Internet op mobiele toestellen: Content is king !

Vorig artikel Volgend artikel

Dit is één van de conclusies die tijdens de tweede ronde tafel discussie van de werkgroep Open Mobiel Internet die eind vorige maand gehouden werd naar voren kwam, zo schrijft voorzitter Paul Brakel.

Het is al een oude media wet maar levert bij introductie van een nieuw medium altijd de bekende kip-en-ei situatie op - consumenten aarzelen zolang er onvoldoende content is en content providers aarzelen zolang er onvoldoende consumenten zijn. Uit ons circuit weten we dat heel veel nieuwe content in de pijplijn zit.

Google’s Eric Schmidt heeft 2008 op voorhand tot het jaar van mobiel uitgeroepen. Er zijn allerlei ‘mash-ups’ waarin map technologie centraal lijkt te staan . . . op de iPhone (en iPod touch met Wifi) zit Google Maps, op een paar nieuwe toestellen van Nokia komt Google maps ook en Vodafone NL samen met Tom Tom produceren slimme verkeersinformatie voor automobilisten op basis van anonieme signalen uit het mobiele netwerk.

Het blijkt dat veel A-categorie media spelers nu mobiele content laten ontwikkelen vooral nu het EK voetbal en Olympische spelen er aankomen. Daarnaast constateren we dat beursgenoteerde ondernemingen hun on¬line strategie tegen het licht houden.

Een belangrijke content ontwikkelaar binnen OMI2 schat de groei van content op 10-20 % per maand; dat zou uitkomen op minimaal 300% toename dit jaar. Wellicht is dit het begin van de te verwachten exponentiele groei curve.

OMI2 heeft een cluster ‘Meer Mobiele content’ dat als doel heeft de awareness over mobiel internet bij het bedrijfsleven te vergroten. We gaan eerst een onderzoek doen naar de ‘mobiele presence’ van populaire websites van het vaste internet. Van daaruit kunnen we een gerichte awareness campagne uitvoeren.

Vorig jaar was een duidelijk omslagpunt in die zin dat content toen voor het eerst zonder medewerking van mobiele operators aan consumenten beschikbaar gesteld kon worden. Onder het strakke regiem van de vroegere walled gardens was het absoluut niet mogelijk op dat op je eigen manier te doen. In 2007 vond de groei van content is dan ook niet plaats op de operator portals, maar in het ‘open space’. Dit laatste is geheel conform de doelstellingen van OMI2.

Per medio 2007 bieden nederlandse operators flat-fee abonnementen. Tevens operators gaan abbo’s meer differentieren, zoals € 10 voor onbeperkt gebruik en € 5,- per maand met een datalimiet van 10 Mb. Ook aan pre-paid gebruikers biedt men nu dag-abonnementen aan. De drempel om in te stappen worden steeds lager gemaakt !

OMI2 denkt dat de meeste ingredienten voor de ontwikkeling van een volwassen mobiel internet aanwezig zijn. Maar er is nog veel werk aan de winkdel voor OMI2. Zie daarvoor ons programma 2008 elders op deze site.

Onze verwachting is dat in een tijdsbestek van 1-2 jaar is een volwassen mobiel internet binnen handbereik is.



Gerelateerde links:
Kosten Mobiel Internet vaak onbekend voor vakantieganger
Consumentenbond: Pas op met Mobiel internetten op vakantie!
Mobiel internetten? Dat doe je op de WC
Ruim 50% doet niet aan mobiel internetten
Toegankelijkheid Mobiel Internet moet beter
Redactie MobileCowboys

De redactie van Mobilecowboys. Wil je iets melden of vragen neem dan contact op via: redactie@mobilecowboys.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies