Bestaan killer apps eigenlijk wel ?

Vorig artikel Volgend artikel

Paul Brakel, voorzitter van de stuurgroep Open Mobiel Internet schreef een interessant artikel waarin hij zich afvraagt of Internetten op een mobieltje al dan niet een zogenaamde Killer App is.

Buitenstaanders vragen mij vaak wat de killer applicatie van ‘internet op je mobiel’ is. Het antwoord daarop is niet zo eenvoudig en ik merk dat mijn antwoord min of meer verandert als een soort beurskoers in crisistijden.

Het Minsterie van Economische zaken heeft Motivaction een onderzoek laten doen met een panel van 779 consumenten naar gebruik van, en tevredenheid over, mobiele breedbanddiensten. Het rapport staat vol met waardevolle grafieken en geeft een goed inzicht in gebruik en perceptie bij de consument.

Een paar dingen licht ik er uit. Het panel wordt gevraagd naar ‘welke toepassingen gebruikt u op uw mobiele toestel ?’ - de deelnemers moesten keuzes maken uit een lijst van 21 toespassingen. Zes van de gevraagde toepassingen zijn traditioneel, zoals bellen, sms-en, voicemail afluisteren en foto’s maken. Bij 15 heb je mobiel internet nodig: e-mail, surfen, foto’s versturen, ringtones downloaden tot en met TV op je mobiel.

Logisch dat bellen en gebeld worden het meest genoemd wordt, net als naar voicemail afluisteren en sms-en. Grappig overigens dat 8% kennelijk niet weet dat je met een mobiel toestel kan bellen of gebeld kan worden. Surfen heeft 20 % gebruik (32 % weet niet van het bestaan), e-mailen 15 % (ook 32 % weet niet); ontvangen van fotos 24% en versturen 28 %, luisteren naar gedownloade muziek 24 %.

Is ‘surfen op het internet’ daarmee de killer applicatie ?

Een tegenvraag: wat is de killer applicatie van een TV toestel ? Het antwoord hangt af van aan wie je het vraagt. Voor de ouders van het gezin is het voornamelijk informatie gericht, de moeder heeft de voorkeur voor series met veel man/vrouw relaties, de vader kijkt graag naar auto programma’s en races van F1, de kinderen gebruiken de TV om hun speelcomputer aan te hangen, . . . ., enz. Eigenlijk is er geen killer applicatie op te noemen. Met de PC is dat niet veel anders.

Yankee Group heeft, ook in opdracht van het minsterie, een rapport uitgebracht waarin het concept van de Anywhere consument wordt geintroduceerd.

Citaat:

“Yankee Group gelooft dat de opkomst van de Anywhere Consument één van de meest belangrijke technologische, maatschappelijke en commerciële trends gaat worden in het komende decennium. De Anywhere ervaring van de consument staat centraal: het gevoel om altijd en overal via elk apparaat met alles en iedereen te communiceren en samen te werken“. En verder: “Innoverende partijen zorgen voor de keuzevrijheid van de consument en bieden een rijk geschakeerd palet aan internet diensten en toepas-singen die aansluiten bij de interesses, voorkeuren en affiliaties van de consument. Technologie ontwikkelingen op het gebied van content, context en commercie dragen in steeds grotere mate bij aan de individualisering en verpersoonlijking van diensten: consumenten zullen in hogere mate gebruik kunnen maken van locatie bewuste diensten en toepassingen”.

Het rapport laat in een grafiek ook zien dat de basis behoefte van de Anywhere consument even sterk in alle leeftijdscategorien voorkomt.

1205921910OMI-grafiek-1

Ik sluit me bij het concept van de Anywhere consument geheel aan. Zelf ben ik eigenlijk ook al jaren zo’n Anywhere consument. Het concept maakt wel een hoop duidelijk, vind ik. Ik zie dan 2 kijkers voor me samen op de bank voor hun TV (die wel aan staat); één van de twee gebruikt ook nog zijn 3G telefoon aan om even zijn vriendjes een sappig commentaar te leveren op het café bezoek van afgelopen zaterdag en om daarna naar beelden van een spectaculaire crash tijdens de F1 race te kijken. Heb je toch al eens in werkelijkheid gezien, zeker ?

Ben je boven de 40 dan zal je het volgende niet snel doen (ik kan het in ieder geval niet), maar ben je veel jonger dan blijkt uit onderzoek van YouGov onder 1250 jongeren dat 48 % daarvan een SMS-je maakt en verstuurd terwijl ze met iemand anders staan te praten !!

Tommy T. Ahonen (consultant en schrijver) op Mobile Monday vorig jaar September zei: ‘It is totally common for a youth to be at a party, which is too loud to talk, be next to a best friend, fully able to talk, but send text message to the friend instead’.

Verder met het rapport van Yankee Group. Ze stelt onder meer dat “het gedrag en de motivatie van de consument in de kern niet verandert door het gebruik van technologie. Succesvolle technologische revoluties ondersteunen het gemak en de efficiëntie waarmee de consument zijn taken uitvoert en zijn behoeften bevredigt. Hierdoor lijkt het alsof de consument een fundamentele gedragsverandering ondergaat. Yankee Group stelt dat dit onjuist is.

Consumenten gaan pas over tot adoptie van nieuwe technologieën als het hen in staat stelt om ze te laten doen wat ze altijd al deden, maar met meer gemak en/of tegen lagere kosten”.

Lezer, lees het allemaal nog eens en laat het goed op je inwerken: De mobiele telefoon is een apparaat met persoonlijke ingestellingen om continu te communiceren met je partner, kinderen, vrienden, collega’s, de helpdesk van de dealer van nieuwe fotocamera, de customer service desk van TNT Post, enz, enz. Communiceren kan je doen met spraak, sms, e-mail, chatten met MSN of eBuddy, Twitter, Hyves, enz.. En . . . om inhoudelijk goed te kunnen communiceren met je omgeving heb je onderweg ook relevante informatie nodig, zoals nieuws, weer, files, TV gids, gids van bioscoop, trein&bus vertrek en aankomsttijden, sportuitslagen en de aanbiedingen in je favoriete multi-media zaak. In Google, iLocal en de Goudengids vind je gemakkelijk de noodzakelijke URL’s, adressen en telefoonnummers.

Samenvattend: Ik twijfel nog hevig of het begrip killer apps bestaat . . . . . Willen we toch over een killer app voor mobiel internet praten dan is het wat mij betreft de handset zelf: een device voor de Anywhere consument om te communiceren op allerlei manieren met je mensen uit je leefwereld waarbij gebruiksgemak en kosten bovenaan staan.



Gerelateerde links:
Content partijen willen OPEN mobiel internet
Mobiel- en vast internetgedrag gelijk
Redactie MobileCowboys

De redactie van Mobilecowboys. Wil je iets melden of vragen neem dan contact op via: redactie@mobilecowboys.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies