Sony Ericsson schrapt toestellen; in 2009 weer winstgevend?

Vorig artikel Volgend artikel

UPDATE (14u15):Ik heb inmiddels gesproken met Harold de Kort van Sony Ericsson en het blijkt dus dat het 'schrappen' van toestellen door diverse media (ja, ook door mij ;)) anders uitgelegd is dan hetgeen Sony Ericsson ermee bedoelde.

Waar het namelijk bij deze beslissing om gaat is het feit dat de Zweeds-Japanse fabrikant haar portfolio voor de toekomst gaat versmallen. Met andere woorden, minder verschillende toestellen die elkaar qua specs elkaar een groot deel overlappen. Sony Ericsson wil zich dus duidelijk weer gaan richten op het verkopen enkele types toestellen in grote aantallen en niet de strategie waarbij van (heel) veel modellen weinig exemplaren verkocht worden.

De beslissing heeft GEEN gevolgen voor alle modellen die op dit moment in de winkels liggen, of er naar toe onderweg zijn (zoals de C905, G705 en de X1). Over de toestellen uit het geruchtencircuit (Kate, Filippa, Yao en dergelijke) werden, zoals gewoonlijk, door Harold de Kort geen uitspraken gedaan.

Vorige week presenteerde de Zweeds-Japanse toestel fabrikant niet zo rooskleurige kwartaalcijfers (Q3 2009) en dat die resultaten zouden leiden tot (verregaande) gevolgen was natuurlijk een kwestie van tijd.

Enkele maanden geleden, na de presentatie van de ook al niet al te beste cijfers voor het tweede kwartaal, werden al 2000 ontslagen aangekondigd en nu gaat Sony Ericsson ook met de bezem door haar toestelportfolio. Slecht nieuws wellicht dus ook voor toestellen als de Kate, Filippa en andere modellen die nu volop in het geruchtencircuit ronddolen.

CEO Dick Komiyama heeft tegenover de Financial Times bevestigd dat de komende periode 20% van alle toestellen die Sony Ericsson momenteel in portfolio heeft zullen worden geschrapt in een poging de onderneming weer winstgevend te maken.

Sony Ericsson gaat verder nog drie ontwikkelafdelingen omwille van de kosten en effectiviteit samenvoegen. Daarnaast liet Komiyama zich ook ontvallen dat er een reële kans bestaat dat de huidige besparingen, die zo'n 300 miljoen Euro moeten gaan opleveren, nog verder uitgebreid worden, mocht dat nodig blijken te zijn.

De CEO benadrukte ook dat een deel van de tegenvallende resultaten te wijten zijn aan het verslechterende economische klimaat in Europa (Sony Ericsson's belangrijkste afzetmarkt) en de wereldwijde kredietcrisis. En daar heeft de concurrentie ook last van, getuige ook de tegenvallende kwartaalcijfers van Nokia. Vooralsnog verwacht Komiyama dat Sony Ericsson op z'n vroegst in de tweede helft van 2009 weer winstgevend kan worden. Tja, zo'n reorganisatie kost natuurlijk ook een flinke duit.

Persoonlijk hoop ik dat Sony Ericsson er in slaagt het hoofd (meer dan) boven water te houden want ze maken nu eenmaal wel mooie toestellen. OK, ze zijn niet allemaal even succesvol, maar qua design en functionaliteit zijn de ontwerpers uit Zweden en Japan gemiddeld toch een stuk creatiever dan die van menig concurrent. Bovendien zou het ook voor ons consumenten een slechte zaak zijn als toestelmerken verdwijnen. Minder concurrentie, minder keuze (is ook een vorm van schaarste) en dus hogere prijzen.

Welke toestellen uit het assortiment gehaald zullen worden is nog niet bekend gemaakt. Misschien had hij dat maar beter wel meteen kunnen doen. Dan had de gemiddelde consument tenminste meteen geweten waar hij of zij aan toe was bij het kiezen van een nieuw Sony Ericsson mobieltje zonder de kans te lopen dat hij nu een toestel koopt dat over een maand niet meer te koop, en dus hopeloos verouderd, is. En wellicht dat juist andere kopers weer juist díe toestellen zouden gaan kopen als een soort van collectors-item, of is dat iets te ver gezocht? :)

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies