop, zegt Bruce. “We dont need materials, but services!” Je krijgt e-mails van je auto, je beertenders praten met elkaar. Het wordt een echte gadget preek. Hij heeft het over de RFID dongel die kan communiceren met andere (RFID) apparaten. Nokia maakt 16 mobieltjes per seconde. India heeft 6 tot 9 miljoen (!) nieuwe abonnees per maand. Het mobieltje wordt een algemene remote control.

De analoge wereld was vooral een soort moeras, zoals Holland. We leven nu in een vulkaan van digitale erupties; social media. Degenen die daar het dichtst bij zitten zullen veranderen ‘beyond any recognition”, bedolven worden onder de as. De nieuwe mobieltjes vervangen vooral de oude koelkast mobieltjes, maar niet oudere technologie. We bouwen een nieuwe wereld zonder goede fundering. Alsof we bouwen op de Visuvius.
Ga toch weg met die barcodes, die ‘zekerheid’ die we beloven dat kinderen niet meer verdwalen. Wat voor waarden gaan we bewaren zonder dat we al te veel waarde gaan hechten aan het plastic (lees technologie).

Kortom twee weergaloze, moeilijk live weer te geven keynotes die wel de slagroom op de cake waren van deze momo. Ik heb ze nu alle acht meegemaakt, maar deze staat zeker in de topdrie. Met name door het hoge niveau van de sprekers en de wervelende manier van presenteren.

Chris Bannink

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies